Ponad połowa młodych osób nie radzi sobie z presją sukcesu



Powodzenie w miłości, co najmniej kilkoro przyjaciół, dużo pieniędzy, idealna sylwetka, dobra praca lub ambitny kierunek studiów czy dobre wyniki w nauce – to wszystko stało się jakimś symbolem czasów, w których żyjemy, a presja, żeby osiągnąć chociaż połowę z tych celów, jest ogromna.
.get_the_title().

W Wielkiej Brytanii Mental Health Foundation Stress przeprowadziło badanie na grupie 4619 osób. Uważa się, że to przedsięwzięcie było największą i najbardziej kompleksową ankietą dotyczącą stresu, jaką kiedykolwiek przeprowadzono w tej części świata. Badanie pokazuje, jak bardzo młodzi ludzie są podatni na problemy ze zdrowiem psychicznym. Powodem jest duża presja sukcesu, którą odczuwają.

60 proc. młodych ludzi (18-24 lat)  tak stresuje presja, aby osiągnąć sukces, że czują się przytłoczeni lub nie mogą sobie z tym poradzić. 47 proc. czuje się tak samo z powodu stresu związanego ze swoim wyglądem i ciałem, a 57 proc. z powodu strachu przed popełnianiem błędów.

Dodatkowo stwierdzono, że 3/4 problemów ze zdrowiem psychicznym dotyka ludzi do 24 roku życia. Dorastają oni w coraz bardziej złożonym świecie, w którym presja towarzyszy im praktycznie na każdym kroku. W szkole czy na studiach, w życiu towarzyskim, w rodzinie. Do tego dochodzi presja wyglądu, stres związany z seksualnością, problemami politycznymi, ekologicznymi i wszystkim tym, co dzieje się w Internecie i ich bombarduje.

unsplash.com

Młodzi ludzie niedługo staną przed swoimi przyszłymi pracodawcami, którzy będą wymagali od nich wykazania się skutecznymi kompetencjami czy zdolnościami społecznymi i emocjonalnymi. Wytrwałość, wewnętrzna motywacja i pewność siebie to pożądane cechy, jednak ciężko młodemu pokoleniu rozwijać te umiejętności, gdy dorastają w kulturze opartej na wynikach.

39 proc. młodych ludzi z powodu stresu doświadczyło myśli samobójczych, a 29 proc. z tego samego powodu dokonało samookaleczenia.

Szkołom, szczególnie tym o wyższej randze, nie udaje się przekazać przesłania, że niepowodzenie lub wolniejszy postęp wcale nie oznacza porażki. Tam często jedynie stopnie mają jakiekolwiek przełożenie na miarę sukcesu ucznia. Niższa ocena może od razu zdyskwalifikować i w efekcie zniechęcić młodą osobę. Brakuje często wyrozumiałości, wsparcia i podejścia uczącego wytrwałego dążenia do celu, nie przejmując się niepowodzeniami, które napotyka się po drodze. Błędne jest przekonanie, że poczucie własnej wartości jest definiowane przez inteligencję lub osiągnięty sukces.

Często odczuwanie ciągłej presji powoduje osiąganie jeszcze gorszych wyników. Wszystko przez permanentny stres i skupianie się na tym, jak widzą nas inni, a nie na tym, jak my sami czujemy się ze sobą. Branie strachu przed oceną innych za jedyne źródło motywacji jest dużym błędem, który działa na nas destrukcyjnie. Jednak staje się to coraz powszechniejszym zjawiskiem wśród młodych osób.

Zdjęcie główne: unsplash.com
Tekst: Marta Zinkiewicz

Preloader spinner
Print
Print Text
Zobacz więcej
Wybierz region
Facebook
Age: