Previous Slide Icon Next Slide Icon
Play Daily Button Pause Daily Button
Exit Daily Button

Gry komputerowe ogłupiają dzieci? Naukowcy postanowili to sprawdzić

Gry nie pogarszają zdolności kognitywnych młodych graczy.
.get_the_title().

Choć pokolenie, które jako pierwsze masowo słyszało od rodziców 'Odejdź od tego komputera!’, ma już własne potomstwo, połączenie gier komputerowych i dzieci wciąż nie ma dobrej prasy. W dalszym ciągu pokutują takie mity, jak ten, że gry ogłupiają i mają negatywny wpływ na młode, wciąż rozwijające się mózgi. Sprawiają, że dzieci nie wychodzą z domu i rujnują ich zdrowie psychiczne. Ale czy rzeczywiście? Naukowcy z amerykańskiego University of Houston postanowili zbadać to zagadnienie.

Okazało się, że rodzice, którzy zakazują swoim dzieciom grania, obawiając się o ich młode mózgi, powinni się jeszcze raz zastanowić.

Naukowcy sądzą bowiem, że granie nie wpływa negatywnie na zdolności kognitywne młodych graczy. – Nasze badania nie wykazały takich powiązań, niezależnie od tego, jak długo dzieci bawiły się i jakie rodzaje gier wybrały – powiedział Jie Zhang z Univeristy of Houston.

fot. Luis Villasmil/źródło: unsplash

Naukowcy przyjrzeli się 160 młodym graczom uczęszczającym do szkół publicznych (70 proc. z nich pochodziło z gospodarstw domowych o niższych dochodach) i przeanalizowali ich nawyki związane z grami. Wybór tej akurat grupy był istotny, gdyż poprzednie badania ją bagatelizowały. Uczniowie wzięci pod lupę przez naukowców grali od 2,5 do nawet 4,5 godzin dziennie. Badacze szukali związku między graniem a wynikami w zestandaryzowanym teście umiejętności poznawczych CogAT, który ocenia umiejętności werbalne, niewerbalne logiczne, ilościowe i przestrzenne. To znacząca różnica w stosunku do poprzednich tego rodzaj badań, gdzie brano pod uwagę samoocenę młodych graczy bądź ocenę zgłaszaną przez nauczycieli. – Ogólnie rzecz biorąc, ani czas trwania gry, ani wybrany rodzaj gry nie korelowały w znaczący sposób z pomiarami CogAT. Wynik ten nie pokazuje bezpośredniego związku między graniem w gry wideo a wydajnością poznawczą, pomimo tego, co zakładano – powiedziała główna autorka badania, prof. May Jadalla.

Ale badanie ujawniło też inny problem, który powinien zaniepokoić rodziców wierzących w to, że istnieją 'lepsze’ gry dla ich pociech.

Otóż okazało się, że gry, które są reklamowane jako poprawiające zdolności kognitywne dzieci, nie przynoszą zapowiadanych efektów. Wygląda więc na to, że warto pozwolić dzieciom grać w te gry, w które chcą grać.

Tekst: NS

KULTURA I SZTUKA