Previous Slide Icon Next Slide Icon
Play Daily Button Pause Daily Button
Exit Daily Button

Wystartowała artystyczna kampania segregacji śmieci Urzędu m.st. Warszawy

Od nowego roku wejdą nowe zasady dotyczące gospodarki odpadami i Urząd Miasta Stołecznego Warszawy komunikuje je w niemalże artystyczny, przykuwający wzrok sposób.

.get_the_title().

Śmieci nigdy nie były wdzięcznym tematem. Nie dość, że zasady gospodarki odpadami wzbudzają wiele emocji wśród mieszkańców Warszawy, chociażby ze względu na harmonogram ich wywozu, z którym wspólnoty mieszkaniowe mają wieczny kłopot. Ponadto stajemy się coraz bardziej świadomymi konsumentami.

Tematy zero waste, czy kwestia ograniczenia plastiku, które w ostatnim czasie bardzo zyskały na popularności, sprawiły, że zaczęło nas interesować, jak wygląda sprawa recyklingu odpadów, ich składowania, anihilacji etc.

czysta.um.warszawa.pl

Dodatkowo, pierwsze skojarzenia jakie mamy na temat śmieci jest takie, że to sprawa mało estetyczna, brudna, śmierdząca – ogólnie mało przyjemna dla naszych zmysłów. Tym bardziej jesteśmy pod wrażeniem nowej kampanii stworzonej przez Urząd Miasta Stołecznego Warszawy. Kolorowa, nietuzinkowa, artystyczna wręcz! Jeśli ktoś miał okazję już natknąć się na te plakaty na ulicach miasta, to na pewno zawiesił na ich wzrok.

A po zorientowaniu się, że nie jest to zapowiedź jakiejś nowej wystawy w galerii sztuki czy kolejnych targów z oryginalnymi produktami, można przeżyć mały szok, ale w pozytywnym tego słowa znaczeniu!

czysta.um.warszawa.pl

Kampania pokazuje śmieci zaaranżowane jak instalacja artystyczna stworzona z martwej natury. Przedstawione na plakatach rzeczy, mimo że mogą wydawać się dość przypadkowo dokonanym wyborem, znalazły się tam nie bez powodu. Każdy z odpadów reprezentuje inną grupę śmieci i to właśnie taki komunikat stoi za tymi zdjęciami. Od nowego roku wejdą bowiem nowe zasady dotyczące segregacji śmieci. Zamiast 3 kategorii, jak to było dotychczas, zostanie ustanowionych aż 5. Są nimi: papier, szkło, metale i tworzywa sztuczne, bio (rozumiane jako odpady kuchenne z wyłączeniem pochodzenia zwierzęcego oraz tłuszczy), odpady zmieszane (pozostałe po wysegregowaniu frakcji) i dodatkowo – odpady zielone oraz wielkogabarytowe.

Źródło: Facebook Miasto Stołeczne Warszawa @warszawa
Źródło: Facebook Miasto Stołeczne Warszawa @warszawa

Nowy system będzie wprowadzany stopniowo i tam, gdzie nie od razu znajdzie się 5 pojemników, segregacja ma się odbywać póki co według starych zasad. Władze miasta nie ukrywają, że reguły, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2019 roku są dość wymagające, ale też elastyczne. Rewolucja w tym zakresie jest jednak konieczna, gdyż aż 80% odbieranych w Warszawie śmieci, to odpady zmieszane.

„Zaczynamy edukację do nowego systemu, liczymy na wsparcie i otwartość mieszkańców. Uczmy się odpowiedzialnych zachowań, w tym właściwej segregacji odpadów, dzięki której odzyskujemy cenne surowce. – mówi Michał Olszewski, wiceprezydent stolicy – Zachęcam do ograniczenia do minimum wykorzystywanych w gospodarstwach domowych opakowań i rozważnej konsumpcji”.

czysta.um.warszawa.pl

Więcej informacji na ten temat można znaleźć pod zamieszczonym na plakatach adresem strony www.czysta.um.warszawa.pl. To źródło wiedzy na temat m.in. tego, jaki jest harmonogram wywozu odpadów komunalnych, regulamin zbiórki odpadów segregowanych, gdzie i kiedy odbierane są np. choinki czy śmieci „kłopotliwe”, czyli takie, których nie należy wyrzucać do kosza.

Dodatkowo pod numerem telefonu 19115 – całodobowego Miejskiego Systemu Kontaktu Warszawa – można zgłosić nieprawidłowości dotyczące odbioru odpadów komunalnych, przypadki wandalizmu, dzikie wysypiska czy palenie odpadami w piecach.

czysta.um.warszawa.pl

Biuro Marketingu Miasta przyznaje, że zależało im na tym, aby kampania wyróżniała się na tle innych komunikatów, dlatego postawiono na estetykę kreacji. Za wizualną stronę plakatów odpowiada Aleksandra Jasionowska. Prace Oli na pewno znacie, choć możecie nie wiedzieć, że to właśnie ona jest ich autorką. To Ola stworzyła identyfikację wizualną Ogólnopolskiego Strajku Kobiet. To na jej świątecznym plakacie warszawski radny dopatrzył się ostatnio księżyca, który skojarzył mu się z islamskim symbolem. I wreszcie – to jej genialne prace zachęcają imprezowiczów do odwiedzenia, np. Baru Studio na balangach, chociażby z cyklu „Stare Piosenki Nocą”.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

piękną kampanię prosegregacyjnośmieciową zrobiliśmy dla warszawy. stejtjund. fot. janek pietrzak @p_i_e_k_n_a @miasto_warszawa #czystawarszawa

Post udostępniony przez Ola Jasionowska (@olajasionowska)

Na pewno będziemy wypatrywać tych plakatów na mieście i czekamy na drugą odsłonę kampanii, która ma podpowiedzieć Warszawiakom, jak segregować śmieci szybko i efektywnie.

Tekst: Kinga Dembińska

TU I TERAZ