Previous Slide Icon Next Slide Icon
Play Daily Button Pause Daily Button
Exit Daily Button

Sukcesy w dorosłym życiu są silnie skorelowane z tą jedną, irytującą cechą u dzieci

Twoje dziecko zadaje dużo pytań? To świetnie. Z badań wynika, że ciekawość świata da mu przewagę nie tylko w szkole, ale w dorosłym życiu również.
.get_the_title().

Naukowcy z Uniwersytetu w Michigan postanowili sprawdzić, od jakich czynników zależy sukcesy dziecka w szkole i w późniejszej edukacji. W tym celu przez szereg lat zbierali informacje o 6,2 tys. dzieci w szeroko zakrojonych, kohortowych badaniach. Uczestnicy stanowili reprezentatywną próbę dla populacji – przynajmniej jeśli chodzi o małych Amerykanów. Okazało się, że ich sukcesy w nauce były silnie skorelowane nie tylko z czynnikami takimi jak środowisko, status ekonomiczny i społeczny opiekunów czy dostępne programy socjalizacji, ale również z poziomem ciekawości u dziecka. Badanie zostało opublikowane w dziale Pediatric Research czasopisma „Nature”.

Fot. Annie Spratt/ Unsplash

Dzieci testowane były wielokrotnie – od dziewiątego miesiąca życia aż po późne lata szkolne – pod kątem umiejętności matematycznych oraz czytania. Rodzice wypełniali kwestionariusze behawioralne, odpowiadali na pytania dotyczące rozwoju dzieci i ich wychowania w wywiadach rodzinnych.

Okazało się, że choć status społeczno-ekonomiczny ma duży wpływ na umiejętności dzieci, ciekawość może być równie silnym motywatorem do osiągania wyników w nauce, zwłaszcza u maluchów z biedniejszych rodzin.

Nasze wyniki sugerują, że chociaż ciekawość jest związana z lepszymi osiągnięciami akademickimi u wszystkich dzieci, ten związek jest silniejszy u dzieci o niskim statusie społeczno-ekonomicznym – twierdzi kierowniczka badań, dr Prachi Shah z Centrum Wzrostu i Rozwoju Człowieka na Uniwersytecie w Michigan. – Ciekawość charakteryzuje się radością odkrywania i chęcią eksploracji. Cechuje ją motywacja do poszukiwania odpowiedzi. Promowanie ciekawości u dzieci, zwłaszcza znajdujących się w niekorzystnej sytuacji ekonomicznej, może być ważnym, niedocenianym sposobem na wyrównywanie ich szans.

Ciekawość należy wyzwalać i wspierać. I tak jak pediatrzy i liderzy edukacji często promują potrzebę wczesnych osiągnięć w nauce, zdaniem Shah rozsądne byłoby podejmowanie podobnych działań w celu zwiększenia ciekawości.

Promowanie ciekawości powinno być podstawą programów nauczania – mówi Shah.

Zanim to jednak nastąpi, potrzebne nam są badania, które pomogą zrozumieć, jak rozwijać ciekawość u dzieci.

Zdjęcie główne: Jeremiah Lawrence/Unsplash
Tekst: AvdB

SURPRISE