Previous Slide Icon Next Slide Icon
Play Daily Button Pause Daily Button
Exit Daily Button

‘Syrian style’, czyli nowa moda wśród chińskich influencerów

W chińskich mediach społecznościowych przybywa zdjęć z kawiarni i restauracji, w których odpada tynk, a wnętrza są tak wystylizowane, żeby wyglądały na zbombardowane.
.get_the_title().

Tak zwany ‘syryjski styl’ odnosi się do lokali, w których dominuje szara tonacja kolorystyczna, odsłonięte ceglane ściany, odpadający tynk i poszarpane struktury. W niektórych miejscach znajdziemy również porzucone przedmioty, popękane zegary, telewizory i kamery monitoringu, które wyglądają jak zniszczone podczas wojny.

Nie jest jasne, skąd wziął się ten trend. Chińscy influencerzy już w ubiegłym roku szczególnie upodobali sobie kawiarnie i restauracje w industrialnym stylu, który zaczęli określać jako ‘styl syryjski’. Termin jest również używany do opisywania uszkodzonych przedmiotów (na przykład telefonu z rozbitym ekranem).

Nieprawdopodobna popularność terminu jest wynikiem ostrej konkurencji wśród influencerów i właścicieli firm, którzy nieustannie walczą o uwagę, kreując do promocji swoich produktów i usług coraz to nowe hashtagi.

To także dowód na to, że hermetyczna cyberprzestrzeń Chin obojętnie podchodzi do wyniszczającej syryjskiej wojny domowej.

Zdjęcie: Wang Fei
Zdjęcia: xiaohongshu.com
Zdjęcia: xiaohongshu.com

Wang Fei, właściciel restauracji w Jining, przyznaje, że oznaczył swój lokal jako ‘Syrian style’ na Douyin (chińskim TikToku), ponieważ termin ten może przyciągnąć klientów chętnych do robienia oryginalnych zdjęć na swoje kanały społecznościowe. Filmy Wanga, które pokazują wnętrza w ‘syryjskim stylu’, były tak popularne, że codziennie dostawał zapytania online od innych przedsiębiorców zainteresowanych odtworzeniem projektu. Pomógł w końcu ośmiu innym lokalnym firmom, w tym kawiarni, restauracji i salonowi fryzjerskiemu, w stworzeniu podobnych miejsca. W swojej restauracji Wang stworzył również ‘strefę grillowania dla uchodźców’, gdzie gra smutna muzyka. – To zapewnia popularność w internecie – tłumaczy. – Nie staniesz się viralem, mówiąc o tym, jak dobre jest jedzenie.

Co ciekawe, Wang zaznacza jednak, że nazwę 'Syrian style’ uznaje za dość obraźliwą dla kraju Bliskiego Wschodu.

Innym lokalem w ‘stylu syryjskim’ jest kawiarnia No Rules Rules w mieście Fuzhou, która reklamuje swój styl jako ‘wojenny z elementem niechlujstwa, które pochodzi z Syrii’. Jedna z klientek obecna na otwarciu lokalu powiedziała, że była pod wrażeniem wystroju, nazywając go ‘retro, chaotycznym, syryjskim stylem’. Zaznaczyła, że to określenie odnosi się tylko do projektu i nie wskazuje na dyskryminację krajów ogarniętych wojną. – Projekt ilustruje również poczucie respektu i strachu przed wojną, a także daje ludziom poczucie odrodzenia – dodała. – Ale co najważniejsze, w porównaniu do zwykłych kawiarni, ten styl dużo lepiej wygląda na zdjęciach.

Zdjęcia: xiaohongshu.com
Zdjęcia: xiaohongshu.com
Zdjęcie: Adam Doyle / The New Arab

Niektórzy internauci skrytykowali jednak nową modę, zwracając uwagę, że oznacza ona zarabianie na cierpieniu innych. – Syria została pochłonięta przez wojnę. Nie spodziewałem się, że zostanie to użyte przez niektórych uprzywilejowanych ludzi do opisania stylu projektowania wnętrz – napisała w czerwcu jedna z użytkowniczek Instagrama. – Myślałam, że Chińczycy nie będą postrzegać wojny w tak uprzywilejowany sposób.

Pojawienie się mediów społecznościowych odmieniło estetykę chińskich miast, ponieważ właściciele firm usilnie starają się uatrakcyjnić swoje produkty i przestrzenie, licząc na zainteresowanie ze strony influencerów.

Wiele restauracji stworzyło specjalne ‘check-in points’, czyli strefy, w których goście mogą robić sobie dopracowane w każdym szczególe zdjęcia i tworzyć imponująco wyglądające dania, którymi nie sposób nie podzielić się w sieci.

Zdjęcie główne: Melissa/Vice News
Tekst: AD

DESIGN