Previous Slide Icon Next Slide Icon
Play Daily Button Pause Daily Button
Exit Daily Button

Pamiętasz Filtry, Le Madame, Piekarnię, Chłodną 25, Paragraf 51? Rusza wystawa o scenie klubowej po transformacji

A może Fugazi, Alfę lub CDQ? 'EUFORIA' w Muzeum Woli to wystawa o scenie klubowej w Warszawie po 1989 roku. Dla niektórych to będzie niezła podróż w czasie. Jakie kluby zbudowały Waszą młodość?
.get_the_title().

Muzeum Woli przygotowało niezłą wystawę, która dla jednych będzie podróżą w czasie (sprawdźcie czy nie ma Was na zdjęciach i filmach), dla innych dość ciekawym odkryciem historii klubowej stolicy. 'EUFORIA’, bo o niej mowa startuje już 9 maja i potrwa do 15 grudnia 2024 roku. Możecie na niej zobaczyć zdjęcia i filmy pokazujące ewolucję warszawskiej sceny klubowej od momentu upadku komunizmu aż do wejścia do Unii Europejskiej . To więcej niż retrospekcja – to próba zrozumienia, jak klubowa kultura wpłynęła na miasto.

Ewolucja warszawskich klubów jest fascynująca – od niezależnych inicjatyw takich jak Fugazi, Filtry czy CDQ, które korzystając z atmosfery wolności, przyciągały pionierskie energie i entuzjazm epoki. W XXI wieku na scenę wkroczyły klubokawiarnie jak Le Madame i Chłodna 25, które stały się nie tylko centrami rozrywki, ale także ważnymi miejscami zaangażowania społecznego i kulturalnego.

Warszawska scena klubowa odzwierciedlała zmiany społeczne, polityczne i gospodarcze po 1989 roku – Konrad Schiller, kurator wystawy.

Kluby wpłynęły na rozwój clubbingu i związanej z nim sceny muzycznej, ale były również przyczółkami kultury niezależnej – teatru, sztuk wizualnych, literatury oraz miejscami dalece inkluzywnymi i nienormatywnymi.

Klub Fugazi, koncert Maanamu, 1992, fot. Piotr Wolfram

W Warszawie po 1989 roku wszystko było możliwe. Klub Fugazi w dawnym kinie W-Z działał przez zaledwie 11 miesięcy, od 10 stycznia do 2 grudnia 1992 roku. Historia Fugazi to 150 wydarzeń i 350 zespołów, dwie sceny i drzwi otwarte niemal przez całą dobę. W klubie Kult dał czterogodzinny koncert, debiutowały m.in. Wilki, a Maanam zaliczył powrót.

Wszystko w punkowej estetyce DIY. Kolorowe, psychodeliczne murale i obrazy zdobiące proste, modernistyczne wnętrze stworzyli Robert Brylewski i Krzysztof 'Kain’ May. W Fugazi działał Jurek Owsiak, który zorganizował wydarzenie 50 rock’n’rolli na 1 maja. Podczas koncertu 15 zespołów odbyła się zbiórka pieniędzy na działalność Monaru. Swoista zapowiedź Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.

Biuro Klubu Fugazi, Waldek Kruk, Adam 'Filip’ Książek, Piotr Wolfram, 1992, fot. Piotr Wolfram

Klub Filtry wprowadzał do stolicy muzykę elektroniczną od 1992 do 1994 roku. W piwnicy i kotłowni instytutu maszyn matematycznych odbywały się pierwsze imprezy techno i klubowe rave’y, ale także koncerty i happeningi. Na styku muzyki i performansu intensywnie działa grupa Drastic Dracula Movement (Xawery Żuławski, Michał Englert, Michał Szałajski, Mateusz Szlachtycz i Michał Rogalski). Fugazi i Filtry, choć szybko zniknęły z klubowej mapy Warszawy, stały się legendą i punktem wyjścia.

Klub Filtry, 1993, fot. Tomasz 'Waciak’ Wójcik.

Polski rap i hip-hop rozwijały się w latach 90. w niesamowitym tempie. Wraz z coraz większą liczbą składów, a przede wszystkim słuchaczy, kultura hiphopowa zaczęła tworzyć oficjalne miejscówki. Dwa kluczowe dla tego środowiska kluby poza Remontem to Alfa i Paragraf 51 (później pod nazwą Fresh). W tych miejscach formowało się warszawskie środowisko skejtowo-hiphopowe.

