Jak idzie zatrudnianie przez TikToka?

Tak, niektórzy pracodawcy zamiast CV chętniej obejrzą twojego TikToka.
.get_the_title().

W maju ubiegłego roku TikTok ujawnił, że pracuje nad nową funkcją dotyczącą ofert pracy. W lipcu zakończyło się testowanie programu pilotażowego, ale już teraz aplikacja zapowiada kolejne edycje, tworząc hashtag #TikTokResumes i stronę TikTokresumes.com. Jak to działa? Potencjalni kandydaci przesyłają krótkie filmy z hashtagiem #TikTokResume i wrzucają je na stronę internetową o tej samej nazwie. Przyszli pracownicy, tak jak w przypadku klasycznego CV, mogą podać swoje dane kontaktowe, a także dołączyć swój profil na LinkedIn.

Pracodawcy przeglądają filmy aplikujących, które muszą być udostępnione publicznie, a następnie planują rozmowy z wybranymi kandydatami.

Jednocześnie z #TikTokResumes TikTok rozwinął część aplikacji o nazwie CareerTok, w której użytkownicy dzielą się poradami dotyczącymi CV i poszukiwania pracy, a także różnymi ofertami. Filmy z hashtagiem #edutokcareer zgromadziły ponad 3,8 mld wyświetleń.

@makena.yeeHere are the reasons why YOU should hire me! Don’t be shy, let’s get in touch. #tiktokresumes #tiktokpartner♬ original sound – MAKENA

TikTok jest pełen młodych, utalentowanych ludzi, których potencjał kreatywny chętnie wykorzystałaby niejedna korporacja, choćby właśnie do tworzenia contentu dla odbiorców z Generacji Z. Ale czy taka forma aplikowania o pracę sprawdzi się na większą skalę? Chelsey Opare-Addo, rekruter z Chicago, sądzi, że wiele osób boryka się z ograniczeniami, które narzuca forma standardowego CV. Aplikowanie przez TikToka może okazać się lepszym narzędziem dla osób, które czują, że ich umiejętności i osobowości nie da się przedstawić na papierze, za to forma wideo znacznie bardziej uwypukli ich zalety.

Aplikowanie przez TikToka może się sprawdzić głównie w branży kreatywnej. Podczas ubiegania się o stanowisko techniczne osobowość i kreatywność kandydata będzie czymś zupełnie drugorzędnym.

Tymczasem jednak nową formą rekrutacji są zainteresowani po prostu ci pracodawcy, którym brakuje pracowników – m.in. Chipotle, Target, Alo Yoga czy Sweetgreen. Łącznie z tej opcji korzysta około 40 firm. Wiele ofert, które są obecne na liście, dotyczy stanowisk, które nie wymagają specjalnych kwalifikacji i tych średniego szczebla, a nie kierowniczych.

TikTok nie jest pierwszą platformą społecznościową, która umożliwia swoim użytkownikom ubieganie się o pracę w ramach aplikacji. Pomijając oczywistego LinkedIna, w 2015 roku Taco Bell informował o możliwości stażu w firmie na Snapchacie, a w 2017 roku McDonald’s umożliwił ludziom ubieganie się o pracę za pośrednictwem narzędzia Snaplication Snapchata. W tym samym roku Facebook zaczął umożliwiać firmom publikowanie ofert pracy na swoich stronach i komunikowanie się z kandydatami za pośrednictwem Messengera.

Zdjęcie główne: TikTok
Tekst: Marta Zinkiewicz

SPOŁECZEŃSTWO