Czy Gen Z ma swoje autorytety?

Jak zmieniło się pojęcie autorytetu we współczesnym świecie?
.get_the_title().

Jak zbudować autorytet? W zasadzie w każdym przypadku opiera się to na tych samych trzech etapach, przez które trzeba przebrnąć. Każdy autorytet zaczyna budować swoją pozycję, bazując na wiedzy, którą posiada, następnie zyskując zaufanie swoich odbiorców do siebie i przekazywanej przez siebie wiedzy. Ostatnim etapem jest zyskanie odpowiedniej mocy, która wynika z połączenia dwóch pierwszych elementów. Tą mocą jest władza – ostatecznie słuchający cię ludzie zaczynają robić to, czego od nich oczekujesz.

Jak autorytety mają się we współczesnych czasach? Panuje powszechne przekonanie, że pokolenie Z ich nie ma. To jednak nie jest prawda – zmieniło się po prostu ich rozumienie. Liczne kryzysy, z którymi mierzymy się na co dzień oraz cancel culture prowokują do podważania autorytetów.

Ich funkcja i pozycja jest kwestionowana, przekształcana i reformowana.

W świecie, gdzie online i offline tworzą całość, nieaktualna jest już wizja nieosiągalnych autorytetów, które można jedynie podziwiać. Teraz z możemy z nimi dyskutować i zakwestionować ich zdanie. Powszechny dostęp do internetu, wszelkiego rodzaju serwisów czy mediów społecznościowych daje możliwość skonfrontowania każdej opinii i poznania logicznych kontrargumentów.

George Pagan III/Unsplash.com

‘Gadające głowy’ przestały robić na kimkolwiek wrażenie, bo obecnie liczy się przede wszystkim naturalność i dostępność. Współczesnym autorytetem nie jest już ktoś, kogo możemy podziwiać w telewizji. Teraz autorytetem może zostać każdy, kto ma dostęp do internetu i smartfona. Ale tak samo każdy może niemal natychmiast przestać nim być.

Media społecznościowe dały pokoleniu Z możliwość grupowania się, wspierania i wspólnego działania.

Jeden konkretny przywódca nie jest już tak potrzebny jak kiedyś. Social media pozwoliły młodym na dzielenie się własnymi pomysłami i rozwiązaniami. Dają również szansę na wsparcie i poczucie, że nie jest się odosobnionym w danej opinii. Młodzi mają jednocześnie największe predyspozycje do kwestionowania tradycyjnego obrazu autorytetu. Mogą mu do woli rzucać wyzwania i sprawdzać jego wiarygodność.

Krótko mówiąc, pokolenie Z redefiniuje również pojęcie autorytetu. Zetki nie chcą komuś ufać, słysząc tylko jego przemowy czy czytając książki. Autorytet musi swoim codziennym życiem udowadniać i potwierdzać, że jego słowa nie są puste, a sam wart jest takiej pozycji.

Zdjęcie główne: Miguel Bruna/Unsplash.com
Tekst: MZ

SPOŁECZEŃSTWO