Previous Slide Icon Next Slide Icon
Play Daily Button Pause Daily Button
Exit Daily Button

Nowe badanie sugeruje, że system rekomendacji YouTube jest lewicowy

Zresztą nie dotyczy to tylko YouTube’a. Chat GPT też ma serce po lewej stronie.
.get_the_title().

Algorytm rekomendacji YouTube’a skłania użytkowników do szybszego wychodzenia ze skrajnie prawicowych treści politycznych niż ze skrajnie lewicowych. Tak wynika z nowego badania opublikowanego w PNAS Nexus. Autor badania Yasir Zaki, adiunkt informatyki na Uniwersytecie Nowojorskim w Abu Zabi, przyznaje, że YouTube, z którego miesięcznie korzysta ponad 2 mld aktywnych użytkowników, znacząco wpływa na sferę konsumpcji filmów o tematyce politycznej w internecie.

W USA ¼ dorosłych regularnie angażuje się w treści polityczne na platformie.

75 proc. wyświetleń filmów na YouTubie wynika z algorytmu rekomendacji, co tylko potwierdza to, jak bardzo sztuczna inteligencja może kształtować nasze poglądy i upodobania.

Naukowcy postanowili przyjrzeć się bliżej systemowi rekomendacji YouTube’a. Przeprowadzili badanie, które polegało na stworzeniu 360 nowych kont dla botów. Każdy uzyskał z czasem spersonalizowany profil oparty na treściach polecanych przez algorytm rekomendacji. Na początku badacze przeanalizowali 20 najpopularniejszych filmów, które wyświetlają się kontom bez historii oglądania jako polecane na stronie głównej platformy. Okazało się, że polecane filmy z kategorii wiadomości i polityka były głównie centrowe i lewicowe.

Unsplash.com

Następnie każdy użytkownik (bot) obejrzał 30 filmów pasujących do przypisanej mu grupy politycznej (np. skrajna lewica, prawica itp.). Analiza wykazała, że rekomendacje w dużej mierze pokrywały się z klasyfikacją polityczną użytkownika. Następnie boty obejrzały kolejnych 30 filmów związanych z innymi poglądami politycznymi. Naukowcy chcieli sprawdzić, jak płynnie rekomendacje będą przechodziły z filmów o pierwotnej tematyce do innej. Wyniki wykazały, że tempo było inne w przypadku różnych treści, co sugeruje, że algorytm YouTube’a faworyzuje treści lewicowe.

Ustalenia wykazały więc, że algorytm rekomendacji YouTube’a ma lewicowe skłonności przy rekomendowaniu treści. Ułatwia dostęp do takich filmów i gwarantuje szybszą ucieczkę od treści prawicowych. Innymi słowy, gdy użytkownik ogląda skrajnie prawicowe treści, algorytm rekomendacji zaczyna sugerować i intensywniej promować treści mniej ekstremalne – prawicowe lub centrowe. W rezultacie użytkownicy, którzy początkowo zapoznają się z treściami skrajnie prawicowymi, mogą stosunkowo szybko zetknąć się z szerszym zakresem perspektyw politycznych.

Z drugiej strony, gdy użytkownik zaczyna oglądać na YouTubie skrajnie lewicowe filmy, algorytm nieco wolniej kieruje go do innych treści.

Badanie dowiodło również, że algorytm rekomendacji YouTube’a wywiera ‘łagodzący wpływ’ na użytkowników, odciągając ich od skrajności politycznych. Jednak proces ten nie jest równomierny. Ponadto ustalenia pokazują, że rekomendacje algorytmu skręcają w lewo, nawet w przypadku braku wcześniejszej historii przeglądania użytkownika. Badanie skupiało się jednak na kontekście politycznym Stanów Zjednoczonych. Algorytm YouTube nie jest jedyną lewicową sztuczna inteligencją. Inne badanie dowiodło, że odpowiedzi, których udziela ChatGPT, również skłaniają się w kierunku lewicy.

Tekst: MZ

TU I TERAZ