Facewatch #58 – 11 najlepszych polskich scenografek i scenografów [KONKURS]
![Facewatch #58 – 11 najlepszych polskich scenografek i scenografów [KONKURS] .get_the_title().](https://www.f5.pl/wp-content/uploads/2018/02/fejwatcz.jpg)
Przygotowaliśmy subiektywne zestawienie najlepszych scenografów w Polsce (kolejność przypadkowa). Obok uznanych nazwisk znalazły się także wschodzące postaci reprezentujące tę dziedzinę sztuki – ich nazwiska znalazły się na końcu tego Facewatcha.
1. Nicolas Grospierre i Olga Mokrzycka-Grospierre
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2018/02/IMG_2638-683x1024.jpg)
Duet odpowiedzialny za scenografię do najnowszej produkcji Teatru Studio, czyli głośnych „Biesów” Natalii Korczakowskiej. Artyści są również twórcami intrygującej „Izolatki”, wystawionej w Studio. Jest to gotowa scenografia, traktowana jako autonomiczne dzieło sztuki wystawione w przestrzeni Teatru. Punktem wyjścia dla pracujących w niej reżyserów jest interpretacja zastanej przestrzeni. W „Izolatce” w 2017 r. odbyły się premiery „Pocałunku kobiety pająka” w reżyserii Rafała Dziemidoka i „Dziewczynek” w reżyserii Małgorzaty Wdowik.
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2018/02/59f38c0d43609086425718.jpg)
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2018/02/27067002_10156650546175348_3759577625968164461_n.jpg)
2. Mirosław Kaczmarek
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2018/02/mirek.jpg)
Solidna marka, na którą pracuje się latami. Kaczmarek to scenograf, który po latach pracy u boku wielu reżyserów już niedługo (w marcu) będzie debiutował, samodzielnie reżyserując „Mausa” Arta Spiegelmana – sceniczną wersję jednego z najsłynniejszych komiksów świata. W 2012 roku nominowany był do Paszportu „Polityki” za „uprawianie zaawansowanej sztuki widzenia i myślenia za pomocą przestrzeni i obrazów teatralnych”, co jak się zdaje robi nieprzerwanie do dziś.
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2018/02/kaczmarek-do-damaszku-vimeo.png)
Jego scenografie, jak np. przestrzeń zbudowana z czaszek z „Do Damaszku” Jana Klaty czy do „Wojny i pokoju” z Teatru Powszechnego, są naprawdę mocne.
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2018/02/wojna-i-pokój.jpg)
3. Katarzyna Borkowska
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2018/02/katarzyna-borkowska.jpg)
Artystka totalna, często odpowiedzialna nie tylko za scenografię, ale również za kostiumy i światło. Jej wizje są transowe, wszechogarniające, czasami bardzo mroczne. Jej spektakularne osiągnięcia to np. wielkoformatowe elementy w „Śmierci i dziewczynie”, zapierające dech kostiumy z „Portretu Damy” w Teatrze Wybrzeże czy hipnotyzujące, trzyczęściowe „Księgi Jakubowe” w warszawskim Powszechnym w reżyserii Eweliny Marciniak. Rozmach inscenizacyjny – to znak rozpoznawczy tego duetu.
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2018/02/portret-damy.jpg)
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2018/02/ksiegi-jakubowe.jpg)
4. Aleksandra Wasilkowska
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2018/02/ale.jpg)
Scenografka, która równocześnie jest architektką i urbanistką. Autorka nie tylko scenografii, ale również różnego rodzaju obiektów i instalacji. Stale współpracuje z Krzysztofem Garbaczewskim. Buduje całe światy, które uruchamiają inspirującą przestrzeń do zamieszkania przez aktorów. Jej znakiem rozpoznawczym może być niezwykły obiekt zaprojektowany do spektaklu „Burza” w Teatrze Polskim we Wrocławiu. Czarna, ruchoma bryła organizuje całą przestrzeń, oddycha i żyje zawieszona nisko nad ziemią. „Żywy” obiekt generuje inspirujący, niepokojący mrok. Scenografię Wasilkowskiej można zobaczyć również w bardzo udanym „Wyzwoleniu” Garbaczewskiego zrealizowanym w Teatrze Studio.
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2018/02/burza.jpg)
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2018/02/wyzwolenie.jpg)
5. Dorota Nawrot
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2018/02/18301436_1582220408477939_3824160216158457364_n.jpg)
Scenografka i kostiumografka w przeddzień niezwykłego wyzwania – jest w trakcie przygotowań do inscenizacji „Żab” opartych na greckich komediach Arystofanesa w reżyserii Michała Borczucha w Teatrze Studio. W projekcie będzie odpowiadała zarówno za scenografię, jak i za kostiumy. Autorka scenografii do spektaklu „Wszystko o mojej matce” z Teatru Łaźnia Nowa, który zwyciężył w Ogólnopolskim Konkursie na wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Jest również autorką scenografii dla Opery Narodowej – „Requiem dla ikony” i „Voyager” (2015). Lubi dużą skalę.
