Największa rodzima firma odzieżowa staje się coraz bardziej zielona. Brawo!
– LPP jest firmą rodzinną, czujemy więc szczególną odpowiedzialność za przyszłe pokolenia i warunki, w jakich przyjdzie im żyć. Jako współzałożyciel LPP, prezes, ale także ojciec i dziadek, realizację celów zapisanych w naszej strategii zrównoważonego rozwoju traktuję jako osobiste zobowiązanie – mówił na konferencji Marek Piechocki. LPP to największy polski producent odzieży, właściciel marek Reserved, Mohito, House, Cropp i Sinsay.
Firma właśnie ogłosiła swoją strategię zrównoważonego rozwoju na lata 2020-2025 i powołała specjalną komórkę, która będzie odpowiedzialna w firmie za wdrażanie zmian: dział zrównoważonego rozwoju.
Znalazła się w nim ekspertka ds zrównoważonego rozwoju, z która mieliśmy okazję wielokrotnie rozmawiać – Ania Miazga (nasza rozmowa o wpływie branży odzieżowej na środowisko tutaj). Obecność ekspertów, ale też przedstawicieli firmy działających na różnych polach oraz współpraca ze wszystkimi działami LPP może pomóc w odniesieniu sukcesu przy wdrażaniu strategii. A trzeba przyznać, że cele są ambitne.
100 proc. opakowań przyjaznych środowisku i 50 proc. udziału kolekcji ekologicznych we flagowej marce Reserved do 2025 roku oraz zmniejszenie śladu węglowego – to najważniejsze cele strategii zrównoważonego rozwoju.
Zwrot w kierunku ekologii to odpowiedź LPP na nowe wyzwania pojawiające się w branży modowej. Branża tekstylna odpowiada za 5,4 proc. emisji gazów cieplarnianych do atmosfery, wysusza źródła wody, zanieczyszcza rzeki i strumienie. Przyszłość rynku zależy od tego, czy producenci wezmą na siebie większą odpowiedzialność za ludzi i otoczenie. To oznacza konieczność podejmowania strategicznych decyzji, w końcu moda przyjazna środowisku to coś więcej niż tylko t-shirt z organicznej bawełny. Jej rzeczywisty wpływ na otoczenie to suma wielu elementów – od wyboru surowców, dostawców, poprzez transport i logistykę, aż po sieć sprzedaży. – Dokonujemy fundamentalnej zmiany w naszym podejściu do prowadzenia biznesu – mówi Marek Piechocki, prezes i założyciel LPP. – W ostatnich latach zrobiliśmy sporo w obszarze zrównoważonego rozwoju, systematycznie zwiększając udział kolekcji eko czy intensywnie pracując na rzecz poprawy warunków pracy u naszych dostawców. Ale dziś chcemy zrobić kolejny krok i odpowiedzialność za ludzi oraz środowisko uczynić integralnym elementem naszej strategii rozwojowej.
Co ciekawe LPP wyprodukowało w tym roku 5 proc. mniej sztuk odzieży, przy stałym wzroście dochodów. Co to oznacza? Konsumenci są w stanie płacić więcej za nieco droższe, bardziej ekologiczne ubrania lepszej jakości. Wybierają coraz mądrzej!
Produkcja przyjazna środowisku
Najbardziej znaczące i szeroko zakrojone działania będą obejmowały produkcję przyjazną środowisku.
W 2021 roku co czwarty produkt polskiej firmy będzie oznaczony metką Eco Aware, a już rok później w salonie każdej z pięciu marek LPP wprowadzony zostanie system zbiórki odzieży używanej.
Celami długofalowymi na 2025 rok jest redukcja emisji CO2 o 15 proc. i zwiększenie udziału kolekcji ekologicznych w Reserved do 50 proc. Spółka kładzie też nacisk na bezpieczeństwo chemiczne produkcji, a już w 2020 roku – jako pierwsza polska firma – dołączy do programu ZDHC (Zero Discharge of Hazardous Chemicals), czym zobowiąże się do wypełnienia rygorystycznych standardów w zakresie eliminacji niebezpiecznych chemikaliów w tekstylnym łańcuchu dostaw.
