Previous Slide Icon Next Slide Icon
Play Daily Button Pause Daily Button
Exit Daily Button

Nowy projekt Adobe – fonty inspirowane typografią Bauhausu

Czy da się odtworzyć krój pisma na podstawie zaledwie kilku liter zachowanych w archiwach Bauhausu? Eksperci Adobe udowadniają, że tak.
.get_the_title().

Adobe i Fundacja Bauhaus Dessau po prawie 100 latach na nowo odkrywają oryginalne szkice i fragmenty liter zachowane w archiwach słynnej niemieckiej uczelni.

Chcą, aby te ukryte skarby zainspirowały nową generację projektantów. 

Tak powstał międzynarodowy projekt „Hidden Treasures”, w który zaangażowano pięciu studentów wzornictwa pracujących pod opieką wybitnego specjalisty od typografii – Erika Spiekermanna. Celem było odtworzenie krojów pism na podstawie materiałów historycznych i zaprojektowanie pięciu alfabetów inspirowanych oryginalnymi wzorami wykładowców uczelni w Dessau: Joosta Schmidta, Xantiego Schawinsky’ego, Reinholda Rossiga, Carla Marxa i Alfreda Arndta.

Jeśli uważacie, że było to proste zadanie, mylicie się.

Okazało się, że w archiwach Bauhausu zachowały się w większości tylko pojedyncze szkice i fragmenty liter.

Zatem alfabety trzeba było zdigitalizować, zinterpretować oraz precyzyjnie uzupełnić, projektując kolejne znaki. Jakie są efekty pracy podopiecznych Erika Spiekermanna? Użytkownicy Adobe Creative Cloud wkrótce będą mogli się przekonać i skorzystać ze wszystkich pięciu fontów. W tym momencie dostępne są dwa: „Joschmi” i „Xants”.

„Joschmi” zaprojektowała Flavia Zimbardi na postawie zaledwie sześciu oryginalnych liter wykonanych przez twórcę słynnego plakatu na pierwszą wystawę Bauhausu w Weimarze w 1923 roku. To było fascynujące i trudne zadanie, bo Joost Schmidt to postać, która ukształtowała bardzo charakterystyczny styl projektowania graficznego identyfikowany do dzisiaj z niemiecką uczelnią.

Luca Pellegrini zaprojektował „Xants”, wzorując się na alfabecie z 1932 roku stworzonym przez Xantiego Schawinsky’ego – wszechstronnie utalentowanego artystę: malarza, grafika, fotografa, architekta i saksofonistę, który w Bauhausie prowadził zajęcia z projektowania scenografii. Pellegrini ponownie narysował lintery, uzupełnił niezbędne elementy dodając m.in. symbole matematyczne i znaki interpunkcyjne.

Źródło: adobehiddentreasures.com
Tekst: AB

DESIGN