5 lat – już w tym wieku zaczynamy dbać o własną reputację

Niczym niezakłócona instynktowność i spontaniczność zachowań w dzieciństwie to mit. Nowe badania sugerują, że świadomie i celowo zaczynamy budować swój wizerunek już w przedszkolu.
.get_the_title().

Dorosły człowiek większość swojego aktywnego czasu – w świecie off- i online – poświęca którejś z form dbania o własną reputację, z kolei zachowania dzieci uważano dotychczas za instynktowne i nieskrępowane. – Do niedawna w psychologii panował pogląd, że dzieci nie angażują się w tego rodzaju kalkulacje społeczne, bo są one zbyt skomplikowane – tłumaczy Ike Silver z Wharton School of Business na Uniwersytecie w Pensylwanii, współautor badania opublikowanego w ‘rends in Cognitive Sciences’.

Okazało się jednak, że jeszcze zanim pójdziemy do szkoły podstawowej, nie tylko rozumiemy znaczenie dobrej reputacji, ale też opanowujemy zachowania wymagane do świadomego budowania własnego wizerunku.

Zazwyczaj już w wieku 5 lat zaczynamy angażować się w zachowania wymagające rozwiązywania problemów. Potrafimy przewidywać konsekwencje naszych zachowań i reakcję innych – twierdzi Silver. – Stajemy się też biegłymi menedżerami własnej reputacji.

Fot: Levi Saunders/Unsplash

Kilka badań z ostatnich lat poparło to założenie.

Alex Shaw, adiunkt psychologii rozwoju na Uniwersytecie w Chicago, wykazał, że 5-latki zachowują się hojniej, gdy wiedzą, że są obserwowane.

W innym eksperymencie stwierdzono, że sześcioletnie dzieci były bardziej hojnie w stosunku do osób, które prawdopodobnie ponownie zobaczą, w porównaniu z tymi, których prawdopodobnie już nigdy nie spotkają. Z jeszcze innych badań wynika, że przedszkolaki, którym powie się, że są lubiane przez kolegów z grupy, rzadziej będą próbowały ich oszukać, w porównaniu do maluchów, które nie otrzymały takiej zachęty. Wszystkie te odkrycia sugerują, że dzieci, niezależnie od tego, czy robią to w pełni świadomie czy nie, stale zarządzają swoją reputacją.

Fot. Monika Kozub/Unsplash

Wydaje się, że narzędzia do zarządzania reputacją i informacje o pożądanych przez innych wartościach, dzieci wchłaniają z otoczenia – sądzi Silver. W pewnym badaniu porównywano zachowania dzieci w wieku od 7 do 11 lat z Chin i Kanady. Stwierdzono, że dzieci chińskie częściej ukrywały swoje dobre zachowanie, podkreślając skromność, podczas gdy dzieci kanadyjskie częściej reklamowały dobre zachowanie, zaznaczając swoją prospołeczność.

Tego rodzaj samokontroli i świadomości może wydawać się czymś negatywnym, przeczącym idei beztroskiego dzieciństwa.

Rozważania na temat tego, co dzieje się w umysłach innych i przemyślenia na temat tego, w jaki sposób nasze zachowanie może wpłynąć na innych, są to głęboko zakorzenione w procesie naszej socjalizacji, pojawiają się wcześnie, w różnych kulturach – twierdzi Silver. – Dbałość o to, by inni myśleli o nas dobrze, jest potężnym narzędziem do rozwijania relacji – dodaje Shaw. – Zrozumienie, w jaki sposób i kiedy dzieci zaczynają rozwijać te umiejętności, może przydać się rodzicom i wychowawcom. Na przykład, jeśli dziecko angażuje się w zachowania, mające na celu zastraszanie, skuteczne może się okazać wykorzystanie motywu reputacji.

Zdjęcie główne: Vidar Nordli-Mathisen / Unsplash
Tekst: AvdB

Preloader spinner
Print
Print Text
Zobacz więcej
Wybierz region
Facebook