Previous Slide Icon Next Slide Icon
Play Daily Button Pause Daily Button
Exit Daily Button

Krótszy tydzień również w szkołach?

W jednej z londyńskich placówek skrócenie zajęć w piątki przyniosło pozytywne efekty: nauczyciele są szczęśliwsi, a uczniowie mają lepsze oceny.
.get_the_title().

Społeczna szkoła średnia Forest Gate w Londynie przeszła na trwający cztery i pół dnia tydzień pracy. W piątki lekcje kończą się tam w południe i zarówno uczniowie, jak i nauczyciele mogą korzystać z dłuższego o kilka godzin weekendu.

Inicjatywa okazała się tak udana, że szkoła prowadzi obecnie konsultacje w sprawie ewentualnego dalszego skrócenia tygodnia do czterech dni.

Dyrektor Simon Elliott, odpowiedzialny za wprowadzenie zmian w szkolnym harmonogramie, zdecydował się na skrócenie tygodnia pracy po przeczytaniu serii alarmujących raportów na temat stresu i wypalenia zawodowego wśród nauczycieli. – Jeśli spojrzeć na ilość pracy, jaką wykonują nauczyciele, to robią oni więcej niż przedstawiciele podobnych zawodów, a obciążenie pracą jest w ich przypadku bardzo duże. Chciałem spróbować złagodzić tę presję na poziomie strukturalnym – tłumaczy.

Zdjęcie: Moren Hsu / Unsplash

Zmiana ta zaowocowała już lepszym samopoczuciem i nową energią wśród nauczycieli – wewnętrzna ankieta wykazała, że 98 proc. z nich doceniło skrócenie tygodnia pracy. Uczniom zazwyczaj trudno jest się skupić w piątkowe popołudnia, dlatego oni również cieszą się z dodatkowego czasu wolnego, który mogą spędzić z przyjaciółmi czy na zajęciach sportowych lub artystycznych.

Od kiedy piątkowe popołudnia wolne są od lekcji, zaobserwowano również, że uczniowie osiągają lepsze wyniki w nauce.

Przejście na czterodniowy tydzień szkolny jest przedmiotem nowego raportu brytyjskiego think tanku Autonomy. Przedstawia on argumenty za tym, aby wszystkie szkoły przyjęły czterodniowy tydzień pracy. Podobny trend przybiera na sile również w USA, gdzie już około 1,6 tys. szkół skróciło plany lekcji.

Raport zwraca uwagę, że skrócenie tygodnia pracy pomogłoby zmniejszyć liczbę nauczycieli odchodzących z zawodu. Brytyjscy nauczyciele pracują średnio 51 godzin w tygodniu (jest to jeden z najwyższych wyników w Europie), a brytyjski urząd ds. zdrowia i bezpieczeństwa stwierdził, że to właśnie wśród tej grupy zawodowej odnotowuje się najwyższe w Wielkiej Brytanii wskaźniki stresu związanego z pracą, depresji i niepokoju.

Zdjęcie główne: Ivan Aleksic / Unsplash
Tekst: AD

SPOŁECZEŃSTWO