Previous Slide Icon Next Slide Icon
Play Daily Button Pause Daily Button
Exit Daily Button

Rok 2020 według Generacji Z

Co pomogło przetrwać im pandemiczny czas? Na co najchętniej wydawali pieniądze? Jakich zjawisk w kulturze popularnej chcieliby widzieć mniej w 2021 roku? Twórcy VSCO, popularnej aplikacji do edycji zdjęć, przygotowali podsumowanie roku z perspektywy osób poniżej 25. roku życia.
.get_the_title().

Z wiadomych powodów kończący się rok był dla nas wszystkich niezwykle trudny. Nie dziwi więc fakt, że również przedstawiciele pokolenia Z postanowili poświęcić w ostatnich miesiącach więcej czasu na zadbanie o dobre samopoczucie.

Choć idea self-care była w 2020 roku jedną z dominujących tendencji wśród osób w wieku poniżej 25 lat, równie popularną aktywnością okazała się realizacja wszelkiego rodzaju projektów artystycznych.

Według danych zebranych przez VSCO, dla 34 proc. przedstawicieli Generacji Z pomocne w przetrwaniu pandemicznego roku 2020 było ćwiczenie kreatywności poprzez między innymi przygotowywanie wypieków, farbowanie materiałów metodą tie-dye, fotografię, muzykę, rysowanie, próbowanie nowych trików makijażowych czy pisanie. Dla 32 proc. badanych niezwykle pomocne było też utrzymywanie stałego kontaktu z rodziną i przyjaciółmi, choć kontakt ten ograniczał się głównie do wiadomości i rozmów na Zoomie czy FaceTime.

19 proc. post-millenialsów przyznało, że ciężko byłoby im przetrwać 2020 rok bez zdrowej rutyny – odpowiedniego odpoczynku, ćwiczeń czy spacerów.

Natomiast dla 14-procenowej grupy to aktywizm polityczny nadał sens mijającym miesiącom. Młodzi dorośli udzielali się nie tylko chodząc na protesty – równie chętnie brali udział w kampaniach wyborczych i społecznych czy pisali listy do wyborców.

Przyjemność Generacja Z znajdywała często w zakupach. Na poprawę humoru ubrania kupowało 59 proc. badanych, a 57 proc. sięgało po nowe produkty do pielęgnacji skóry. Na rozrywkę i serwisy streamingowe wydawało 44 proc. post-millenialsów, za to na nowe sprzęty elektroniczne 42 proc. Na artykuły artystyczne decydowało się natomiast 28 proc.

Jak wynika z danych zebranych przez VSCO, pielęgnacja skóry jest dla Generacji Z szczególnie ważna. Spytani o produkty z kategorii moda i kosmetyki, bez których nie wyobrażają sobie życia, 44 proc. wskazało krem nawilżający, 43 proc. płyn do mycia twarzy, a 25 proc. maseczki do twarzy.

Nie jest jednak prawdą, że pokolenie Z wydaje pieniądze jedynie na dobra materialne. Równie ważne jest dla nich inwestowanie w doświadczenia i miło spędzone chwile.

W 2020 roku 65 proc. post-millenialsów czerpało przyjemność z płacenia za produkty spożywcze i jedzenie w restauracjach (a raczej zamawianie jedzenia z restauracji). 36 proc. badanych chętnie wydawało na jednodniowe wycieczki z przyjaciółmi, a 34 proc. najmłodszych dorosłych decydowało się płacić za organizację domowych spotkań towarzyskich, takich jak wspólne wieczory z filmem, planszówkami czy gotowaniem.

VSCO zapytało przedstawicieli pokolenia Z także o to, jakich zjawisk w kulturze popularnej chcieliby widzieć w nadchodzącym roku mniej. Na podium znalazły się cancel culture (24 proc.), przemoc (22 proc.) oraz aktywizm performatywny (19 proc.).

Zapytani o firmy, dla których najbardziej chcieliby pracować, najwięcej post-millenialsów wskazało Google (18 proc.), Apple (8 proc.) i Fenty (8 proc.).

Zdjęcia: “Year In Review” / VSCO
Tekst: AD

SPOŁECZEŃSTWO