Ikony designu: Magazine Tree. Projekt tego biurowego niezbędnika jest starszy niż myślisz
W 1931 roku firma meblowa Dunbar zatrudniła młodego, dwudziestorzyletniego projektanta mebli na stanowisku dyrektora ds. wzornictwa. Tą osobą był Edward Wormley – utalentowany projektant i student historii meblarstwa, który swoim świeżym spojrzeniem i ponadczasowymi projektami miał odmłodzić wizerunek firmy. Ostatecznie współpraca ta trwała niemal 40 lat, w czasie których firma meblarska z Indiany stała się jednym z wiodących producentów nowoczesnych mebli w Stanach Zjednoczonych.
Wormley eksperymentował zarówno z tradycyjnymi, jak i bardziej współczesnymi formami. Szybko okazało się, że te drugie projekty sprzedają się lepiej.
Projektem niezaprzeczalnie oryginalnym i pożądanym było Magazine Tree – popisowe dzieło Wormleya, które powstało w 1947 roku. Uderzający graficzny zarys modelu nr 4765 jest rozpoznawalny do dziś i trwa w inspirowanych nim projektach. Oryginalnie ten wielopoziomowy stojak na czasopisma firmy Dunbar wykonany był z brzozy (pień i konary), natomiast pięć półek wykonano z drewna orzechowego.
Stolik zgodnie z konceptem ma 62cm wysokości, jego dłuższy bok ma 70cm, a krótszy 40cm. Jest to produkt flagowy Wormleya i kultowy dla stylu mid-century modern. Za porównywalnie znane możemy uznać tylko jego krzesło o nazwie Riemerschmid z 1946 roku, którego egzemplarz znajduje się w kolekcji Museum of Modern Art.
Dunbar była firmą nietypową: nie stosowała zautomatyzowanych systemów produkcji, a jej wyroby były w większości wykonywane ręcznie.
Wormley zdecydowanie odciął się od używania metalu jako głównego składnika mebli. Lubił za to elementy rzemieślnicze, takie jak kanelowane (posiadające wklęsłe pionowe wyżłobienia) oparcia siedzeń czy fronty szafek z plecionej wikliny.
Mimo że Wormley stanowił jedną z ważniejszych osób we wprowadzaniu nowoczesnego wzornictwa do amerykańskich domów, nigdy nie został czołowym przedstawicielem tego nurtu. Być może właśnie dlatego należy mu się uznanie, oraz za jego oko do jakości i rzemiosło, które wniosło do Dunbar elegancję i kunszt wykonania. Jego niejednoznaczne projekty to ucieleśnienie nieskrępowanego czerpania z historycznego, klasycznego wzornictwa i przekładania go na język nowoczesności.
– Modernizm oznacza wolność – wolność mieszania, wybierania, zmieniania, przyjmowania nowego, ale trzymania się tego, co dobre – mówił Edward J. Wormley
Misją Dunbar Furniture nadal pozostaje tworzenie ponadczasowych projektów dla międzynarodowych odbiorców. Fundament takiej koncepcji stworzył Edward Wormley, prezentując stonowany rodzaj modernizmu i projektując dla Dunbar meble, które pasują do każdego schematu dekoracyjnego, nie krzycząc o uwagę.
Tekst: Paula Sieracka
Zdjęcie główne: mutualart.com