Londyn to pierwsze miasto na świecie, które wprowadza strefy niskiej emisji dwutlenku węgla
![Londyn to pierwsze miasto na świecie, które wprowadza strefy niskiej emisji dwutlenku węgla .get_the_title().](https://www.f5.pl/wp-content/uploads/2019/04/vehicles-air-cars-traffic-pollution-1_0.jpg)
Zanieczyszczenie powietrza ma fatalny wpływ na nasze zdrowie. Jakiś czas temu donosiliśmy, że same spaliny samochodowe sprawiają, że Europejczycy co roku wydają 70 miliardów euro na leczenie. Z przeprowadzonych niedawno badań, które opisywaliśmy tutaj, wynika z kolei, że smog nie sprzyja również naszemu zdrowiu psychicznemu – naukowcy odkryli ostatnio korelacje między złym stanem powietrza a epizodami psychotycznymi wśród nastolatków. Dlatego też naprawdę cieszy fakt, że niektóre państwa i miasta biorą się za tę kwestię poważnie. W zeszłym roku Chiny wprowadziły kary dla firm zanieczyszczających powietrze, a teraz za rozwiązanie problemu smogu bierze się także Londyn.
Stolica Wielkiej Brytanii wprowadziła właśnie strefę niskich emisji Ultra Low Emission Zone (ULEZ), za wjazd do której trzeba będzie zapłacić.
W Londynie istnieje już Congestion Charge, czyli dzienna opłata za jazdę lub parkowanie na drogach publicznych w centralnej strefie, która wynosi 11,5 funta i nie obowiązuje w weekendy i święta. ULEZ działać będzie równolegle do Congestion Charge i działać będzie przez 24 godziny na dobę, także w święta i weekendy.
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2019/04/GZ-London-ULEZ-sign.jpg)
– To przełomowy dzień dla naszego miasta. Nasze toksyczne powietrze jest niewidzialnym zabójcą odpowiedzialnym za jedną z największych krajowych katastrof zdrowotnych naszego pokolenia – powiedział burmistrz Londynu Sadiq Khan 8 kwietnia, kiedy to regulacje związane ze strefą ULEZ weszły w życie.
Póki co strefa obejmuje dwie dzielnice (Westminster i City of London), ale do 2021 roku ma się rozszerzyć.
Właściciele aut, które nie spełniają standardów emisyjnych dwutlenku węgla, będą od tej pory musieli liczyć się z opłatami. W przypadku samochodów, furgonetek i motorów będzie to 12,5 funta za dobę i 100 funtów w przypadku ciężarówek, autokarów czy autobusów. W strefie ULEZ mieszka około 2 mln osób. Urzędnicy mają nadzieję, że wprowadzenie opłat za wjazd sprawi, że poprawi się tam jakość powietrza, a zarazem zdrowie mieszkańców.
Zdjęcie główne: Union of Concerned Scientists
Tekst: NS