Jak napisać CV, które zauważą pracodawcy? Oto 5 podpowiedzi

Według specjalistów na dzisiejszym rynku pracy nie wystarczy dobry życiorys i nienaganna autoprezentacja kandydata. Strategię walki o zatrudnienie radzą zaplanować z marketingowej perspektywy.
.get_the_title().

Jak napisać CV, które zauważą pracodawcy? Standardowy scenariusz wygląda mniej więcej tak. Dopieściliście CV, napisaliście perfekcyjny list motywacyjny, a portfolio online dopięliście na ostatni guzik. Podkreśliliście przydatne umiejętności i bogate doświadczenie. Wytłuściliście edukację, kursy i kwalifikacje, wymieniliście niebanalne kompetencje miękkie oraz ciekawe hobby. Wszystko ubraliście w przejrzystą i czytelną szatę graficzną. Zainwestowaliście pieniądze w profesjonalną pomoc. Aplikujecie. Co pięć minut odświeżacie skrzynkę mailową. Reakcji brak lub – co gorsza – dostajecie odpowiedzi z rodzaju: – Jesteśmy pod wrażeniem twojego doświadczenia/wykształcenia. Dziękujemy za zainteresowanie, ale jesteśmy zmuszeni odrzucić twoją kandydaturę. Dlaczego tak się dzieje? Jak napisać CV, które zostanie zauważone? Według speców od marketingu zapominacie o jednej prostej, ale bardzo ważnej zasadzie.

Oferując swoją kandydaturę, próbujesz sprzedać pracodawcy produkt. Tym produktem jesteś ty. A w dzisiejszych czasach, by sprzedać produkt, nie wystarczy długa lista pozytywnych cech.

Eugen Schwartz, legendarny copywriter i specjalista reklamy, twierdzi, że na rynku pracy tak samo jak na innych konkurencyjnych rynkach. Sprawdza się zasada wyrafinowania – w miarę wzrostu konkurencyjności rynku, strategie marketingowe muszą być coraz bardziej wyrafinowane.

Tak wyglądała pierwsza reklama marki Apple:

jak napisać cv

Niezbyt wyrafinowana, prawda? Ale nie musiała taka być, w tamtych czasach nie sprzedawano wielu komputerów. Wystarczyła więc lista kilku podstawowych cech produktu. Jeśli za pracą rozgląda się lekarz, jego reklama również nie musi być wyrafinowana, ale na przykład koordynator marketingu będzie musiał zagrać dużo ostrzej. Nie wystarczy powiedzieć, że wie się jak wdrażać strategie marketingowe czy wykazać, że podobną pracę wykonywało się wcześniej – wszyscy kandydaci prawdopodobnie wiedzą i potrafią dokładnie to samo co ty. Nie wystarczy nawet przyjść na rozmowę kwalifikacyjną i poprawnie odpowiedzieć na wszystkie pytania.

Musisz sprawić, że osoby odpowiedzialne za rekrutację czuły się pewnie i komfortowo zatrudniając właśnie ciebie.

Jeżeli wysyłasz CV i list motywacyjny, licząc na spotkanie i nie robisz nic więcej, to już przegrałeś.

Jak napisać CV

Raghava Haran to człowiek, który na co dzień pomaga innym otrzymać ich wymarzoną pracę. Jak napisać CV, które jego zdaniem będzie efektywne? Oto kilka zaproponowanych przez niego sposobów, aby wysłanie CV oraz rozmowa kwalifikacyjna stały się formalnością:

1. Stwórz krótką listę firm, dla których chcesz pracować

Nie myśl, że będąc wybrednym, uszczuplisz swoją szansę na zatrudnienie. Poszukaj pracodawców, którzy naprawdę ci odpowiadają i rekrutują kandydatów na interesującą cię pozycję.

2. Zaczerpnij informacji u źródła

Znajdź osobę, która pracuje w wybranej firmie, najlepiej na zbliżonej pozycji do tej, o którą chcesz się ubiegać. Spróbuj nawiązać kontakt przez profesjonalne serwisy jak LinkedIn czy GoldenLine. Przedstaw siebie, swoje plany związane ze zmianą pracy oraz zadaj kilka pytań dotyczących funkcjonowania firmy. Pytania powinny być krótkie, ale dobrze przemyślane – odpowiedź powinna umożliwić ci zorientowanie się w sytuacji. Możesz pytać na przykład o projekty najczęściej realizowane w firmie lub o te, z którymi ty mógłbyś mieć do czynienia.

3. Ucieknij się do podstępu

Wiesz już, czego dokładnie będzie wymagał od ciebie pracodawca. Jeśli umiejętne zadałeś pytania, znasz nawet problemy, z którymi zmaga się firma przy trudnych projektach. Sugerując się tymi informacjami możesz skonstruować szyte na miarę CV oraz list motywacyjny.

4. Udowodnij, że jesteś niezastąpiony

Podobno dzięki tej metodzie większość kandydatów dostaje pracę jeszcze zanim złożą swoją aplikację. Stwórz projekt, wykorzystując zebrane informacje. Udowodnij, że wiesz jak w praktyce możesz przyczynić się do sukcesu firmy lub rozwiązać problemy, z którymi się boryka. Stwórz na przykład szczegółową listę pomysłów, które chciałbyś wdrożyć. Noah Kagan, twórca AppSumo, dostał pracę w Mint.com konstruując 90-dniowy plan, opisujący co zrobiłby dla firmy, gdyby był dyrektorem marketingu. Jeśli rozglądasz się za pracą w sprzedaży, możesz poszukać potencjalnych klientów jeszcze zanim aplikujesz o pracę i poinformować o tym pracodawcę. Możesz też przeprowadzić testy użyteczności na produktach, jeśli zabiegasz o rolę projektanta.

5. Pochwal się konkretami

Jeśli nie jesteś w stanie stworzyć warunków do wykonania pracy we własnym zakresie, możesz dokładnie opisać, jakie były twoje obowiązki w poprzedniej pracy. Na przykład, jeżeli wcześniej zajmowałeś się marketingiem, możesz napisać dokładny raport z tego, jak rozwinęła się dzięki tobie firma.

Powodów, dla których ta metoda działa praktycznie niezawodnie jest kilka. Osoba odpowiedzialna za rekrutację prawdopodobnie przegląda setki, czasami nawet tysiące CV.

Możesz się wyróżnić tylko wychodząc poza utarte standardy, budując zaufanie i udowadniając, że wiesz, jak wykonywać swoją pracę.

Wkładając czas i wysiłek w stworzenie szytego na miarę projektu dowiedziesz, że zależy ci na tej konkretnej pozycji, a twoje pomysły pchną firmę w górę. Przedstawiasz siebie jako wyjątkowego wartościowego i proaktywnego pracownika jeszcze zanim rekruter zdąży zerknąć w twój życiorys lub porozmawiać z tobą w cztery oczy.

Źródło: medium.com

FUTOPIA