Apple będzie sprzedawać części i narzędzia do samodzielnej naprawy iPhone’ów i Maców
Firma z Cupertino informuje, że program ten to jedna z inicjatyw mających na celu rozszerzenie dostępu do naprawy sprzętu. Została w pewnym stopniu wymuszona przez wprowadzane w wielu miejscach prawo konsumenta do naprawy zakupionych urządzeń, które ma przynieść zarówno korzyści finansowe, jak i środowiskowe.
– Stworzenie szerszego dostępu do oryginalnych części Apple daje naszym klientom jeszcze większy wybór w przypadku konieczności dokonania naprawy – mówi Jeff Williams, dyrektor operacyjny Apple. – W ciągu ostatnich trzech lat Apple niemal podwoiło liczbę punktów serwisowych z dostępem do oryginalnych części, narzędzi i szkoleń, a teraz udostępniamy opcję dla tych, którzy chcą samodzielnie dokonywać napraw.
Usługa Self Service Repair będzie dostępna w Stanach Zjednoczonych od początku przyszłego roku, a w ciągu następnych miesięcy wprowadzona zostanie w kolejnych krajach.
Program będzie rozwijany w fazach – początkowo obejmie linię iPhone 12 i 13, a następnie rozszerzony zostanie o komputery Mac z chipami M1. Apple twierdzi, że pierwsza faza będzie koncentrować się na najczęściej serwisowanych modułach, takich jak wyświetlacz iPhone’a, bateria i aparat.
Do tej pory, jeśli twój iPhone lub Macbook uległ awarii, dostępne były następujące opcje: sprzęt można było oddać do sklepu Apple, autoryzowanego serwisu lub niezależnej firmy naprawczej, która ma dostęp do części, narzędzi i instrukcji Apple. Teraz do tej listy dodać można własny dom. Przy wyborze tej opcji klienci powinni najpierw zapoznać się z instrukcją naprawy, a następnie złożyć zamówienie na części i narzędzia Apple za pośrednictwem nowego sklepu internetowego firmy. Następnie mogą oddać zużytą część do recyklingu i otrzymać w zamian zniżkę na kolejne zakupy.
Firma ostrzega jednak, że samodzielne naprawy nie są dla wszystkich.
’Self Service Repair jest przeznaczona dla osób posiadających wiedzę i doświadczenie w naprawianiu urządzeń elektronicznych. Dla zdecydowanej większości klientów wizyta u profesjonalnego dostawcy usług naprawczych z certyfikowanymi technikami, którzy używają oryginalnych części Apple, jest najbezpieczniejszym i najbardziej niezawodnym sposobem uzyskania naprawy’ – czytamy w komunikacie.
Apple twierdzi, że od lat pracuje nad zapewnieniem oryginalnych części, narzędzi i szkoleń większej liczbie dostawców, starając się uczynić naprawy bardziej dostępnymi. W ciągu trzech lat liczba takich punktów serwisowych wzrosła prawie dwukrotnie.
Program Apple’s Independent Repair Provider – który wystartował w Stanach Zjednoczonych w 2019 roku i ma na celu zapewnienie niezależnym warsztatom dostępu do tych samych zasobów, co autoryzowane serwisy – obejmuje obecnie ponad 200 krajów i ponad 2,8 tys. dostawców. Apple zaznacza, że oferuje również naprawy za pośrednictwem globalnej sieci ponad 5 tys. autoryzowanych serwisów.
Ogłoszenie programu samodzielnej naprawy następuje około cztery miesiące po tym, jak prezydent Joe Biden podpisał rozporządzenie wykonawcze wzywające Federalną Komisję Handlu do sporządzenia przepisów, które zmuszą producentów do przestrzegania prawa do naprawy. Grupy konsumenckie twierdzą, że kontrola firm nad biznesem naprawczym jest problematyczna. W rezultacie przedstawiciele marek często nakłaniają klientów do kupienia nowego modelu, zamiast naprawienia uszkodzonego sprzętu.
Zdjęcie główne: Prateek Katyal / Unsplash
Tekst: AD