Dyrektywa Omnibus weszła w końcu w życie. Czy uda jej się zmienić nieuczciwe praktyki sklepów?

Unijna dyrektywa zaplanowana na miniony maj, która miała pomóc konsumentom w dokonywaniu uczciwych zakupów, wreszcie weszła w życie. Już od stycznia 2023 roku wprowadzone zostaną chroniące klientów sklepów zmiany w prawie.
.get_the_title().

Unia Europejska przy tworzeniu dyrektywy Omnibus przyglądała się popularnym praktykom wielu sklepów, które wprowadzały fałszywe promocje. W ich ofertach często pojawiały się nieuczciwe wyprzedaże, podczas których specjalnie podnoszono ceny, by następnie móc je obniżyć.

Dyrektywa, które weszła w życie 1 stycznia 2023 roku, wprowadza wymóg okazywania najniższych cen, jakie obowiązywały w ciągu poprzedzających 30 dni. Omnibus będzie chronił kupujących w sklepach stacjonarnych i internetowych.

W przypadkach gdy towary zostały wprowadzone do sprzedaży w terminie krótszym niż określone 30 dni, sprzedawcy będą mieli obowiązek umieszczania cen obowiązujących od dnia wystawienia produktów na sprzedaż. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował, że sklepy, które zwyczajnie obniżają ceny regularne, nie będą poddawane obowiązkowi dyrektywy.

Wyprzedaże /Artem Beliaikin, unsplash.com
fot. Artem Beliaikin/unsplash.com

Platformy sprzedaży internetowej również będą musiały przestrzegać nowego prawa. Omnibus wymaga informowania kupujących o tym, czy dany sprzedający jest przedsiębiorcą, czy osobą prywatną, ponieważ w drugim przypadku przepisy ochrony konsumentów nie mają zastosowania. Dodatkowo strony będą informować o dzieleniu się obowiązkami związanymi z realizacją umów ze sprzedającymi.

Kolejny wymóg dyrektywy, który może zaciekawić kupujących, to zmiana zasad wyszukiwania produktów na platformach sprzedażowych. Sklepy wprowadzą informacje o głównych parametrach, na podstawie których
wyświetlać się będą wyniki wyszukiwania. Obowiązywać będzie także nakaz informowania o tym, że dana reklama jest płatna.

Omnibus zakazuje zamieszczania fałszywych recenzji w sklepach internetowych. Przedsiębiorcy będą musieli także informować, w jaki sposób je weryfikują.

Nowe prawo ucieszy także miłośników muzyki, którzy kupują bilety na koncerty w internecie. Unijna dyrektywa będzie zakazywać przedsiębiorcom wykupowania biletów za pomocą botów i odsprzedawania ich w zawyżonych cenach.

Zdjęcie główne: Martijn Baudoin / unsplash.com
Tekst: OP

TU I TERAZ