‘Warszawa rośnie w górę’ fot. Vlad Baranov by motorola edge 30

Trzech fotografów, jedno miasto o wielu twarzach i motorola edge 30.

Warszawa to jedno z najszybciej zmieniających się miast w Europie. Dlatego wspólnie z marką Motorola przekazaliśmy najnowszy model smartfona motorola edge 30 trójce fotografów i poprosiliśmy ich, aby pokazali nam nowe/stare oblicze stolicy. A Wy, jak dobrze znacie to miasto? Zgadniecie, gdzie robione były te zdjęcia?

Jako pierwszy w naszym fotograficznym wyzwaniu startuje młody, utalentowany fotograf z Białorusi, Vlad Baranov, mieszkający od kilku lat w Warszawie. Vlad jest mistrzem portretów, fotografuje polskich raperów i miasto. Przez tydzień towarzyszyła mu motorola edge 30.

Ostry obraz w każdym świetle? Zbliżenie, ultraszeroki kadr, tryb sportowy i nocny – sprawdzamy, czy system aparatów motorola edge 30 sprosta wymaganiom fotografów.

Wyraźne i jasne zdjęcia dzięki aparatowi o rozdzielczości 50 Mpx. Ciemniejsza czerń, ostrzejszy kontrast i wierne kolory na żywym wyświetlaczu HDR10+ to nie jedyne atuty tego ultrasmukłego smartfonu 5G. Na 6,5-calowym wyświetlaczu OLED zdjęcia, filmy i gry wyglądają świetnie, do tego pełna przestrzeń kolorów DCI-P3 spełnia kinowe standardy wierności. Nowa generacja 5G i Wi-Fi 6E gwarantują szybki przesył danych, co w dzisiejszym świecie pełnym danych nie jest bez znaczenia.

Banner Image

Witebsk? Jeden teatr, dwa areszty... Dziś Warszawa jest moim miastem, znam ją całkiem nieźle także dzięki fotografii. Dużo chodzę, robię mnóstwo zdjęć.

F5: Czym dla Ciebie jest fotografia?

Vlad Baranov: Uchwyceniem rzeczywistości, czasami oswojeniem się z nią. Jestem typem samotnika – lubię być sam, lubię sam przemierzać ulice, przyglądać się ludziom i światu, wyłapywać szczegóły. Uwielbiam robić portrety, kocham fotografię modową, ale też streetową. Chwyciłem za aparat w wieku kilkunastu lat w Witebsku, skąd pochodzę. Jestem z Białorusi.

Jaki był Witebsk?

Witebsk? Jeden teatr, dwa areszty… Przyglądałem się tatuażom więziennym. W mieście, z którego pochodzę, ma je mnóstwo osób. Każdy z nich coś oznacza – na przykład wieżyczki w cerkwiach na plecach oznaczają liczbę odsiadek. Blokowiska, cerkwie, dwa kościoły – to Witebsk. Miałem swoich przyjaciół, pierwszą miłość. Dziś prawie nie pamiętam swojego życia na Białorusi.

Banner Image

Przemierzając ulice na desce, robiłem zdjęcia tego, co widzę wokół siebie. Tak zaczęła się moja przygoda z fotografią. Lubię zdjęcia w ruchu, dlatego używając egde 30, skorzystałem z OIS, czyli optycznej stabilizacji obrazu.

Ruch i zmiana

Jak wyglądało Twoje życie na Białorusi?

Białoruska rzeczywistość jest, jaka jest. Zbudowałem sobie w niej swój świat, który mi pasował. Uwielbiam książki. W wieku kilkunastu lat wkręciłem się w filozofię, czytałem Sartre’a, lubiłem Nietzschego. ‘Mdłości’ są genialne, dotykają człowieczeństwa, jakkolwiek by to nie brzmiało. Teraz czytam kolejną książkę Hermanna Hessego.

Zacząłem jeździć na deskorolce w wieku kilkunastu lat, ćwiczyć boks – mam nieźle pokiereszowane dłonie, ale dawało mi to dużo siły. Przemierzając ulice na desce, robiłem zdjęcia tego, co widzę wokół siebie. Tak zaczęła się moja przygoda z fotografią.

Jaka jest Twoja Warszawa?

Pełna kontrastów, stale rozwijająca się, ruchliwa. Cieszę się, że jestem w Warszawie – to moje miasto, moje miejsce. Czuję się tu jak w domu. Dalej fotografuję, ale mam mnóstwo możliwości, fajne współprace. Dalej jeżdżę na deskorolce, znam skateparki w Warszawie, których tak brakowało w Witebsku.

W mojej podróży fotograficznej z edge 30 nie mogło więc ich zabraknąć. Dzięki funkcji OIS, czyli optycznej stabilizacji obrazu, zdjęcia są wyraźne i nieporuszone, nawet jeśli chcemy uchwycić tricki. Ultraszeroka matryca zwiększa jasność i rozdzielczość obrazu, wyostrzając i poszerzając pole widzenia. Dzięki natychmiastowemu, pełnopikselowemu ustawianiu ostrości i 32-krotnie większej liczbie pikseli ostrości możemy działać szybko i dokładniej, niezależnie od światła.

Banner Image

Szukam moich modeli przez Instagram, fotografuję też przyjaciół. To trochę obraz młodego pokolenia warszawiaków, niezależnie od tego, skąd przybyli. 

Ludzie i portrety

Kim są osoby na Twoich zdjęciach?

