Sukcesy w dorosłym życiu są silnie skorelowane z tą jedną, irytującą cechą u dzieci
Naukowcy z Uniwersytetu w Michigan postanowili sprawdzić, od jakich czynników zależy sukcesy dziecka w szkole i w późniejszej edukacji. W tym celu przez szereg lat zbierali informacje o 6,2 tys. dzieci w szeroko zakrojonych, kohortowych badaniach. Uczestnicy stanowili reprezentatywną próbę dla populacji – przynajmniej jeśli chodzi o małych Amerykanów. Okazało się, że ich sukcesy w nauce były silnie skorelowane nie tylko z czynnikami takimi jak środowisko, status ekonomiczny i społeczny opiekunów czy dostępne programy socjalizacji, ale również z poziomem ciekawości u dziecka. Badanie zostało opublikowane w dziale Pediatric Research czasopisma „Nature”.
Dzieci testowane były wielokrotnie – od dziewiątego miesiąca życia aż po późne lata szkolne – pod kątem umiejętności matematycznych oraz czytania. Rodzice wypełniali kwestionariusze behawioralne, odpowiadali na pytania dotyczące rozwoju dzieci i ich wychowania w wywiadach rodzinnych.
Okazało się, że choć status społeczno-ekonomiczny ma duży wpływ na umiejętności dzieci, ciekawość może być równie silnym motywatorem do osiągania wyników w nauce, zwłaszcza u maluchów z biedniejszych rodzin.
– Nasze wyniki sugerują, że chociaż ciekawość jest związana z lepszymi osiągnięciami akademickimi u wszystkich dzieci, ten związek jest silniejszy u dzieci o niskim statusie społeczno-ekonomicznym – twierdzi kierowniczka badań, dr Prachi Shah z Centrum Wzrostu i Rozwoju Człowieka na Uniwersytecie w Michigan. – Ciekawość charakteryzuje się radością odkrywania i chęcią eksploracji. Cechuje ją motywacja do poszukiwania odpowiedzi. Promowanie ciekawości u dzieci, zwłaszcza znajdujących się w niekorzystnej sytuacji ekonomicznej, może być ważnym, niedocenianym sposobem na wyrównywanie ich szans.
Ciekawość należy wyzwalać i wspierać. I tak jak pediatrzy i liderzy edukacji często promują potrzebę wczesnych osiągnięć w nauce, zdaniem Shah rozsądne byłoby podejmowanie podobnych działań w celu zwiększenia ciekawości.
– Promowanie ciekawości powinno być podstawą programów nauczania – mówi Shah.
Zanim to jednak nastąpi, potrzebne nam są badania, które pomogą zrozumieć, jak rozwijać ciekawość u dzieci.
Zdjęcie główne: Jeremiah Lawrence/Unsplash
Tekst: AvdB