10 wnętrz galerii, które są sztuką samą w sobie

Od przebudowanego irańskiego browaru po muzeum sztuki w stylu domku na drzewie – prezentujemy najciekawsze wnętrza galerii sztuki na świecie.
.get_the_title().

Galerie zostały zaprojektowane specjalnie po to, by prezentować dzieła sztuki, dlatego ich wnętrza są często neutralne i minimalistyczne – na pierwszy plan wybijać się mają pokazywane obrazy czy rzeźby. Jednak niektóre galerie charakteryzują się wyrazistymi projektami, które nie tylko uzupełniają eksponowaną w nich sztukę, ale same przekształcają ich wnętrza w arcydzieła.

IK Lab, Meksyk

Photo by IK Lab

Zakrzywione cementowe ściany i pofałdowane podłogi z winorośli stanowią alternatywne tło dla dzieł sztuki w galerii w kurorcie Azulik w Tulum. Galeria, do której zwiedzający muszą wejść bez butów krętym chodnikiem, jest wyniesiona nad ziemię i sięga wysokości otaczających koron drzew. Okrągłe okna różnej wielkości zalewają przestrzeń naturalnym światłem.

Galerię otworzył założyciel i projektant kurortu, Jorge Eduardo Neira Sterkel, po tym, jak prawnuk słynnej amerykańskiej kolekcjonerki sztuki Peggy Guggenheim i mieszkaniec Tulum zasugerowała mu ten pomysł.

TaoCang Art Center, Chiny

Photo by Wen Studio

TaoCang Art Center składa się z dwóch nieużywanych spichlerzy znajdujących się w wiosce Wangjiangjing w chińskiej prowincji Zhejiang. Szanghajskie studio Roarc Renew połączyło obie bryły parą ceglanych korytarzy w kształcie łuków.

Funkcjonujące jako odrębne przestrzenie galeryjne spichlerze wyróżnia też podłoga zdobiona kwiatami lotosu. Inspiracją był staw, który znajduje się w pobliżu galerii.

Maison Lune, USA

Photo by Ye Rin Mok

Projektanci i założyciele galerii sztuki współczesnej Maison Lune, Sandrine Abessera i Lubov Azria, przy jej tworzeniu współpracowali z projektantką wnętrz Gabriellą Kuti. Jako wnętrze posłużył im prywatny dom w Kalifornii. Galeria jest mieści się w kilku pokojach, zawiera różnorodne dzieła sztuki i projekty. Liczne tarasy i schody wewnętrzne również są przestrzenią ekspozycyjną.

Chcemy zbudować alternatywę dla tradycyjnych galerii, które często są postrzegane jako zbyt elitarne – wyjaśniają Abessera i Azria.

Amos Rex, Finlandia

Photo by Tuomas Uusheimo

Fińskie studio JKMM Architects zaprojektowało muzeum sztuki Amosa Rexa w Helsinkach. To seria podziemnych galerii z kopułą, które przebijają się przez ziemię, tworząc pochyły plac zabaw na świeżym powietrzu. Część muzeum mieści się w odrestaurowanym Lasipalatsi, funkcjonalistycznym budynku z lat 30. Te podziemne przestrzenie mają minimalistyczne, monochromatyczne wnętrza i oświetlone są dużymi okrągłymi świetlikami.

Studio CDMX, Meksyk

Photo by Sergio Lopez

Studio CDMX to wielozadaniowa rezydencja artystyczna i galeria – można w niej pracować i wystawiać swoje prace. Ta przestrzeń w Mexico City została zaprojektowana dla założyciela Casa Wabi – Bosco Sodi. Budynek powstały na miejscu dawnego magazynu przypomina o swoich industrialnych korzeniach dzięki betonowym, metalowym i ceglanym elementom, ułożonym w masywne formacje. Rzeźbiarskie prace Sodiego, wykończone m.in. w kamieniu i ceramice, wpłynęły także na wystrój wnętrz.

Ataraxia, Tajlandia

Photo by William Barrington-Binns

Głównym elementem wnętrza galerii w Chiang Mai w Tajlandii jest wijąca się instalacja z rattanu. Wchodzi i wychodzi z różnych przestrzeni wewnątrz i na zewnątrz galerii. Za projekt odpowiada studio architektoniczne Enter Projects Asia. – Staraliśmy się stworzyć wciągające wrażenie, nadając przestrzeni ciepło i głębię nietypową dla konwencjonalnych galerii sztuki – wyjaśniają architekci.

Galeria otwarta jest dla zwiedzających po uprzednim umówieniu się.

Fondazione Luigi Rovati Museum, Włochy

Photo by Duccio Malagamba

Warstwowe kamienne ściany charakteryzują nową piwnicę Muzeum Fondazione Luigi Rovati – galerię sztuki mieszczącą się w XIX-wiecznym pałacu w Mediolanie, który został przebudowany przez włoskie studio Mario Cucinella Architects.

Ściany piwnic powstały z zachodzących na siebie warstw wapiennych, które wyginają się ku górze, tworząc kopułowe stropy. Zaprojektowane przez pracownię architektoniczną gabloty wolnostojące i ścienne prezentują dwieście etruskich artefaktów, w tym starożytną biżuterię i urny pogrzebowe.

Muzeum Sztuki Współczesnej i Centrum Kultury Argo Factory, Iran

Photo by Ahmadreza Schricker

Amerykańskie studio Ahmadreza Schricker Architecture North odnowiło browar z lat 20. XX wieku w centrum Teheranu, aby stworzyć Muzeum Sztuki Współczesnej i Centrum Kultury Argo Factory. Zachowało wiele oryginalnych elementów przemysłowych fabryki.

Zaprojektowane bez środkowych podpór krzywoliniowe betonowe schody zostały wstawione do budynku, aby połączyć hol muzeum z sześcioma pomieszczeniami piętro wyżej. Klatka schodowa jest jednym z wielu nowych elementów o zaokrąglonym kształcie, stworzonych w taki sposób, by dobrze kontrastowały z jednolitą ceglaną architekturą wnętrz.

UCCA Dune Art Museum, Chiny

Photo by Wu Qingshan

Nadmorskie muzeum sztuki wyrzeźbione w wydmie (dosłownie!) na plaży w Qinhuangdao składa się z sieci podziemnych betonowych galerii. Jego przestrzenie są oświetlone dzięki otworom okiennym o organicznych kształtach i nieregularnej teksturze. Pekińska firma Open Architecture przy projekcie wzorowała się na jaskiniach.

Ściany starożytnych jaskiń były miejscem, gdzie po raz pierwszy uprawiano sztukę – opowiada Dezeen współzałożyciel Open Architecture, Li Hu.

Mini Mart City Park, USA

Photo by Kevin Scott

Mini Mart City Park to społeczne centrum sztuki z galerią zbudowane w Seattle na miejscu stacji benzynowej z lat 30. XX wieku. Tworząc projekt, lokalne studio architektoniczne GO’C nawiązało do historii lokalizacji, wybierając klasyczne oznakowanie i stawiając na wystający dach i podzielone metalowe okna.

We wnętrzu galerii warto zwrócić uwagę odsłonięte drewniane krokwie i gładkie podłogi w szarym odcieniu, które zapewniają neutralne tło dla ekspozycji.

Tekst: MZ
Zdjęcie główne: UCCA Dune Art Museum/photo by Wu Qingshan

DESIGN