Previous Slide Icon Next Slide Icon
Play Daily Button Pause Daily Button
Exit Daily Button

Kraje UE uzgodniły pierwszą na świecie taryfę graniczną na towary zanieczyszczające środowisko

Po intensywnych negocjacjach Unia Europejska osiągnęła porozumienie w sprawie nałożenia tak zwanego 'podatku klimatycznego'.
.get_the_title().

Nowa taryfa na granicach, którą zamierza wprowadzić Unia Europejska, dotyczyć będzie stali, cementu, nawozów, aluminium i energii elektrycznej, a także wodoru. Oznacza to, że firmy importujące takie towary będą musiały wykupić specjalne certyfikaty na pokrycie wytworzonych emisji CO2.

Decyzja o wprowadzeniu podatku węglowego jest częścią Europejskiego Zielonego Ładu, który ma dosyć ambitne założenia: UE chce zredukować emisję dwutlenku węgla o 55 proc. w porównaniu z poziomami z 1990 roku. Cel ma zostać osiągnięty do 2030 roku, a neutralność węglowa do połowy stulecia.

Zgodnie z mechanizmem dostosowywania cen na granicach do emisji dwutlenku węgla, zatwierdzonym w lipcu 2021 roku, przedsiębiorstwa z siedzibą w Unii Europejskiej są zobowiązane do kupowania certyfikatów z unijnego programu w celu pokrycia ceny, 'która zostałaby zapłacona, gdyby towary zostały wyprodukowane zgodnie z unijnymi zasadami ustalania cen emisji dwutlenku węgla’. Chodzi zatem również o stworzenie rynku równych szans między zagranicznymi firmami a przemysłem europejskim. Nie wiadomo jeszcze, kiedy nowe przepisy wejdą w życie. Wstępnie zaplanowano ich wdrożenie na 2026 lub 2027 rok.

Francuski minister gospodarki Bruno Le Maire określił umowę jako 'zwycięstwo europejskiej polityki klimatycznej’, a negocjator Parlamentu Europejskiego ds. prawa Mohammed Chahim ocenił, że taryfa będzie miała kluczowe znaczenie w walce ze zmianami klimatu.

Jest to jeden z niewielu mechanizmów, jakie mamy, aby zachęcić naszych partnerów handlowych do dekarbonizacji ich przemysłu wytwórczego – powiedział Chahim.

Od początku, gdy tylko pojawił się pomysł wprowadzenia klimatycznego podatku granicznego (w postaci obowiązku zakupu certyfikatów), był on ostro krytykowany, szczególnie przez Chiny. To jeden z kluczowych partnerów europejskich i najważniejszych dostawców – także towarów z listy, którą obejmą nowe przepisy – ale wytwarza je bez kosztów polityki klimatycznej.

UE zdaje się jednak mocno nastawiona na cel i podejmuje coraz bardziej stanowcze kroki w kwestii zmian klimatycznych. W czerwcu państwa członkowskie uzgodniły zakaz sprzedaży samochodów napędzanych silnikami spalinowymi od 2035 roku (czyli do tego czasu pojazdy muszą być zeroemisyjne), w grudniu dodano przemysł żeglugowy do unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (ETS), a także ustalono nowy plan certyfikacji projektów usuwania CO2 i nowe regulacje w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych, by zmniejszyć produkcję śmieci.

Tekst: AC
Zdjęcie: william william/Unsplash

Zmiany Klimatu