Co jeść przy przeziębieniu?

Faszerowanie się lekami nie jest jedynym sposobem na szybki powrót do zdrowia. Włącz te produkty do diety, kiedy chorujesz, aby złagodzić objawy i wzmocnić układ odpornościowy.
.get_the_title().

1. Koper włoski

źródło: pixabay

To chrupiące i lekko słodkie warzywo zawiera witaminę C, a dzięki przyspieszeniu produkcji limfocytów T, pomaga twojemu organizmowi uporać się z chorobami. Badania wykazały, że jego obecność w diecie może usprawnić działanie białych krwinek, które jeszcze skuteczniej będą usuwać bakterie i wirusy.

W walce z przeziębieniem i grypą zaleca się także żuć nasiona kopru.

2. Lody

źródło: unsplash

Lody z mrożonych owoców są jednym ze sposobów na nawilżenie i nawodnienie śluzówki, co jest istotne w rozrzedzaniu i usuwaniu wydzielin. Dobrze działają także na opuchnięte lub suche gardło – zmniejszają jego obrzęk i mają właściwości przeciwbólowe.

Należy jednak wybierać te z najmniejszym dodatkiem cukru i nie jeść ich w trakcie gorączki, ponieważ zbyt duża różnica temperatur może przyprawić cię o dreszcze.

3. Jogurty i kefiry

źródło: getty images

Są doskonałym źródłem probiotyków, które przywracają naturalny układ mikroflory jelitowej oraz hamują rozwój mikroorganizmów chorobotwórczych. Probiotyki zmniejszają także stany zapalne, co z kolei pomaga złagodzić objawy przeziębienia.

4. Jajka

źródło: ethan calabrese

Bez względu na to, czy lubisz jajecznicę, gotowane w koszulkach, na twardo czy smażone – jajka dostarczą ci dobrej dawki cynku, który obecny jest w wielu popularnych lekach na przeziębienie.

Cynk zapobiega infekcjom, wzmacnia układ immunologiczny oraz wykazuje działanie przeciwutleniające.

5. Marchewki i bataty

źródło: chelsea lupkin

Zapobiegaj nasileniu się bólu gardła i zatkanego nosa, włączając do diety marchew i słodkie ziemniaki. Pomarańczowe warzywa są bogate w beta-karoten, który nasz organizm przekształca w witaminę A – kluczową do powstrzymania zapalenia błon śluzowych jamy ustnej.

6. Owsianka

źródło: unsplash

Miska zdrowych płatków owsianych może być przepustką do szybkiego powrotu do zdrowia. Płatki zawierają beta-glukany – jedną z rozpuszczalnych części składowych błonnika pokarmowego – które pomagają ciału wrócić do zdrowia i wzmacniają układ odpornościowy.

Latem do owsianki dodaj jagody, aby dostarczyć organizmowi cenne antyoksydanty, a zimą wybierz bogate w potas banany – szczególnie gdy masz gorączkę.

7. Kalafior

źródło: lidey heuck

To chrupiące warzywo pomaga utrzymać zrównoważoną ilość glutationu w komórkach, dzięki czemu twój układowi odpornościowy dostaje dodatkową moc potrzebną do zatrzymania objawów grypy.

Przeprowadzone w 2017 roku na Uniwersytecie Basilicata we Włoszech badanie potwierdziło przeciwutleniające i przeciwzapalne działanie liści kalafiora. Eksperci wykazali, że kalafior chroni przed stanami zapalnymi i stresem oksydacyjnym wywołanym przez wolne rodniki.

8. Owoce morza

źródło: getty images

Może niekoniecznie podczas choroby będziesz mieć ochotę na ryby, jednak tłuste odmiany, takie jak łosoś i tuńczyk, mogą okazać się właśnie tym, czego potrzebujesz. Są bogate w kwasy tłuszczowe omega-3, które są potrzebne, aby aktywować limfocyty T walczące z chorobą.

Również ostrygi zapewniają dawkę witaminy C i E oraz cynku, dzięki czemu komórki są gotowe do walki z wirusami.

9. Czosnek

źródło: getty images

Wapń, potas i siarka to cenne związki znajdujące się w czosnku, które pomogą nam podczas przeziębienia. Badania wykazały, że ludzie, w diecie których obecny jest czosnek, rzadziej cierpią z powodu przeziębienia w miesiącach zimowych.

Aby jednak wyleczyć grypę czy przeziębienie, czosnek należy spożywać regularnie.

Dopiero wtedy zawarte w czosnku związki siarki będą systematycznie zwalczały drobnoustroje i mobilizowały leukocyty do obrony organizmu przed wirusami i bakteriami.

10. Kurkuma

źródło: ethan calabrese

Ma właściwości przeciwzapalne, dzięki czemu jej obecność w diecie może przynieść ci wiele dobrego, gdy czujesz, że „coś cię bierze”.

Postaw na rozgrzewający napar z kurkumy, cytryny, miodu i imbiru, aby pomóc zwalczać infekcje i zmniejszyć szkody spowodowane w twoim organizmie przez wolne rodniki. Jeśli wolisz mleczne napoje, spróbuj mleka z kurkumą, zwanego “złotym mlekiem”, które przyniesie ci takie same korzyści.

Tekst: Marta Mankiewicz

Preloader spinner
Print
Print Text
Zobacz więcej
Wybierz region
Facebook
Age: