Przyznano Nagrody Pulitzera za najlepsze fotografie. To mocne i dogłębnie przejmujące obrazy
![Przyznano Nagrody Pulitzera za najlepsze fotografie. To mocne i dogłębnie przejmujące obrazy .get_the_title().](https://www.f5.pl/wp-content/uploads/2019/04/page-8.jpg)
Choć Nagroda Pulitzera wielu kojarzy się głównie literaturą i dziennikarstwem, nie można zapominać, że przyznawana jest też za wybitne fotografie. Laureaci wyłaniani są w dwóch kategoriach: „Feature” i „Breaking News”. Nagrodą jest 15 tysięcy dolarów.
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2019/04/lorenzo3.jpg)
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2019/04/lorenzo.jpg)
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2019/04/lorenzo1.jpg)
W kategorii „Feature” w tym roku triumfował fotoreporter The Washington Post – Lorenzo Tungoli.
Jak czytamy w oficjalnym uzasadnieniu na stronie Pulitzer.org, Tugnoli otrzymał nagrodę „za genialną foto-opowieść o tragicznej sytuacji w Jemenie związanej z wszechobecnym tam głodem. Na tych zdjęciach wyciszenie i wytrwałość przeplatają się z totalnym zniszczeniem”.
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2019/04/raising_connor_001_2.jpg)
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2019/04/raising_connor_002_0.jpg)
Warto wymienić również fotografów, którzy znaleźli się w wąskim gronie finalistów tej kategorii. Jest to Craig F. Walker z The Boston Globe, który pokazał na zdjęciach codzienność chłopca z zaburzeniami psychicznymi oraz Maggie Steber i Lynn Johnson z National Geographic, którzy stworzyli foto-historię najmłodszej w Stanach Zjednoczonych osoby, u której dokonano przeszczepu twarzy.
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2019/04/face_03.jpg)
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2019/04/face_15.jpg)
Zwycięzcami kategorii „Breaking News” jest natomiast cały zespół fotografów agencji Reuters.
Ich prace dotyczą tematu migracji w Ameryce, która kolejny rok nie schodzi z pierwszych stron gazet i wciąż szokuje opinię publiczną.
Reporterzy zajmujący się tą właśnie tematyką znaleźli się na podium także w 2018 roku.
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2019/04/are3.jpg)
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2019/04/are2.jpg)
Tym razem w uzasadnieniu werdyktu napisano, że nagroda zostaje przyznana: „za niezwykle intensywną i alarmującą wizualną narrację desperacji, smutku i konieczności migracji z Ameryki Środkowej i Południowej do Stanów Zjednoczonych”.
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2019/04/are1.jpg)
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2019/04/on_the_migrant_trail_to_america_04.jpg)
Dziękując za nagrodę, Reuters podkreślił, że największa uwaga należy się nie twórcom tych fotografii, ale ich bohaterom i ich tragicznym historiom.
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2019/04/apal1.jpg)
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2019/04/apal2.jpg)
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2019/04/apo1.jpg)
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2019/04/apo.jpg)
Pozostali finaliści w tej kategorii to zespół fotografów z Associated Press za przejmujący obraz palestyńsko-izraelskiego konfliktu w Strefie Gazy oraz Noah Berger, John Locher i Ringo H. W. Chiu (również z Associated Press) za dokumentację niszczycielskich pożarów, które miały miejsce w zeszłym roku na terenie Kalifornii.
Więcej informacji, zwycięskich zdjęć oraz laureatów Nagrody Pulitzera w pozostałych kategoriach znajdziecie tutaj.
Źródło zdjęć głównych (od lewej)- Pulitzer.org.: Lorenzo Tugnoli/The Washington Post; zespół fotografów z Associated Press; Maggie Steber i Lynn Johnson/National Geographic
Tekst: Kinga Dembińska