Facebook nie zamierza walczyć z fake newsami

W zeszłym tygodniu Facebook zaprosił grupę dziennikarzy do swej nowojorskiej siedziby. Celem spotkania było przekonanie ich, że portal wreszcie znalazł sposób na walkę z fake newsami. Zaprezentowano 12-minutowy film na ten temat, który wyreżyserowany został przez nagrodzonego Oskarem dokumentalistę Morgana Neville’a, a potem przyszedł czas na pytania z sali.
Reporter CNN, Oliver Darcy, zapytał więc o to, jak Facebook może udawać, że walczy z fake newsami, skoro na platformie Zuckerberga z powodzeniem działa fanpage Infowars.
Prowadzony przez Alexa Jonesa portal i podcast o nazwie Infowars słynie z rozpowszechniania teorii spiskowych – od tego, że lądowanie na Księżycu nie doszło do skutku, poprzez różne teorie związane z 11 września, po niedawne pizzagate. Ostatnio Infowars informowało także o tym, że 4 lipca demokraci planują rozpocząć w Stanach wojnę domową. Tymczasem na Facebooku śledzi je ponad 900 tys. osób.

John Hegeman, przedstawiciel Facebooka, miał odpowiedzieć na pytanie reportera, że portal „nie usuwa fałszywych informacji”. – Sądzę, że fakt, iż informacje są fałszywe nie narusza standardów społeczności. Myślę, że jedną z podstawowych rzeczy jest to, że stworzyliśmy Facebooka jako miejsce, w którym różni ludzie mogą mieć głos, a różni wydawcy mają bardzo różne punkty widzenia – dodał Hegeman.
Idąc za tą logiką, blokowanie takiej strony jak Infowars byłoby nie tylko niewłaściwe, ale można by je też rozpatrywać w kategorii aktu cenzury.
Jaki jest więc sposób Facebooka na walkę z fake newsami? Firma nie zamierza usuwać fałszywych wiadomości. Twierdzi jednak, że zmniejszy ilość treści, które przez użytkowników zostały oznaczone jako fałszywe. Wygląda więc na to, że na prawdziwą walkę z fake newsami nie mamy co liczyć.
Facebook invited me to an event today where the company aimed to tout its commitment to fighting fake news and misinformation.
I asked them why InfoWars is still allowed on the platform.
I didn’t get a good answer.https://t.co/WwLgqa6vQ4
— Oliver Darcy (@oliverdarcy) 12 lipca 2018
Źródło: Business Insider, Buzzfeed, Fastcompany