“Ślady”. Pozorny obiektywizm Weroniki Gęsickiej

We współczesnym świecie fake newsów fotografia ma ogromną moc. Nieustannie wierzymy (lub chcemy wierzyć) we wszystko, co widzimy. Projekt przedstawia pozornie uporządkowany świat, na którym widoczne są rysy, pęknięcia i jego podwójne dno.
.get_the_title().

Weronika Gęsicka urodziła się w 1984 roku we Włocławku. Ukończyła ASP na Wydziale Grafiki oraz Akademię Fotografii w Warszawie. Była stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

W swoich projektach podejmuje tematy dotyczące pamięci i mechanizmów jej działania.

Interesują ją związane z tym teorie naukowe i pseudonaukowe, mnemotechniki oraz różnego rodzaju zaburzenia. Obszar jej działania to przede wszystkim fotografia. Ważną częścią jej twórczości jest praca z materiałami archiwalnymi, które pochodzą z różnych źródeł.

Weronika Gesicka, Traces
Weronika Gesicka, Traces

Cykl “Ślady”, prezentowany w 2016 roku w sekcji ShowOFF krakowskiego Miesiąca Fotografii, a rok później wydany w formie photobooka, przyniósł artystce rozpoznawalność

Weronika Gęsicka, Traces
Weronika Gęsicka, Traces

Prace Weroniki Gęsickiej znajdują się w prestiżowych kolekcjach, w tym: Dom Museum, Wiedeń, Austria; Arendt Collection, Luxemburg; MuFo Muzeum Fotografii, Kraków; Deutsche Börse Photography Foundation, Niemcy.

Weronika Gęsicka została laureatką Paszportu Polityki w kategorii sztuki wizualne za 2019 rok.

Weronika Gęsicka, Traces
Weronika Gęsicka, Traces

“Za dociekliwą, konsekwentnie rozwijaną, oryginalną w formie, ale i pełną humoru sztukę, która demaskuje współczesne modele konsumpcji, międzyludzkie relacje oraz mechanizmy pamięci” – tak jury uzasadniło swoją decyzję podczas gali finałowej konkursu.

“Ślady” narodziły się z przypadkowego znaleziska amerykańskich zdjęć z lat 50. i 60..

Weronika Gesicka, Traces
Weronika Gesicka, Traces

Kolorowe, jaskrawe fotografie bawią i niepokoją jednocześnie. Surrealistyczne kadry bezlitośnie wciągają odbiorcę, opowiadając kolejne historie. Artystka serwuje nam absurdalny i fantazyjny świat, w którym fotografia zastępuje pamięć i pełni złudną funkcję dziennika.

Weronika Gęsicka, Traces
Weronika Gęsicka, Traces

W fotografii najbardziej interesuje ją pozorny obiektywizm.

Pomimo powszechnie dostępnych programów do edycji zdjęć, nadal wierzymy (lub chcemy wierzyć) w to, co na nich widzimy. Prywatnie wspominamy nie całe wydarzenia, a raczej pojedyncze i perfekcyjnie obrobione migawki. Fotografia zastępuje nam funkcję pamięci, która lubi płatać figle.

Weronika Gesicka, Traces
Weronika Gesicka, Traces

Większość prac to starannie zaprojektowane kolaże. Obraz jest zbudowany z fragmentów zdjęcia, setek małych elementów. Każda praca jest przetwarzana w obrębie jednej fotografii. Weronika nie łączy kadrów, starannie zaciera granice między modyfikacją a oryginałem.

Weronika Gęsicka, Traces
Weronika Gęsicka, Traces

Weronika korzysta ze znalezionych zdjęć. Najczęściej szuka pereł wśród zbiorów bibliotecznych czy przeszukuje archiwa policyjne. Docenia bogactwo banków zdjęć, takich jak stock.

Weronika Gesicka, Traces
Weronika Gęsicka, Traces

W pracy z kolażami bardzo rzadko używa swoich fotografii. Zdecydowanie woli budować i kreować swój świat. W wyborze zdjęć artystka kieruje się emocjami i swoją intuicją. Poszukuje drobnych gestów i relacji między osobami na fotografii, nieoczywistości i siły przyciągania kadru. Detali, które nie są widoczne na pierwszy rzut oka.

Weronika Gesicka, Traces
Weronika Gesicka, Traces

Zobacz portfolio Weroniki Gęsickiej!

Teks: Katarzyna Korbuszewska

Banner Image Banner Image
Preloader spinner
Print
Print Text
Zobacz więcej
Wybierz region
Facebook