Warszawa 2050 – making of

W ramach projektu #Warszawa2050 realizowanego z Porsche powstał szereg publikacji, wywiadów i seria filmów 3D w nieprzypadkowych warszawskich miejscach, które pokazują kierunek, general idea zmian dokonujących się w Warszawie, a także tworzą wizję tego miasta za 30 lat.

Warszawa to jedno z najszybciej rozwijających się ekonomicznie, infrastrukturalnie i kulturowo miast na świecie. Jak podaje Eurostat, stolica Polski znajduje się na 10. miejscu najbogatszych (pod względem PKB per capita) regionów Unii Europejskiej. Widzi to gołym okiem każdy, kto wrócił tu po kilku latach. Imponująca kaskada wieżowców, w tym najwyższy w UE Varso Tower, nakreśliła nową panoramę miasta widoczną kilkadziesiąt kilometrów dalej z drugiego brzegu Bugu. Do tego umiejętnie zrewitalizowane kompleksy, jak Browary Warszawskie, Hala Koszyki, Elektrownia Powiśle czy Fabryka Norblina, stały się nowymi centrami rozrywki i nocnego, bardziej cywilizowanego życia. Towarzyszą temu duże inwestycje władz miasta definiujące tzw. rdzeń wielkomiejski, jak Plac Centralny, budynek MSN i TR, Plac Pięciu Rogów, bulwary wiślane i kładki pieszo-rowerowe łączące dwa brzegi Wisły, a także nowy plan poruszania się po mieście, gdzie to pieszy ma być na uprzywilejowanej pozycji, a spalinowy transport indywidualny stopniowo redukowany.

To skłoniło nas do tego, aby przyjrzeć się tym zmianom bliżej, dostrzec ich kierunek i general idea, a także pokusić się o stworzenie wizji tego miasta za 30 lat.

Tak powstał projekt #Warszawa2050, w którym razem z Porsche przygotowaliśmy szereg publikacji, wywiadów i serię filmów w nieprzypadkowych warszawskich miejscach, na które polski artysta 3D Dawid Herda (@graffitpl) nałożył przyszłą wizję miasta.

Image

Marek Sworowski

dyrektor marketingu Porsche Polska

Chcemy aktywnie brać udział w dyskusji na temat przyszłości miast. Zależy nam na pokazywaniu marki Porsche w nowoczesny, ale i świadomy sposób, dlatego ten projekt doskonale wpisuje się w nasze cele komunikacyjne – z jednej mamy tu ważny i aktualny temat, z drugiej świeżą formę, czyli grafikę 3D, której znaczenie rośnie.

Banner Image
'To projekt, który idzie zgodnie z trendami.'

Plac Pięciu Rogów – wizytówka nowoczesnej Warszawy

Powstały 3 filmy 3D w 3 różnych miejscach Warszawy. Nie mieliśmy wątpliwości, że pierwszym z nich powinien być oddany do użytku na początku tego roku Plac Pięciu Rogów, czyli zrewitalizowany zbieg ulic Brackiej, Kruczej, Zgody, Szpitalnej i Chmielnej przy Domu Towarowym Braci Jabłkowskich. – Wiele osób krytykowało pomysł uniemożliwienia wjazdu tam pojazdów. Gniew i niezrozumienie kierowców przekuło się w wytykanie nam betonozy, a prawda jest taka, że ta przestrzeń zmieniła się diametralnie. To projekt, który idzie zgodnie z trendami – przyznał nam w wywiadzie Michał Olszewski, zastępca Prezydenta m.st. Warszawy. Ten plac tętni życiem, będąc ważnym miejscem na szlaku od Śródmieścia, przez Nowy Świat nad Wisłę. Spotkamy tam cały przekrój coraz bardziej różnorodnej Warszawy.

Zależało nam, żeby pokazać to miejsce od wschodniej strony Chmielnej, gdzie ruch jest największy. Do tego najlepiej sprawdził się dron FPV, za konsolą którego stanął Rafał Biernacki @_rafal_biernacki i przeleciał nim przez przednie okna ustawionego Taycana, a następnie wzdłuż fantastycznej elewacji Domu Prasowego i dalej ulicą Zgody, żeby wznieść się do góry i zakończyć ujęcie szeroką panoramą miasta dziś i za 30 lat. Efekt finalny możecie zobaczyć tutaj.

Banner Image
Wyobraziliśmy sobie, że za 30 lat, w miarę postępującego zjawiska miejskich wysp ciepła, istnieć będą strefy kontroli temperatury i pojazdy przekraczające ustalone wartości nie będą wpuszczane. To nie dotyczy pojazdów elektrycznych, które nie emitują dodatkowego ciepła.

