Previous Slide Icon Next Slide Icon
Play Daily Button Pause Daily Button
Exit Daily Button

Twórcy viralowych tańców z TikToka walczą o prawa do swoich układów

Okazuje się, że praca choreografów często nie jest należycie doceniana i wynagradzana.
.get_the_title().

Czy zauważyliście, że w wielu współczesnych teledyskach pojawiają się układy taneczne wprost skrojone do tego, by zyskać popularność TikToku? Na tej platformie zdecydowanie króluje choreografia, a użytkownicy chętnie podrygują w rytm znanych hitów. Czasem jednak zapominamy o tym, że viralowe tańce mają swoich twórców. Choreografowie, którzy wymyślili układy do takich piosenek jak 'Savage’ Megan Thee Stallion czy 'Up’ Cardi B, walczą teraz o prawa autorskie do swoich układów, a pomaga im w tym ruch #Creators4BIPOC (czyli Black, Indigenous, and People of Colour).

Inicjatywie przewodzi JaQuel Knight, który wymyślił tańce do 'Single Ladies’, 'WAP’ czy 'Formation’. Na początku tego roku został pierwszym choreografem, który ma prawa autorskie do swoich układów.

Dlatego też postanowił pomóc dziesiątce twórców w uzyskaniu tego, co się im należy.

@keke.janajah

NEW DANCE ALERT! 🚨 if u use my dance tag me so i can see🤗 @theestallion #writethelyrics #PlayWithLife #foyou #fyp #foryoupage #newdance #savage

♬ Savage – Megan Thee Stallion

Wśród choreografów, którym pomaga Knight i #Creators4BIPOC jest Keara Wilson (taniec do 'Savage’), Young Deji (’The Woah’), Nae Nae Twins (’Savage Remix’) czy Mya Johnson i Chris Cotter (’Up’). – Byłam bardzo zaskoczona: wow, zrobiłam coś, co dotarło aż do telewizji – mówi Mya Johnson o tańcu do 'Up’. – Byłam szczęśliwa, ale czułam, że to powinien być mój czas i czas Chrisa, bo to my stworzyliśmy choreografię.

Knight jest zdania, że praca choreografów jest często niedoceniana. Choć ludzie kochają dany taniec, mało uwagi poświęca się osobie, która go wymyśliła.

Dlatego warto walczyć o prawa autorskie. Dzięki nim choreografowie mogą zarabiać na swych dziełach. Pierwszym krokiem, który pomaga twórcom w zabezpieczeniu praw do tańców jest labanotacja – najpopularniejszy mechanizm zapisu ruchów ciała ludzkiego. – Dzięki prawom autorskim władza wraca do rąk artysty. Jak długo jeszcze będziemy pozwalać na wykorzystywanie sztuki choreografii i tańca? – pyta Knight.

Tekst: NS

KULTURA I SZTUKA