To różni ludzie, warszawiacy czy raczej ludzie, którzy mieszkają w Warszawie – to bardziej precyzyjne określenie. Fotografuję nie tylko Polaków, ale też ludzi z Ukrainy czy Białorusi. Szukam moich modeli przez Instagram, fotografuję też przyjaciół. To trochę obraz młodego pokolenia warszawiaków, niezależnie od tego, skąd przybyli.

Dlaczego lubisz fotografować ludzi? 

Ludzie najszybciej znikają z tej ziemi, dlatego lubię ich uwieczniać. Robiąc portrety motorolą edge 30, korzystałem z trybu portretowego, który w fajny, miękki sposób naturalnie rozmywa tło. Sam też dostosowuje poziom intensywności, ale oczywiście tryb manualny też był w użyciu.

Banner Image

Wolę puste miasto nocą, kiedy jest cicho. Nocą można zrobić fajne zdjęcia. Lubię zabawę światłem, często robię autoportety nocą.

Warszawa nocą

Gdzie zapuszczasz się nocą?

Nocą nie wchodzę na Nowy Świat ani na Chmielną czy Mazowiecką – to nie mój klimat. Trzymam się granicy Mokotowa i Śródmieścia Południowego. Kiedyś mieszkałem na Pradze Północ i sporo szwendałem się po niej nocą. Mówią, że Praga Północ jest niebezpieczna, ale nocą nie ma tam prawie ludzi. Jest cicho. Wolę puste miasto nocą, kiedy jest cicho.

Mój znajomy kiedyś powiedział: ‘Wychodzimy z cienia i wracamy do niego’. Lubię ciemność. Nocą można zrobić fajne zdjęcia. Lubię zabawę światłem, często robię autoportrety nocą, kombinując z lampami, trybem nocnym, używając na przykład potłuczonego lustra tak jak na autoportrecie, który zrobiłem edgem 30.

Jak robiło Ci się zdjęcia nocne?

Używałem trybu nocnego, bawiłem się światłem. Motorola edge 30 ma faje możliwości.

Wczoraj było, dziś już nie ma. Warszawa szybko się zmienia. 

Stara Warszawa, historia i znikający ludzie

Jestem ciekawa, czy Warszawa zmieniła się, odkąd przyjechałeś kilka lat temu?

Warszawa bardzo szybko rośnie do góry. Na Mokotowie, gdzie mieszkam, w mgnieniu oka wyrastają superluksusowe apartamenty. Warszawa tak szybko się zmienia, że nawet nie da się tego obserwować. Na Hożej jestem często i już widzę, że kolejna kamienica jest w trakcie remontu – jedna noc i już remont. Warszawa zmienia się głównie nocą. Często wtedy spaceruję i widzę służby porządkowe, które pracują. Wstajesz rano, a tu już nie ma jednego pasa na rondzie (śmiech).

Lubisz stare budynki, stare dzielnice, stare auta i fotografujesz starszych ludzi… Dlaczego?

Próba uchwycenia historii. Starsi ludzie najlepiej pasują do tych kamienic, starej Warszawy. To za chwilkę zniknie. Każdy człowiek jest ciekawy. Starsi ludzie na Mokotowskiej ładnie się ubierają, są na luzie, teraz mogą odpocząć, spacerują. Fajny klimacik. Na Pradze Północ tego nie ma, to inna bajka – to nie jest miła starość.

Żeby złapać odpowiedni moment, na przykład zerknięcie na witrynę, złapanie się za ręce – takie fajne detale, które budują zdjęcia ludzi w mieście, przydaje się technologia natychmiastowego pełnopikselowego ustawiania ostrości, którą zastosowano w edge 30.

Miks starej Warszawy i nowoczesności nadaje charakteru temu miastu. Warszawa jest zbudowana na kontrastach. Biały proch, Lamborghini, szklane wieżowce, stare kamienice, blokowiska.

Kontrasty

Lubisz kontrasty?

Warszawa to ogromny kontrast. Szklane biurowce na Rondzie Daszyńskiego sąsiadują z rozpadającymi się kamienicami.

Warszawa ma wiele twarzy. Biały proch, Lamborghini, Mazowiecka, szklane wieżowce. Kolejna to Stary Mokotów, Stara Ochota, Śródmieście Południowe, Hoża, Wilcza, stare kamienice, stary luksus, spacerujący ludzie z psami. Trzecia twarz to blokowiska, ogromna liczba bloków. Chyba nawet za duża. Witebsk to prawie same blokowiska, więc mnie to nie dziwi. Naturalny krajobraz regionu.

Którą dzielnicę lubisz najbardziej? 

Stary Żoliborz od metra Dworzec Gdański do Wilsona. Trochę jak Saska Kępa, ale z innym klimatem. Lubię kwadrat od Pola Mokotowskiego do Świętokrzyskiej i od Pola do Solca. Stary kawałek Warszawy. Tam się wcina nowoczesność, ale tak delikatnie.

Żeby móc pokazać te zmiany przydaje się szeroki kąt. Edge 30 zapewnia większe, szersze pole widzenia. Świetnie sprawdza się podczas robienia zdjęć dużym obiektom czy większej grupie osób z niewielkiej odległości.

Banner Image

materiał przygotowany we współpracy z motorola
rozmawiała: Marta Jerin
fot. Vlad Baranov
wszystkie zdjęcia zrobione smartfonem motorola edge 30

Preloader spinner
Print
Print Text
Zobacz więcej
Wybierz region
Facebook