Na Biennale w Wenecji pokazane zostaną prace malującego robota Ai-Da

Robot-artysta zawita do Wenecji i pokaże tam prace stawiające pytania na temat relacji człowieka z technologią.
.get_the_title().

Ai-Da jest pierwszym robotem-artystką. Stworzona została w 2019 roku przy współpracy specjalistów z Uniwersytetu Oksfordzkiego i Uniwersytetu w Leeds, a także brytyjskiej firmy Engineered Arts, która specjalizuje się w robotyce. Jej pomysłodawcą był natomiast Aidan Meller – dyrektor mieszczącej się na terenie Uniwersytetu Oksfordzkiego Barn Gallery.

Imię humanoidalnego robota nawiązuje do Ady Lovelace – żyjącej w XIX wieku brytyjskiej matematyczki i autorki pierwszego programu komputerowego.

Ai-Da tworzy rysunki, obrazy i rzeźby, jest kimś w rodzaju performerki, a także pisze wiersze. Stało się to możliwe dzięki kamerom zamontowanym w oczach robota oraz algorytmom sztucznej inteligencji, dzięki którym przetwarza on ten obraz i przenosi go na papier czy płótno.

Od 2019 roku Ai-Da miała wiele wystaw. Pierwsza odbyła się oczywiście w Barn Gallery. Potem artystka prezentowała swe prace m.in. w Design Museum i Victoria & Albert Museum w Londynie czy na ‘Forever Is Now’, która była pierwszą wystawą sztuki współczesnej u podnóża piramid w Gizie. Wówczas Ai-Da została też… aresztowana – funkcjonariusze straży granicznej w Kairze uznali, że jest ona szpiegiem i zatrzymali ją na granicy na 10 dni.

Teraz robot pokaże swe prace podczas Biennale w Wenecji. Solowa wystawa pod tytułem ‘Leaping into the Metaverse’ zostanie otwarta już 22 kwietnia.

Jej głównym tematem będzie przyszłość i to, w jaki sposób ludzkość będzie koegzystować ze sztuczną inteligencją w metawersie. Wśród prezentowanych prac pojawi się seria ośmiometrowych autoportretów, na których robot ma zamknięte oczy – mają one przypominać widzom, że technologia jest ślepa i może być niebezpieczna. Będą także wydrukowane w 3D kwiaty, które powstały w oparciu o szkice Ai-Dy. Ta praca nawiązuje do ‘Boskiej komedii’ Dantego i usianych kwiatami brzegów rzeki Ledy, czyli rzeki zapomnienia, a także do wczesnych prac Alana Turinga, pioniera sztucznej inteligencji. – Najwięksi artyści w historii zmagali się ze swoją epoką, zarówno celebrując, jak i kwestionując zmiany społeczne. Ai-Da, jako technologia, jest idealnym artystą do omawiania obecnej obsesji na punkcie technologii i jej rozwijającej się spuścizny – tłumaczy Aidan Meller. Wystawę możecie odwiedzać do 3 lipca.

Tekst: NS

Preloader spinner
Print
Print Text
Zobacz więcej
Wybierz region
Facebook