Previous Slide Icon Next Slide Icon
Play Daily Button Pause Daily Button
Exit Daily Button

W Meksyku i Brazylii opancerzone auto stało się symbolem statusu społecznego

Strach przed rosnącą przestępczością sprawia, że bogaci obywatele Meksyku i Brazylii masowo się zbroją. Mieszkańcy szczególnie niebezpiecznych regionów, którzy zwykli mówić „nie chodzi o to, czy zostaniesz zaatakowany, ale kiedy to się stanie”, próbują się uchronić lub przynajmniej odpowiednio przygotować na atak. To dlatego prawdziwym luksusem jest tu posiadanie kuloodpornego samochodu. Luksusem, który określa status i to, ile naprawdę warte jest życie.
.get_the_title().

Pisaliśmy ostatnio o wyborach prezydenckich w Brazylii, które do władzy wyniosły populistę i radykała Jaira Bolsonaro. Poniższy tekst rzuca nieco więcej światła, dlaczego tak się stało.

Ale Meksyk!

Biznes kuloodporny w Meksyku kwitnie, bo skala zabójstw w tym kraju bije kolejne rekordy. Tylko w 2017 roku odnotowano tu 25 tys. morderstw, co jest najwyższym wskaźnikiem od lat. Rządowe dane pokazują, że rok 2018 może zakończyć się jeszcze gorszym wynikiem. To wszystko powoduje, że najbogatsi Meksykanie zbroją się na potęgę i montują w swoich samochodach pancerne szyby, by chronić się przed falą przemocy przelewającej się przez kraj.

W ubiegłym roku w Meksyku, drugim co do wielkości rynku samochodów opancerzonych, prawie 3 tys, pojazdów zostało dodatkowo uzbrojonych.

Mimo że instalacja kuloodpornych szyb czasami może potrwać około miesiąca i kosztuje nawet 55 tys. dolarów, spokoju ducha mieszkańców najkrwawszych rejonów Meksyku nie da się wycenić. Dlatego szacunkowe dane przewidują, że liczba samochodów opancerzonych zwiększy się w tym roku o kolejne 15 proc. Wartość ta wydaje się być jednak niewielka, w porównaniu do skali wzrostu spodziewanego w Brazylii, – aż 25 proc. skoku w tym roku.

Reuters.com
Financetime.org

Przewrażliwione brazylijskie elity?

Podczas gdy sprzedaż samochodów opancerzonych w Meksyku jest ściśle powiązana ze wzrastającą liczbą dokonywanych w tym kraju morderstw, w Brazylii, na największym rynku kuloodpornego biznesu na świecie, ogromna skala wiąże się z nieco innymi czynnikami. Mimo że wskaźnik morderstw od lat systematycznie tu spada (np. w stolicy kraju spadł on o 90 proc. w ciągu ostatnich 20 lat), od 2002 roku sprzedaż samochodów opancerzonych wzrosła w Brazylii czterokrotnie do ponad 15 tys. sztuk w 2017 roku. Chociaż trudno w to uwierzyć, te optymistyczne dane nie przekonują najzamożniejszych obywateli i Brazylijczycy wciąż nie czują się w swoim kraju bezpiecznie. Statystyki powinny uspokajać, ale mieszkańcy stale zmagają się z ogromną liczbą przestępstw na tle rabunkowym, co wpływa na większe zapotrzebowanie na kuloodporny samochód. Poza tym, niezależnie od wahań wskaźników przestępczości, rejon ten od lat uznawany jest za teren wysokiego ryzyka i utożsamiany z przemocą na tyle mocno, że samo to wywołuje w obywatelach poczucie nieustannego strachu. Oficjalnie przestępczość maleje. Ale gdy gospodarka zmaga się z kłopotami, a kraj trawi bezrobocie, istnieje wyraźny lęk, że uliczne przestępstwa znów staną się realnym problemem. Innym równie prawdopodobnym uzasadnieniem zbrojenia, obok próby odstraszenia złodzieja kuloodpornymi szybami, może być także to, na co zwracają uwagę liczni komentatorzy i sami producenci samochodów.

Bogaci Brazylijczycy postrzegają posiadanie opancerzonego auta jako symbol wyższego statusu. Elity chcą w ten sposób pokazać, że mają władzę i pieniądze, a pancerny samochód jest przesłaniem dla otoczenia, że w porównaniu do innych, prowadzą życie warte ocalenia za każdą cenę.

Newsweek.com

Najbardziej pożądany model samochodu? Pancerny!

Zapotrzebowanie idzie w górę tak szybko, że coraz więcej globalnych producentów uruchamia tu specjalne linie produkcyjne opancerzonych wersji pojazdów (np. Audi, BMW, Jeep i Mercedes), a modele te są ważnym źródłem ich działalności na tym rynku. Międzynarodowi producenci swoje salony otwierają przede wszystkim w najbardziej niebezpiecznych regionach kraju. Na sytuacji korzystają także inni usługodawcy, w swojej działalności bazujący na strachu i odwołujący się do poczucia bezpieczeństwa. Meksykańskie firmy ochroniarskie rozszerzyły nawet ofertę wynajmu i leasingu opancerzonych samochodów, które są coraz bardziej popularne.

Gdy rząd nie jest w stanie zapewnić swoim obywatelom bezpieczeństwa, liczni producenci chętnie robią to za odpowiednio wysoką opłatą.

Zarówno w Meksyku, jak i w Brazylii trend ten stał się ważną niszą dla przemysłu samochodowego, a pojazdy opancerzone wiążą się z nieosiągalnym dla większości społeczeństwa luksusem.

Postęp technologiczny sprawia, że firmy produkują coraz lżejsze systemy pancerne, co wpływa na niższe ceny realizacji tego typu usług (np. w warsztatach). W ten sposób kuloodporne szyby stają się dostępne dla coraz większej liczby kierowców, niezależnie od tego, czy ich potrzebują, czy nie. Zanim jednak samochody odporne na pociski staną się powszechne, dla większości Meksykanów życie w jednym z najbardziej niebezpiecznych miejsc na świecie wciąż będzie wiązało się z wysokim ryzykiem.

Reuters.com
Reuters.com

Tekst: MM

FUTOPIA