Eliminacja plastikowych opakowań
LPP chce wyeliminować plastikowe opakowania niepodlegające obiegowi zamkniętemu – jeszcze w tym roku przystąpiło do inicjatywy New Plastics Economy Global Commitment jako jedyna firma z Polski. We wrześniu tego roku foliowe torby zniknęły z salonów w Polsce, a do 2025 roku firma wyeliminuje niepodlegające cyrkularności opakowania z całej sieci sprzedaży i łańcucha dostaw. Będzie korzystać wyłącznie z plastiku spełniającego jedno z kryteriów: w 100 proc. nadającego się do ponownego użycia, poddającego się recyklingowi lub kompostowaniu.
Ekologiczne rozwiązania w sklepach i budynkach LPP
Nowa strategia zapowiada również ekologiczne rozwiązania w budynkach centrali i sieci sprzedaży. W 2021 roku 100 proc. energii zasilającej serwery firmy i sklepy internetowe będzie pochodziło z zielonych źródeł. Z kolei w 2023 roku wszystkie nowe budynki firmy będą już objęte certyfikatami ekologicznymi.
Park logistyczny w Brześciu Kujawskim, czyli flagowy projekt gdańskiej spółki (obecnie znajdujący się w fazie projektowania), będzie pierwszym w Polsce obiektem magazynowym posiadającym międzynarodowy certyfikat WELL. Certyfikacja ta potwierdza pozytywny wpływ miejsca pracy na zdrowie i samopoczucie ludzi. Do tej pory była stosowana jedynie w budynkach biurowych.
Inwestycja na pomorzu o wartości 860 mln zł zostanie zakończona w 2022 roku. Pracę znajdzie tu ok. 1000 pracowników.
Zielona moda
LPP w swoich kolekcjach wykorzystuje bawełnę organiczną, TencelTM Lyocell, czyli materiał z celulozy drzewnej, organiczny len czy włókna z recyklingu, np. poliester z butelek. Dostawy e-commerce marek Reserved i Mohito realizowane są tylko w opakowaniach wykonanych z makulatury. W kilkudziesięciu salonach Reserved, Mohito i House prowadzona jest zbiórka odzieży używanej, która trafia do osób potrzebujących. Firma kontroluje także bezpieczeństwo i wpływ na otoczenie w łańcuchu dostaw – od 2013 roku gdańska spółka przeznaczyła na ten cel ponad 20,5 mln zł.
>Inwestycje w nowe technologie, czyli Fashion Tech
LPP zamierza zainwestować milion złotych w technologie pozwalające w przyszłości utylizować odpady tekstylne.
Równolegle do realizacji nowej strategii, LPP zamierza utrzymać dynamikę rozwoju biznesowego, głównie za sprawą inwestycji w nowe technologie. Polski producent zakończył proces wdrażania RFID, czyli elektronicznych metek w marce Reserved w Polsce. Na świecie używa ich obecnie niewiele firm, m.in. ZARA i Decathlon. Pozwalają one na niezwykłą precyzję i kontrolę zamówień oraz usprawniają transport. RFID wpłynie na szybkość realizacji zamówień, ale także redukcję emisji CO2 wynikającą z ograniczenia transportu. – Możemy śmiało powiedzieć, że to najszybsze wdrożenie RFID na świecie. W podobnej skali taki proces zajmuje zazwyczaj około 2-3 lata. Ten krok milowy stawia nas w pozycji lidera branży Fashion Tech w Polsce – komentuje Jacek Kujawa, wiceprezes LPP ds. IT. W kolejnych latach spółka planuje wdrożenie RFID w pozostałych markach i będzie analizować kolejne możliwości, jakie stwarza wykorzystanie elektronicznych metek. Z perspektywy strategii omni-channelowej istotną funkcjonalnością będzie potencjalne wykorzystanie przestrzeni magazynowej w sklepach i realizacja dostaw online bezpośrednio z salonu.
Zdjęcia: materiały prasowe