Jak firmy technologiczne zmieniają sposób, w jaki konsumujemy i wchodzimy w interakcje?

W szybko zmieniającym się świecie nie ma branży, która ewoluuje szybciej niż technologiczna. Nic nie wskazuje na to, żeby ten rozwój miał się zatrzymać.
.get_the_title().

Branża technologiczna rośnie obecnie o 5 do 6 proc. rocznie. Oczekuje się, że ten wzrost będzie większy, gdy sztuczna inteligencja stanie się jeszcze bardziej powszechna niż teraz, co ma nastąpić w ciągu kilku najbliższych lat. Rewolucyjna technologia postępuje z dnia na dzień, koszt tego rozwoju również rośnie – w 2022 roku sektor wydał łącznie 3,45 bln dolarów.

Wraz z rozwojem technologii kupujemy i konsumujemy produkty w inny sposób.

TikTok to jeden z największych graczy na rynku mediów społecznościowych i marka stojąca na czele tych zmian. Kris Boger, dyrektor generalny TikToka w Wielkiej Brytanii, twierdzi, że zaszła poważna zmiana w branży rozrywkowej i marketingowej. Obecnie w cenie są formy storytellingu, na pierwszym miejscu stawiana jest kreatywność. Social media jak nigdy wcześniej umożliwiają markom bycie autentycznymi w internecie. Kupujemy to, co zobaczymy w mediach społecznościowych. Hasztag #tiktokmademebytthis ma 66,3 mld wyświetleń. Zdaniem Bogera napędza to również zmiany w działaniach offline. Nowoczesne sklepy czy restauracje są projektowane w taki sposób, żeby ich zdjęcia dobrze wyglądały w mediach społecznościowych.

Unsplash.com

Nie tylko konsumpcja zmienia się pod wpływem postępu technologicznego. Sposób, w jaki prowadzimy interesy, również. Każda firma obraca obecnie coraz większą ilością danych. Osoby zarządzające takimi przedsiębiorstwami muszą więc coraz szybciej podejmować precyzyjne decyzje, wykorzystując potęgę technologii jako czynnik umożliwiający przeanalizowanie potrzeb i wybór odpowiednich rozwiązań.

Jako że spędzamy coraz więcej czasu online – średnio ponad 6,5 godz. – technologia zmienia sposób, w jaki się komunikujemy. W samych mediach społecznościowych codziennie spędzamy średnio 2,5 godziny. W zasadzie to już od dziesięcioleci sposób, w jaki się ze sobą komunikujemy, jest kształtowany przez technologię. Jednak być może jedną z ostatnich najważniejszych zmian w sposobie interakcji online jest to, z kim faktycznie rozmawiamy. Podczas gdy do niedawna wszystkie nasze rozmowy odbywały się z innymi ludźmi, nowa technologia pozwoliła nam również rozmawiać ze sztuczną inteligencją, a wiele działów obsługi klienta jest obsługiwanych przez chatboty. Czasem nawet nie musimy o tym wiedzieć. Nie tylko z nimi rozmawiamy, ale też konsumujemy stworzone przez nich treści.

Chatboty mogą być wykorzystywane do tworzenia newsów, dłuższych artykułów, mniej lub bardziej specjalistycznych tekstów i nie tylko.

Do strefy online przenieśliśmy też w dużej mierze nasze życie towarzyskie. Możliwość łączenia się poprzez rozmowę wideo podczas pandemii uratowała wiele biznesów i znajomości. Według raportu opublikowanego w zeszłym roku do 2035 roku ponad 50 proc. par pozna się przez internet. Ten sam raport informuje, że 47 proc. osób uważa, że randki online ułatwiają introwertykom znalezienie miłości.

Tekst: MZ

SPOŁECZEŃSTWO