Logo warszawskiego metra na tle 76 innych form tego znaku

Wydawałoby się, że litera 'M' to 4 proste linie...ale nic bardziej mylnego. Zobaczcie jak miasta wykorzystują ten prosty znak do budowania swojej identyfikacji wizualnej.
.get_the_title().

Jak logo warszawskiego metra prezentuje się na podstawie innych form tego znaku? Najpopularniejszym symbolem linii metra jest tradycyjne ‘M’, które wskazuje, gdzie znajduje się wejście na podziemną stację. Znaczenie tego znaku jest na tyle uniwersalne, że rozumieją go ludzie posługujący się różnymi językami, ale nie jest powiedziane, że wszystkie logotypy z literą ‘M’ wyglądają tak samo. ‘M’ w kwadracie i w okręgu. ‘M’ pochylone i proste. ‘M’ odwołujące się do motywu ruchu (pędu powietrza) i do motywu tunelu. ‘M’ ze strzałkami, a nawet ze… skrzydłami.

Agencje z różnych krajów starają się, aby ich oznaczenia były w pewien sposób wyjątkowe, dlatego w różny sposób starają się przekształcać swoje ‘M’-ki, aby te kojarzyły się danym miastem.

Serwis CityLab wraz z pomocą bloga Metrobits przygotowali katalog 77 różnych znaków metra, które są (lub były jeszcze niedawno) w użyciu. Co ciekawe, twórcy zestawienia podzielili je na 5 podkategorii uwzględniających ich kształt i formę.

1. W oparciu o podstawowy kształt 

Duża część logotypów opiera się na podstawowej formie, jaką ma litera ‘M’ w wersji drukowanej – bez zbędnych ozdobników i przekształceń znaku.

Okazuje się, że w takiej prostocie tkwi duża siła – prosty krój litery na geometrycznym polu zawsze będzie czytelny i zrozumiały dla wszystkich.

W nawiązaniu do kształtu tunelu graficy często umieszczają literę na okrągłym polu.

Występowanie znaku: m.in. Helsinki, Paryż, Baltimore i wszystkie stacje metra we Włoszech.

logo warszawskiego metra

2. Nieznacznie przekształcone wariacje 

Inne agencje zajmujące się identyfikacją środków komunikacyjnych idą o krok na przód i decydują się na nieco bardziej fantazyjne wariacje jeśli chodzi o formę. Można w końcu rezygnować z centralnie ustawionej litery na rzecz przesuniętej na skraj pola (Lizbona) lub też uwznioślić trochę ‘M’-kę, co upodobni ją do znaku na kostiumie superbohatera (Rotterdam). Takie małe modyfikacje mogą sprawić, że logo będzie rozpoznawanym symbolem miasta.

Występowanie znaku: m.in. Los Angeles, Amsterdam, Santo Domingo, Miami, Lizbona, Rotterdam.

logo warszawskiego metra

3. Pomniejszone lub zaokrąglone litery

Kanciastość litery ‘M’ jest również bardzo często łagodzona przez zaokrąglenia i pomniejszenia względem tła.

Chodzi nie tylko przekorne odniesienie się do naturalnego kształtu litery, ale także do odwołania się do zaokrąglonego kształtu tunelu (kolejny raz).

Występowanie znaku: m.in. Monterrey, Meksyk, Brescia, Naha, Rennes.

logo warszawskiego metra

4. Nawiązujące do ruchu

Słowem kojarzącym się z metrem, które na pewno najczęściej pada podczas burzy mózgów w agencji graficznej, jest z pewnością ‘ruch’. Stąd nieuniknione odwołania do wszelkich znaków odwołujących się do pędu pojazdu (oddalone w tunelu ‘M’, czy też linie sugerujące pęd powietrza), czy też kierunku zejścia na podziemną stację.

Twórcy zestawienia znaków jako przykład takiego logotypu podają logo warszawskiego metra, które łączy literę ‘M’ z motywem strzałki.

Występowanie znaku: Sofia, Warszawa, Lille, Istanbul, Samara, Dnepropetrovsk, Xian.

logo warszawskiego metra

5. Abstrakcyjne

Najbardziej ryzykowna grupa znaków, jeśli chodzi o ich czytelność. I tak jak zwykle bywa, decydując się na odważna wersję znaku, można odnieść sukces lub ponieść typograficzną porażkę. I tak jak pochylony znak w Atenach odznacza się dużą elegancją, a przy tym jest dynamiczny (przypomina też zarys ruchomych schodów), tak ‘M’ w wykonaniu Petersburga kojarzy się tylko z estetyką ‘Drakuli’.

Występowanie znaku: m.in. Saint Petersburg, Sewilla, Ateny, Bruksela, Medellin.

logo warszawskiego metra

Źródło: citylab.com

DESIGN