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2018/02/dorota.jpg)
6. Agata Skwarczyńska
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2018/02/2017-05-28_17.32.08.png)
Scenografka pisze na swojej stronie internetowej, że jest najbardziej zainteresowana symbolicznymi znaczeniami, które wytwarzają się w relacji aktora z wykreowaną przestrzenią. Głównym obiektem jej artystycznych przetworzeń scenograficznych jest człowiek i wszystko co dotyczy ludzkiej natury. Jest autorką niesamowitych, wielokrotnie nagradzanych scenografii. Na zdjęciach „Balladyna. Kwiaty ciebie nie obronią” z Teatru Dramatycznego w Wałbrzychu i „Walentyna” z Teatru Studio, oba w reżyserii Wojciecha Farugi.
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2018/02/575855_407374539306553_1816148983_n.jpg)
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2018/02/10443543_854882394575396_4196758520074861096_n.jpg)
7. Agata Duda-Gracz
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2018/02/22687734_687489938127491_2712446774537016558_n.jpg)
Znana i nagradzana w ostatnich sezonach reżyserka jest również autorką scenografi i kostiumów swoich spektakli. Córka znanego malarza i historyczka sztuki projektuje scenografie w niezwykle plastyczny i wizyjny sposób. Często wybiera jeden wiodący kolor (np. niebieski w „Śmierć przyjeżdża w środę” z opolskiego Teatru Dramatycznego czy biały w „Ja, Piotr Rivierre…” z wrocławskiego Teatru Muzycznego Capitol), który nadaje ton i klimat całej opowieści. Olbrzymia, w całości zlana krwią, ruchoma platforma wykorzystana w „Makbecie” to jeden z jej najnowszych pomysłów scenograficznych.
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2018/02/22366448_10212384819913496_3630831951582836254_n.jpg)
8. Anna Met
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2018/02/13567214_1787123454851584_3648992316563202163_n.jpg)
Absolwentka wydziału scenografii na ASP w Warszawie. Stale współpracuje z Natalią Korczakowską, dyrektorką artystyczną Teatru Studio. W tym artystycznym duecie powstała między innymi powalająca siłą scenografii „Halka” w Operze Narodowej oraz zupełnie inny, pojechany, transowy i odważny „Berlin Alexanderplatz” w Teatrze Studio. Scenografka z wielkim powodzeniem współpracowała również z Anną Smolar, między innymi nad spektaklami „Aktorzy żydowscy” w Teatrze Żydowskim w Warszawie oraz „Dybuk” w Teatrze Dramatycznym w Bydgoszczy.
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2018/02/met.jpg)
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2018/02/met2.jpg)
MŁODZI GNIEWNI
Przy okazji tego facewatcha warto wspomnieć również o kilku młodych, dopiero wschodzących gwiazdach, które już jakiś czas temu z rozmachem rozpoczęły swoją przygodę w świecie profesjonalnej scenografii. Prawdopodobnie niedługo będzie o nich bardzo głośno.
9. Paula Grocholska
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2018/02/paula.jpg)
Autorka świetnej scenografii i kostiumów w buntowniczym i progresywnym poznańskim „Kordianie” Jakuba Skrzywanka.
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2018/02/kordian.jpg)
10. Anna Haudek
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2018/02/ahaudek.jpg)
Autorka perfekcyjnie odjechanej wizji podwodnego świata we wrocławskim spektaklu „Yemaya. Królowa mórz” Martyny Majewskiej.
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2018/02/yamaya40-2.jpg)
11. Aleksandr Prowaliński
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2018/02/alekrandr.jpg)
Zaprojektował scenografię do spektaklu „Piłkarze” Małgorzaty Wdowik, który wygrał tegoroczne Forum Młodej Reżyserii w Krakowie. Odpowiedzialny również za światło w najnowszych „Biesach” Natalii Korczakowskiej.
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2018/02/18119152_1159126377529150_662285555021175577_n.jpg)
!!!KONKURS!!!
Mamy do rozdania jedno podwójne zaproszenie na „Biesy” (20 marca 2018, z angielskimi napisami) oraz podwójne bilety na „Matkę Makrynę” (to monodram Ireny Jun na podstawie poematu Juliusza Słowackiego „Rozmowa z Matką Makryną Mieczysławską” i książki Jacka Dehnela „Matka Makryna”) na spektakle: 16., 17. i 18. lutego 2018. Obie sztuki wystawiane są w stołecznym Teatrze Studio. Aby otrzymać podwójne wejściówki, napiszcie poniżej w komentarzach (tutaj, nie na Facebooku), jakie nazwisko dopisalibyście jeszcze do tej listy. Zwycięzców wyłonimy w piątek (16. lutego) o godz. 13.00. Powodzenia!