Oslo jako pierwsze miasto na świecie będzie miało całkowicie elektryczny transport publiczny

Plan jest ambitny, a Oslo chce zrealizować go do końca 2023 roku, by do 2030 roku być miastem bezemisyjnym.
.get_the_title().

Norwegowie poważnie podeszli do tematu ograniczania emisji w miastach. Pod koniec 2022 roku władze Oslo ogłosiły, że dają sobie rok na wymianę floty miejskich autobusów. Oznacza to, że na ulice wyjdzie 450 autobusów elektrycznych i od końca 2023 roku nie ma opcji, żebyśmy pojeździli po stolicy Norwegii maszyną na olej napędowy.

Ten ruch uzupełni całkowicie elektryczną ofertę transportu publicznego w Oslo, która obejmuje już sieć zelektryfikowanych pociągów, tramwajów i promów, a także ponad 200 autobusów elektrycznych, które już działają.

Strategia została opracowana w odpowiedzi na zmiany klimatyczne, nie da się jednak pominąć pozytywnego wpływu tej decyzji na zdrowie mieszkańców. Zanieczyszczenia powietrza, według raportu Organizacji Narodów Zjednoczonych opublikowanego tej jesieni, są największym zagrożeniem dla zdrowia publicznego Europejczyków. W 2019 roku ponad 300 tys. przedwczesnych zgonów przypisano właśnie zanieczyszczeniu powietrza. Choć Oslo w ostatnich latach systematycznie ograniczało emisje, za ich lwią część w mieście w dalszym ciągu odpowiada ruch drogowy.

gunnar ridderstrom/Unsplash

Øystein Dahl Johansen, rzecznik Ruter, organu ds. transportu publicznego w Oslo w Norwegii, wyjaśnia, że nowa flota autobusów będzie cichsza i wygodniejsza dla pasażerów. Ostatecznie Oslo ma stać się pierwszym na świecie miastem prawie bezemisyjnym do 2030 roku (warto przypomnieć, że wcześniej o to miano ubiegała się Kopenhaga, rzeczywistość jednak weryfikuje wiele marzeń). Na liście celów, poza usunięciem z ulic starych autobusów, znajduje się również ulepszenie tras pieszych i rowerowych i energooszczędne budynki.

Miasto zmierza całkowitej elektryfikacji: już teraz w ofercie są taksówki, autobusy lotniskowe, samochody do wynajęcia i autobusy wycieczkowe. Na drogach Oslo pojazdy elektryczne przewyższają obecnie liczbę samochodów napędzanych gazem.

Jednocześnie ekolodzy ostrzegają, że takie rozwiązania, chociaż na pierwszy rzut oka wydają się pozytywne, w rzeczywistości również niosą obciążenia środowiskowe, chociażby z uwagi na produkcję i recykling baterii.

Tekst: AC
Zdjęcie: Hyunwon Jang/Unsplash

Zmiany Klimatu