Szkolne korytarze wcale nie muszą być nudne!
Pozytywny przykład daje szwajcarskie studio projektowe ZMIK, które przekształciło korytarze szkoły podstawowej w Bazylei w kolorowe przestrzenie dostosowane do potrzeb dzieci. Tzw. „Learning Scapes” znalazły się na trzech piętrach budynku.
Wielofunkcyjne korytarze wspierają nowoczesne sposoby nauczania. Są jak otwarte klasy, które zapewniają uczniom większą swobodę i pozwalają im decydować, jak chcą się uczyć.
Każdy korytarz został podzielony na pięć stref: dwie szatnie, dwie przestrzenie do nauki oraz jedną, centralną część rekreacyjną.
Strefy dedykowane edukacji uczniów wypełniono interaktywnymi elementami, takimi jak sprężyste kamienie do skakania, zjeżdżalnie, równoważnie, szuflady i schowki oraz punkty widokowe. Większość przedmiotów jest wielofunkcyjna, np. równoważnia może być też biurkiem lub oparciem dla siedzących. Projektanci rozmieścili elementy na różnych wysokościach, za zygzakowatymi listwami. Wraz ze schodkami, stopniami i pochylniami tworzą miniaturowy krajobraz, który dzieci mogą odkrywać przez naukę i zabawę.
W strefie edukacyjnej, za zasłonami znalazły się też wnęki, które zapewniają uczniom poczucie prywatności oraz spokojne miejsce do czytania lub prac indywidualnych i grupowych.
Dwie duże szatnie znalazły się na obu końcach korytarza, oddzielając go od klatek schodowych budynku. Konstrukcje działają jak komory, które tłumią hałas. Dźwięki tłumią też duże akustyczne parasole zawieszone pod sufitem.
Szatnie wykończono w kolorze dębu, aby pasowały do istniejących podłóg i okien szkoły. Przestrzenie do nauki urządzono w zieleni. Linoleum, dywany i tekstylne dekoracje dodały im kolorów oraz zapewniły różnorodne wrażenia dotykowe.
Część rekreacyjna zajęła otwartą przestrzeń centralną pomiędzy dwoma szatniami oraz dwiema strefami do nauki.
Projektanci ze studia ZMIK opracowali „Learning Scapes” w oparciu o sugestie i pomysły zaproponowane przez uczniów oraz nauczycieli. Jedno jest pewne: nie będziecie musieli już namawiać dzieci, aby poszły do szkoły.
Tekst: AB
Fot. ZMIK, zmik.ch/de