Piekarnia i CDQ w końcówce lat 90. to początek działalności miejsc, które na dłużej zostały na klubowej mapie Warszawy (część szybko odeszła jak H20, ale pozostały w sercach klubowiczów).

Piekarnia serwowała house, breakbeat, acid jazz i naleśniki z nutellą o 5 rano. Bartek Winczewski i DJ Glasse zainicjowali tam cykl imprez 'Import’. CDQ, czyli Centralny Dom Qultury, zasłynął znakomitym i zróżnicowanym line-upem koncertowym i DJ-skim, regularnie gościł artystów i artystki z zagranicy. Klub był bliski środowiskom wolnościowym i artystycznym. Wybrzmiewała tam muzyka drum’n’bass, jungle czy dancehall, odbywały się imprezy na rzecz wolnego Tybetu, niepodległości Ukrainy czy festiwal Mia100 Kobiet.

Audio Bullys w Piekarni, 2003, fot. Irena Herka

Media głównego nurtu w latach 90. poświęcały zaskakująco dużo miejsca kulturze alternatywnej, która zresztą w tamtym czasie nie była silnie oddzielona od kultury masowej. Zapowiedzi i relacje z imprez w Filtrach, Piekarni czy CDQ-u w warszawskich dziennikach nikogo nie dziwiły, podobnie audycje Radiostacji nadawane prosto z parkietu. Oprócz opcji rozkręcenia klubu stosunkowo łatwo było także założyć własne czasopismo.

Na wystawie będzie można posłuchać audycji Radiostacji, legendarnej niezależnej rozgłośni, która nadawała od muzyki etno, przez elektronikę i hip-hop, aż po metal i hardcore punk.

Le Madame był/a kawiarnią, parkietem, sceną teatralną, galerią sztuki, ale także miejscem dyskusji publicznej i aktywności politycznej. Klubokawiarnię cechowała radykalna otwartość na grupy marginalizowane przez tożsamość, seksualność czy niepełnosprawność. Działały tam m.in. Zieloni 2004, Porozumienie Kobiet 8 marca, Kino Polska, Mistrzowska Szkoła Andrzeja Wajdy, Instytut Stosowanych Nauk Społecznych UW, czy Polskie Stowarzyszenie Racjonalistów. Kilkudniową okupację lokalu zapisała na filmie Le Ma! Joanna Rajkowska – niezwykle ważne miejsce na mapie Warszawy.

Bar Klubokawiarni Chłodna 25, 2005, fot. Chłodna 25

Chłodna 25 od otwarcia w 2004 roku działała jako miejsce otwarte na inicjatywy. Serwowano kawę, niedzielne śniadania, odbywały się koncerty i imprezy, debaty, warsztaty, pokazy filmów, wystawy i spotkania. Regularnie działały tu Towarzystwo Inicjatyw Twórczych 'Ę’, Teatr Improwizowany Klancyk, Fundacja Teatru Montownia, Pracownia Badań i Innowacji Społecznych 'Stocznia’.

Wydarzenia Towarzyszące Wystawie:

Sety DJ-skie: Co miesiąc, na zewnątrz Muzeum Woli, zagrają DJ-e, przypominając słynne warszawskie sety z przeszłości.

Oprowadzania kuratorskie: Konrad Schiller zaprosi do wspólnego odkrywania tajników warszawskiej sceny klubowej, rozpoczynając 11 maja.

Noc Muzeów (18 maja): Specjalne oprowadzanie i projekcja filmów związanych z tematyką wystawy.

Debata i spotkania z DJ-ami oraz twórcami klubów: Dyskusje i prelekcje uzupełnią wystawę, oferując głębsze zrozumienie omawianej epoki.

Muzeum Woli, ul. Srebrna 12, Warszawa. Otwarte od wtorku do niedzieli. Wstęp: 15 zł – normalny, 10 zł – ulgowy, czwartki – wstęp wolny.

Więcej informacji na temat wystawy i dodatkowych wydarzeń znajduje się na stronie internetowej: www.muzeumwoli.pl.

 

KULTURA I SZTUKA