Anish Kapoor przeciwko wykorzystaniu jego rzeźby w reklamie broni
Brytyjski rzeźbiarz domaga się odszkodowania od Narodowego Stowarzyszenia Strzeleckiego Ameryki (NRA) za naruszenie praw autorskich w związku z nieuprawnionym wykorzystaniem jego pracy – znajdującej się w Parku Milenijnym rzeźby „Cloud Gate”.
Słynna „fasolka” jest jedną z najpopularniejszych atrakcji turystycznych i jednym z najbardziej znanych symboli Chicago.
Reklama NRA, zatytułowana „The Clenched Fist of Truth” (Zaciśnięta pięść prawdy) lub „The Violence of Lies” (Przemoc kłamstw), potępiła amerykańskie media i ich „liberalny program”. Celem spotu była rekrutacja nowych członków stowarzyszenia i pozyskanie darowizn. „Cloud Gate” pojawiło się w nim wraz z kilkoma innymi pomnikami, zabytkami i dziełami sztuki.
W marcu Anish Kapoor, we współpracy z organizacją non profit Everytown for Gun Safety, wypowiedział się w otwartym liście przeciwko reklamie. Żądał usunięcia z niej „Cloud Gate”. Jego życzenie nie zostało jednak spełnione. W związku z tym we wtorek 19 czerwca, złożył skargę w Sądzie Rejonowym Stanów Zjednoczonych dla Północnego Dystryktu Stanu Illinois.
Domaga się odszkodowania w wysokości 150 tys. dolarów, zwrotu kosztów za adwokata, zakazu emisji spotu oraz części zysków, które NRA uzyskało z darowizn i od nowych członków zrekrutowanych dzięki emisji tej reklamy.
W swoim oświadczeniu brytyjski rzeźbiarz stwierdził, że to solidarność i poparcie społeczeństwa zachęciły go do podjęcia działań przeciwko NRA. Zdaniem Kapoora reklama stara się wzbudzić strach i nienawiść, odnosi się do paranoi, konfliktów oraz przemocy. Artysta jest oburzony, że jego instalacja została wykorzystana do promowania tak negatywnego i podłego przesłania.
Źródło: news.artnet.com
Tekst: AB