Rokitnik jest bardzo cennym źródłem witaminy C, dzięki czemu wzmacnia odporność. Dlaczego jeszcze warto włączyć go do diety?



Rokitnik zawiera tyle pożytecznych i prozdrowotnych składników, co żaden inny krzew. Utrzymanie zdrowia jest obecnie celem krótko- i długoterminowym, więc odnowiło się zainteresowanie rokitnikiem jako suplementem poprawiającym zdrowie.
.get_the_title().

Rokitnik zwyczajny jest mocno rozgałęziającym się krzewem rosnącym w Europie i w Azji. Często możemy spotkać go również w Polsce, ale wciąż nie jest bardzo popularny. Jego owoce zawierają dużo kwasów, przez co nie są zachęcające do jedzenia na surowo, ale świetnie nadają się na dżemy, soki oraz konfitury.

Przetwory możemy robić śmiało, bo witamina C zawarta w rokitniku nie ulega rozkładowi podczas obróbki termicznej. Z kory i liści warto przyrządzić zdrowotny napar, a z pestek olej.

Starożytni Grecy i Chińczycy początkowo używali go do nadawania koniom błyszczącej sierści, a z czasem również do leczenia takich dolegliwości jak przeziębienie, kaszel, stany zapalne i infekcje. Wszystko dzięki ponad 190 substancjom bioaktywnym, które znajdują się w rokitniku. Jest to między innymi 14 witamin (C, A, K, P, B12, E), 18 aminokwasów, 22 kwasy tłuszczowe, silne przeciwutleniacze i 11 mikroelementów (m.in. wapń, potas, glin, żelazo, krzem).

źródło: nlink / istock

Olej pozyskiwany z intensywnych pomarańczowych jagód rokitnika wspomaga funkcje odpornościowe, pomaga oczyścić skórę, zwalcza starzenie się komórek, poprawia krążenie i obniża poziom „złego” cholesterolu LDL. Jedno z badań wykazało, że rokitnik zwyczajny obniża ryzyko nowotworów złośliwych i wspomaga regenerację organizmu po chemioterapii.

Wyjątkowy jest także pod względem zawartości witaminy C. Zawiera od 400 do 900 mg witaminy C na 100 gramów (w zależności od miejsca uprawy), podczas gdy taka sama ilość soku pomarańczowego zawiera jej około 50 mg.

Co ciekawe, z owoców tylko dzika róża zawiera więcej witaminy C, a zjadając 100 g rokitnika dostarczymy sobie dzienną dawkę witaminy C wraz z dużą nawiązką.

źródło: pixabay

Oto 5 korzyści zdrowotnych rokitnika:

1. Pomaga oczyścić skórę i zwiększyć produkcję kolagenu

Rokitnik jest jednym ze sposobów na uzyskanie promiennej i zdrowo wyglądającej skóry. Następnym razem, gdy będziecie kupować produkty do pielęgnacji skóry, sprawdźcie, czy jednym z głównych składników jest rokitnik zwyczajny.

Olej jest powszechnie stosowany w kosmetykach do pielęgnacji i rewitalizacji skóry suchej, łuszczącej się lub szybko starzejącej się.

“Należy zaznaczyć, że olej ten zawiera rzadki kwas palmitooleinowy (omega-7), który jest składnikiem lipidów skóry i stymuluje procesy regeneracyjne naskórka i gojenie się ran. Olej z rokitnika aktywuje fizjologiczne funkcje skóry i redukuje blizny” – podaje US National Library of Medicine.

2. Zawiera przeciwutleniacze, które wspomagają zdrowie serca

Według kilku badań rokitnik poprawia krążenie i pracę serca. Zawiera wysoki procent witaminy K, która pomaga w normalizacji krzepnięcia krwi. W jednym z badań przeprowadzonych na Uniwersytecie w Turku, mężczyźni zostali podzieleni na dwie grupy. Codziennie przez cztery tygodnie jedna grupa przyjmowała 5 gramów oleju z rokitnika, a druga taką samą ilość oleju kokosowego. Grupa przyjmująca rokitnik miała znacznie niższe wskaźniki niebezpiecznych skrzepów krwi, co może oznaczać, że istnieje korzystny wpływ oleju z rokitnika zwyczajnego na krzepliwość krwi.

źródło: unsplash

3. Pomaga obniżyć poziom LDL, czyli „złego” cholesterolu

Rokitnik podnosi poziom (dobrego) cholesterolu HDL i obniża poziom (złego) cholesterolu LDL we krwi dzięki wysokiemu stężeniu przeciwutleniaczy. Po przeprowadzonych na uniwersytecie w Finlandii badaniach taksonomicznych, chemicznych i sensorycznych owocu rokitnika zwyczajnego, udowodniono, że po spożyciu soku z owoców rokitnika zaobserwowano wzrost stosunku cholesterolu HDL do cholesterolu LDL.

4. Wspomaga funkcje odpornościowe

Jako naturalne źródło dobrze przyswajalnej witaminy C, olej z rokitnika jest stosowany wspomagająco w szeregu schorzeń wymagających zwiększonej ilości kwasu askorbinowego oraz jako środek wspomagający funkcjonowanie układu odpornościowego.

Jednak zawartość witaminy C w rokitniku zależy od tego, gdzie jest uprawiany.

Jeśli zastanawiacie się, ile witaminy C jest w waszym oleju, sprawdzajcie etykiety. Krzewy rosnące w Alpach zawierają jej dużo więcej (od 405 do 900 mg na 100 gramów oleju) od tych rosnących w Europie na wydmach nadmorskich (120 do 315 mg witaminy C).

źródło: pixabay

5. Jest obecnie testowany pod kątem leków przeciwnowotworowych

Jak pokazują wczesne badania, rokitnik zwyczajny może pomóc zwalczać komórki rakowe w laboratorium, ale zdaniem naukowców potrzeba więcej badań, aby potwierdzić jego przeciwnowotworowe właściwości. “Rokitnik obniża ryzyko nowotworów złośliwych, wspomaga regenerację organizmu po chemioterapii i poważnych schorzeniach, ponieważ dodaje energii i rewitalizuje, pozytywnie wpływa na nastrój i działa przeciwdepresyjnie” – podają Aleksandra Zielińska i Izabela Nowak, autorki badania.

W oddzielnym badaniu zbadano przeciwnowotworowe działanie rokitnika – był on skuteczny w zwalczaniu komórek raka piersi, raka wątroby i nerek oraz raka jelita grubego, ale naukowcy podkreślają, że to dopiero początkowe badania.

Tekst: Marta Mankiewicz

Preloader spinner
Print
Print Text
Zobacz więcej
Wybierz region
Facebook
Age: