Niedobory witamin mogą powodować problemy ze zdrowiem psychicznym

Witaminy nie zastąpią oczywiście wizyty u odpowiedniego specjalisty, ale mogą pozytywnie wpłynąć na nasz nastrój czy sen.
.get_the_title().

„W zdrowym ciele zdrowy duch” to nie tylko truizm. Witaminy pomagają nam w prawidłowym funkcjonowaniu. Wpływają też na nasze samopoczucie, a w konsekwencji – także na nasze zdrowie psychiczne. – Optymalne zdrowie psychiczne wymaga odpowiedniej dostępności i wchłaniania witamin, minerałów oraz aminokwasów i kwasów tłuszczowych jako niezbędnych elementów budulcowych naszych komórek mózgowych i neuroprzekaźników – mówi dr Jennifer Kraker, psychiatra z Nowego Jorku.

Niedobory mogą obniżyć koncentrację, zmniejszyć naszą zdolność radzenia sobie ze stresem i zwiększyć niepokój.

Tym samym są stanie przyczynić się do niepokojów, depresji, a także nasilić objawy zaburzenia obsesyjno-kompulsywnego czy zaburzenia afektywnego dwubiegunowego. W większości przypadków zdrowa, odpowiednio zbilansowana dieta wystarczy, aby uporać się z deficytem witamin – w niektórych (choć znacznie rzadziej niż zwykliśmy sądzić) należy sięgnąć po suplementy. Oczywiście nawet najzdrowsza dieta nie zastąpi autentycznej troski o zdrowie psychiczne – jeśli więc zauważycie u siebie niepokojące objawy, zgłoście się do odpowiedniego specjalisty. Tymczasem przestawiamy wam listę witamin, które pomagają w codziennym funkcjonowaniu:

Witamina D

To witamina, której źródłem jest światło słoneczne, a więc jej niedobór, zwłaszcza w miesiącach zimowych jest bardzo powszechny. Jej receptory znajdują się w całym ciele. Witamina D reguluje ekspresję wielu wielu genów, które wpływają na nastrój i sen, a także produkują serotoninę i oksytocynę, hormony szczęścia i miłości. Objawy niedoboru mogą z kolei obejmować depresję, lęk, drażliwość i zmęczenie.

Witamina B12

Na jej niedobór powinny zwrócić uwagę szczególnie te osoby, które zrezygnowały z jedzenia mięsa. Deficyt skutkuje niedokrwistością, która objawia się przede wszystkim zmęczeniem. B12 reguluje także chemię mózgu, poprawiając poziomy serotoniny i dopaminy.

Magnez

Pijesz dużo kawy? Sprawdź więc, czy nie masz niedoboru magnezu, bo ma ona tendencję do wypłukiwania go z organizmu. Drżąca powieka to najbardziej znana oznaka deficytu. Jednak są też inne – wśród nich należy wymienić problemy z koncentracją, kłopoty ze snem, drażliwość i chroniczne zmęczenie.

Kwasy Omega-3

Zapobiegają stanom zapalnym, utrzymują zdrowie komórek mózgowych i poprawiają ich komunikację. Wpływają też na nasz nastrój. Nie od dziś wiadomo, że pomagają osobom zmagającym się z depresją i stanami lękowymi. Zwiększają także zdolności poznawcze.

Żelazo

Bardzo łatwo się nabawić niedoboru żelaza, zwłaszcza jeśli jest się kobietą lub weganinem. Jego poziom sprawdzicie podczas badania krwi. Wśród skutków niedoboru jest nie tylko anemia. To także zmęczenie, pogorszenie koncentracji czy zawroty głowy.

Zdjęcia: Unsplash
Tekst: NS

Preloader spinner
Print
Print Text
Zobacz więcej
Wybierz region
Facebook
Age: