Previous Slide Icon Next Slide Icon
Play Daily Button Pause Daily Button
Exit Daily Button

Londyn to pierwsze miasto na świecie, które wprowadza strefy niskiej emisji dwutlenku węgla

Powodem wprowadzenia strefy ULEZ była troska o zdrowie mieszkańców miasta.
.get_the_title().

Zanieczyszczenie powietrza ma fatalny wpływ na nasze zdrowie. Jakiś czas temu donosiliśmy, że same spaliny samochodowe sprawiają, że Europejczycy co roku wydają 70 miliardów euro na leczenie. Z przeprowadzonych niedawno badań, które opisywaliśmy tutaj, wynika z kolei, że smog nie sprzyja również naszemu zdrowiu psychicznemu – naukowcy odkryli ostatnio korelacje między złym stanem powietrza a epizodami psychotycznymi wśród nastolatków. Dlatego też naprawdę cieszy fakt, że niektóre państwa i miasta biorą się za tę kwestię poważnie. W zeszłym roku Chiny wprowadziły kary dla firm zanieczyszczających powietrze, a teraz za rozwiązanie problemu smogu bierze się także Londyn.

Stolica Wielkiej Brytanii wprowadziła właśnie strefę niskich emisji Ultra Low Emission Zone (ULEZ), za wjazd do której trzeba będzie zapłacić.

W Londynie istnieje już Congestion Charge, czyli dzienna opłata za jazdę lub parkowanie na drogach publicznych w centralnej strefie, która wynosi 11,5 funta i nie obowiązuje w weekendy i święta. ULEZ działać będzie równolegle do Congestion Charge i działać będzie przez 24 godziny na dobę, także w święta i weekendy.

źródło: go-zero.co.uk

To przełomowy dzień dla naszego miasta. Nasze toksyczne powietrze jest niewidzialnym zabójcą odpowiedzialnym za jedną z największych krajowych katastrof zdrowotnych naszego pokolenia – powiedział burmistrz Londynu Sadiq Khan 8 kwietnia, kiedy to regulacje związane ze strefą ULEZ weszły w życie.

Póki co strefa obejmuje dwie dzielnice (Westminster i City of London), ale do 2021 roku ma się rozszerzyć.

Właściciele aut, które nie spełniają standardów emisyjnych dwutlenku węgla, będą od tej pory musieli liczyć się z opłatami. W przypadku samochodów, furgonetek i motorów będzie to 12,5 funta za dobę i 100 funtów w przypadku ciężarówek, autokarów czy autobusów. W strefie ULEZ mieszka około 2 mln osób. Urzędnicy mają nadzieję, że wprowadzenie opłat za wjazd sprawi, że poprawi się tam jakość powietrza, a zarazem zdrowie mieszkańców.

Zdjęcie główne: Union of Concerned Scientists
Tekst: NS

Zmiany Klimatu