Previous Slide Icon Next Slide Icon
Play Daily Button Pause Daily Button
Exit Daily Button

Wiedeńskie muzea zakładają profile na OnlyFans, aby tam publikować nagie dzieła sztuki

Taką decyzję podjęło wiedeńskie biuro turystyczne.
.get_the_title().

Ten krok to forma protestu przeciwko cenzurze artystycznej na głównych platformach społecznościowych, w tym na Instagramie, Facebooku czy TikToku. Wiele wiedeńskich muzeów zetknęło się w ostatnich latach z problemem wynikającym z wytycznych tych platform podczas promocji swoich dzieł sztuki. W lipcu profil Muzeum Albertina na TikToku został zawieszony, a następnie zablokowany za publikację zdjęć Nobuyoshi Arakiego, które przedstawiały częściowo odsłoniętą kobiecą pierś.

Nie tylko sztuka współczesna zderzyła się z ograniczeniami mediów społecznościowych.

Podobna historia spotkała Muzeum Leopolda – algorytmy mediów społecznościowych uznały za niestosowne opublikowane przez instytucję zdjęcia prac Egona Schielego, które, jak widać, nadal szokują nawet po 100 latach od śmierci artysty. Również film nakręcony z okazji 20. rocznicy powstania Muzeum Leopolda w 2021 r. został odrzucony przez Facebooka oraz Instagrama i określony jako 'potencjalnie pornograficzny’.

Z kolei w 2018 roku posąg Wenus z Willendorfu został usunięty z Facebooka po tym, jak został uznany za pornograficzny, nawet po czterech próbach odwołania się od decyzji. Kolejny przykład sięga 2019 roku, kiedy to Instagram stwierdził, że obraz Petera Paula Rubensa naruszył wytyczne społeczności. Mimo że te same wytyczne mówiły o tym, że nagość na zdjęciach obrazów lub rzeźb jest akceptowalna.

Wenus z Willendorfu

Helena Hartlauer, rzeczniczka wiedeńskiego biura turystycznego twierdzi, że wykorzystanie niektórych z najbardziej znanych nagich dzieł sztuki w materiałach promocyjnych miasta czy jego instytucji jest praktycznie niemożliwe.

Oczywiście można bez tego pracować, ale te dzieła sztuki są kluczowe dla Wiednia, taką pracą jest np. autoportret Schielego z 1910 roku. Jeśli nie można ich użyć w narzędziu komunikacyjnym tak silnym jak media społecznościowe, jest to niesprawiedliwe i frustrujące. Dlatego pomyśleliśmy o OnlyFans, wreszcie znaleźliśmy sposób na pokazanie tych rzeczy – dodaje Hartlauer.

Aby zachęcić miłośników sztuki do odwiedzenia wiedeńskiego profilu na OnlyFans i skłonienia turystów do składania wizyt w stolicy Austrii, wiedeńskie biuro turystyczne postanowiło obdarować pierwszych subskrybentów Vienna City Card lub biletem, umożliwiającym zobaczenie jednego z promowanych w internecie dzieł sztuki.

Zdjęcie główne: Egona Schielego 'Reclining Woman’ 1917
Tekst: Marta Zinkiewicz

KULTURA I SZTUKA