Miejska wyspa ciepła

Na kolejne dwie lokacje wybraliśmy Browary Warszawskie i Most Świętokrzyski o poranku. Pierwsze z nich to jedna z najbardziej spektakularnych rewitalizacji pofabrycznych terenów w centrum miasta ostatnich lat, która uzupełniła przestrzeń biznesową Woli kompleksem restauracji, kawiarni i barów. To tam się teraz chodzi w piątkową albo sobotnią noc. Symbolizuje mentalną przemianę warszawiaków – bardziej otwartych, kosmopolitycznych, świadomych swoich atutów. Jednocześnie widać tam jeszcze proces budowy dzielnicy z rozstawionymi żurawiami po drugiej stronie ulicy Towarowej.

Most Świętokrzyski wybraliśmy przede wszystkim, aby pokazać panoramę miasta od strony wschodniej i zwrócić uwagę na potrzebę bardziej zrównoważonego elektrycznego transportu. Tutaj do nagrania także wykorzystaliśmy drona, tym razem we współpracy z Jaśkiem Zollem (@mr_fly_guy_one), ale celowaliśmy w mniej dynamiczne ujęcie niż na Chmielnej. Wyobraziliśmy sobie, że za 30 lat, w miarę postępującego zjawiska miejskich wysp ciepła, istnieć będą strefy kontroli temperatury i pojazdy przekraczające ustalone wartości nie będą wpuszczane i zwrócić uwagę na fakt, że pojazdy elektryczne nie emitują dodatkowego ciepła. Zresztą miejskie regulacje już zmierzają w tym kierunku, bo od 1 lipca 2024 roku w Warszawie zacznie działać strefa czystego transportu. Do centrum miasta nie wjadą diesle mające więcej niż 18 lat i auta benzynowe 27-letnie i starsze.

Banner Image
'Największym wyzwaniem przy realizacji projektu Warszawa 2050 było odtworzenie ruchu kamery – szczególnie w dynamicznych ujęciach z dronów FPV. Mimo że specjalizuję się w motion trackingu właściwie od dekady, tutaj miałem do czynienia z jedną z bardziej dynamicznych i złożonych sekwencji ruchu z bardzo dużą ilością elementów realnego otoczenia łączonych z przestrzenią 3D.'

Dlaczego 3D?

Grafika 3D obecnie rozwija się dynamicznie. Odpowiada za to przede wszystkim cyfryzacja kolejnych sfer życia, a dokładniej zjawisko metaversum, czyli coraz silniej przenikający się ze sobą świat materialny i cyfrowy. Dodanie kolejnego wymiaru do płaskiej powierzchni dominujących jeszcze intefejsów właśnie się dzieje. Współpracujący z nami przy tym projekcie polski artysta 3D Dawid Herda wskazuje na jeszcze inny powód tej zmiany. – Światowa scena twórców grafiki 3D gwałtownie się rozrasta na przestrzeni ostatni lat, między innymi za sprawą coraz większej ilości bardzo intuicyjnych i nierzadko darmowych programów oraz gigantycznej bazy poradników dostępnych w internecie. Nieszablonowe podejście twórców z Polski sprawia, że bardzo często są angażowani do międzynarodowych projektów wielkich marek – zauważa.

Przy okazji zastanawiamy się, czy wykładniczy rozwój narzędzi sztucznej inteligencji nie sprawi za chwilę, że człowiek/artysta okaże się w procesie modelowania 3D zbędny. Dawid w to nie wierzy. – Generowanie obiektów trójwymiarowych wymaga nieporównywalnie większych ilości danych wejściowych, aby stworzyć nawet proste obiekty, a mimo to topologia takich modeli nadal wymaga optymalizacji. Osobiście uważam, że nie warto się obawiać tego, że dobrego grafika zastąpią w pełni automatycznie generowane projekty. Również w tym projekcie używałem algorytmów AI, natomiast trzeba mieć świadomość, że nic nie dzieje się za wciśnięciem jednego magicznego przycisku i dopasowanie generowanych grafik do obrazu z kamer niezmiennie wymaga ręcznej pracy. Tak było tutaj, bo największym wyzwaniem przy realizacji projektu Warszawa 2050 było odtworzenie ruchu kamery – szczególnie w dynamicznych ujęciach z dronów FPV. Mimo że specjalizuję się w motion trackingu właściwie od dekady, tutaj miałem do czynienia z jedną z bardziej dynamicznych i złożonych sekwencji ruchu z bardzo dużą ilością elementów realnego otoczenia łączonych z przestrzenią 3D  – dodaje.

Banner Image

materiał powstał we współpracy z Porsche

FUTOPIA