Zwycięskie prace w konkursie B+W Awards 2018 magazynu LensCulture przypominają o sile wyrazu czarno-biało fotografii
![Zwycięskie prace w konkursie B+W Awards 2018 magazynu LensCulture przypominają o sile wyrazu czarno-biało fotografii .get_the_title().](https://www.f5.pl/wp-content/uploads/2018/12/8ecd1f6e-3841-4a20-905c-96fcce50a404-1.jpg)
Magazyn LensCulture od 10 lat trzyma rękę na pulsie tego, co się dzieje w świecie fotografii we wszystkich możliwych jej gatunkach i dziedzinach i wyławia z tego prawdziwe perełki. W listopadzie prezentowaliśmy wyróżnione przez niego prace wschodzących talentów. Tym razem, zresztą po raz pierwszy w swojej historii, wybrał i nagrodził najlepsze czarno-białe zdjęcia.
Nagrody przyznawano w dwóch kategoriach: seria zdjęć i pojedyncze ujęcia.
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2018/12/8f605be7-df45-4d47-9ce1-e8f51fc42d6f.jpg)
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2018/12/fb1e43ef-4ccf-4cff-bb47-65e86e254ecd.jpg)
Pierwsze miejsce za serię zdjęć zdobył Camillo Pasquarelli z Włoch za „Dolinę Cieni”. Są to głównie portrety, ukazujące osoby, które ucierpiały w wyniku zaognionej sytuacji panującej w Kaszmirze. Autor zdjęć idzie jednak o krok dalej niż pokazanie ich twarzy.
Na swoich pracach umieścił również zdjęcia rentgenowskie przedstawiające doznane obrażenia oraz dokumentację medyczną.
Za każdą z tych fotografii stoi prawdziwa historia człowieka, który znalazł się w niewłaściwym miejscu i niewłaściwym czasie, co przypłacił swoim zdrowiem i przekreśleniem marzeń.
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2018/12/611b247a-11fa-410a-b4d0-90681852fc56.jpg)
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2018/12/4270806a-b39f-4c41-b884-fb37808f5752.jpg)
W kategorii zdjęć pojedynczych wygrała Beth Caron z USA za zdjęcie „Tymczasowa matka”.
Fotografka poprzez swoje zdjęcia chce pokazać, ile niezwykłych rzeczy kryje się za z pozoru banalnymi, codziennymi sytuacjami.
Nie dopisuje jednak historii do tych migawek. Chce pozostawić odbiorcom dowolność interpretacji.
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2018/12/6c67be06-f313-4ae4-854b-31cbfa18fc21.jpg)
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2018/12/f9d9d4e5-edde-4946-b236-72a87b1e1545.jpg)
Wśród zwycięzców i finalistów znalazło się ogółem 39 nazwisk. Fotografowie pochodzą z 21 krajów położonych na 5 kontynentach świata.
Jury, składające się z 8 specjalistów, nie ukrywało, że wśród prac, które napłynęły na konkurs, bardzo wiele zrobiło na nich ogromne wrażenie i wybór tych najlepszych wcale nie był łatwy.
Powodów tego stanu rzeczy upatrują nie tylko w niezaprzeczalnym talencie fotografujących, ale też w samej specyfice czarno-białej fotografii. „Nasz świat jest pełen żywych kolorów, ale to przez pryzmat czerni i bieli możemy zobaczyć i poczuć esencję tego, co nas otacza” – czytamy na stronie LensCulture.com – „Taki rodzaj fotografii zmusza nasze emocje i zmysły do pełnego zaangażowania”.
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2018/12/6858916a-2644-423e-b83f-d0bdd8f9ceec.jpg)
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2018/12/a103989e-d619-4b35-b9a2-28ed5e6e1930.jpg)
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2018/12/f29a11e6-629f-4b2f-b958-5864b5bc234d.jpg)
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2018/12/de7cca3b-0223-40d3-854c-e863c9a3a1b0-1.jpg)
Tematyka zwycięskich prac jest różnorodna – od mody, przez portrety, bieżące wydarzenia, aż po sztukę współczesną czy totalnie eksperymentalne klimaty.
Na wszystkich fotografiach kluczową rolę odgrywała dynamiczna korelacja między cieniami oraz gra czerni z bielą i jasności z mrokiem.
Nagrodzone fotografie są kolejnym dowodem tego, że czasem mniej znaczy więcej.
Wszystkie nagrodzone prace znajdziecie tutaj.
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2018/12/f0a36d75-d49d-4c0d-8f8d-cb9e2d4e1279.jpg)
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2018/12/85643e42-473b-4caa-aed5-c9ebf50c6623.jpg)
![](https://www.fpiec.pl/wp-content/uploads/2018/12/1cbef113-b111-4e08-b4c2-c6a9c420e1a2.jpg)
Zdjęcie główne: © Mariagrazia Beruffi. finalista LensCulture Black & White Photography Awards 2018
Tekst: Kinga Dembińska