Trenujesz? Pamiętaj, że spożywanie zbyt dużej ilości białka też ma wpływ na twój organizm

Wielu z nas nieraz spotkało się z przekonaniem, że białko – czy to w postaci soczystego steku, czy porcji strączków – jest najważniejszym składnikiem na naszych talerzach. Jednak eksperci twierdzą, że zbyt duża ilość białka w diecie nie jest wskazana.
.get_the_title().

Białko jest niezbędną częścią naszej diety. Napędza wiele ważnych funkcji organizmu – od utrzymania odpowiedniego poziomu masy mięśniowej po uczestnictwo w przemianie materii. Zbyt duża ilości białka dostarczana do naszych ciał może nie nieść za sobą żadnych konsekwencji, ale może być też szkodliwa dla zdrowia.

Szczególną uwagę na zapotrzebowanie na białko powinni zwrócić sportowcy. U nich ta ilość będzie uzależniona od wieku, płci i stanu zdrowia, ale też charakteru, czasu trwania i intensywności wysiłku.

Nie ma wątpliwości, że potrzebują oni znaczniej więcej białka niż osoby nieaktywne fizycznie. Białko bierze udział w procesach regeneracyjnych po treningu oraz umożliwia adaptację do wysiłku.

źródło: unsplash

Naprawdę trudno jest mieć niedobór białka – mówi Emily Fonnesbeck, terapeutka żywieniowa. – Większość z nas dostarcza go organizmowi w dużej ilości. Kiedy jemy jaja, mięso, ryby, tempeh czy fasolę, zawarte w nich białko, dzięki pepsynie obecnej w żołądku, rozkłada się na aminokwasy wchłaniane do krwioobiegu. Nasza dieta jest ważnym ich źródłem, a różne rodzaje białek mają różne rodzaje aminokwasów.

Aminokwasy pełnią w organizmie kluczową rolę – są związkami chemicznymi budującymi nasze ciała, bez których funkcjonowanie komórek byłoby niemożliwe.

źródło: unsplash

Jednak jeśli spożywamy więcej białka niż potrzebujemy, nasze ciała tak naprawdę nie mają co z nim zrobić.

Nie ma możliwości magazynowania aminokwasów, więc jeśli jest ich zbyt wiele, ciało przekształca je w glukozę, inne źródło energii lub po prostu rozkłada, co może odbić się na naszym zdrowiu.

Białko jest trawione w żołądku, a jeśli twoje ciało nie wytwarza wystarczającej ilości kwasu żołądkowego, aby je rozłożyć, poczujesz się wzdęty i ociężały – mówi Stephanie Papadakis, dietetyczka i założycielka poradni Gut of Integrity. Zbyt duże ilości białka mogą także skutkować odwodnieniem lub nieświeżym oddechem. Konsekwencją wyeliminowania węglowodanów, by zastąpić je białkiem jest z kolei niewystarczająca ilość błonnika, a w efekcie zaparcia i spowolnienie przemiany materii.

źródło: unsplash

Spożywanie nadmiernych ilości białka wiąże się również z innymi problemami zdrowotnymi. Magazyn naukowy “Harvard Health” zauważył, że ​​diety wysokobiałkowe, które zawierają wiele produktów mlecznych i zwierzęcych, są powiązane z wyższym ryzykiem chorób sercowo-naczyniowych i wyższym poziomem cholesterolu. Z kolei z badań opublikowanych w “ISRN Nutrition” w 2013 roku wynika, że spożywanie zbyt dużej ilości białka może prowadzić do zaniku kości i uszkodzenia narządów.

Musimy jeść białko, aby nasze ciała mogły prawidłowo funkcjonować, ale pamiętajmy, by nie przeciążać nim organizmu. Jeśli obawiasz się, że może to cię dotyczyć, skonsultuj się z lekarzem i ustal z nim odpowiednią dietę.

Tekst: Marta Mankiewicz

ZDROWIE