Previous Slide Icon Next Slide Icon
Play Daily Button Pause Daily Button
Exit Daily Button

adidas ma problem z Yeezy. Sterty niesprzedanych butów i miliony strat

Antysemickie wpisy Kanye'go Westa sprawiły, że adidas zakończył współpracę z raperem. Teraz marka nie wie, co zrobić z niesprzedanymi butami.
.get_the_title().

W październiku ubiegłego roku Kanye West pojawił się na Paris Fashion Week w bluzie z Janem Pawłem II z przodu i napisem 'White Lives Matter’ na plecach, wywołując powszechną konsternację. Kilka dni później opublikował antysemickie tweety, gdzie w kontekście Żydów użył sformułowania 'death con 3′ nawiązującego do DEFCON-u, – systemu oznaczeń poziomu gotowości bojowej sił zbrojnych USA. Następnie tłumaczył, że nie może być antysemitą, bo 'czarni ludzie też są Żydami’ (więcej na ten temat pisaliśmy tu, choć nie obiecujemy, że dowiecie się, co właściwie miał na myśli).

Później zaczął prowokować adidasa, twierdząc w pewnym podkaście, że może mówić co chce, a firma i tak nie zrezygnuje z dochodowej współpracy.

Prędko okazało się, że się myli – adidas zerwał z nim kontrakt, tym samym kończąc ponad dekadę współpracy. Okazuje się, że będzie to dla marki niezwykle kosztowne.

W ubiegłym roku zysk netto adidasa wyniósł 254 mln euro, czyli spadł aż o 83 proc. Sytuacja w Chinach, które dotychczas były świetnym rynkiem zbytu, prezentowała się kiepsko ze względu na pandemię i bojkot zachodnich produktów, a sprawa z Kanye dodatkowo pogorszyła sprawę. Linia Yeezy, za którą stał raper, była dotychczas niezwykle dochodowa.

Tymczasem w ciągu kwartału sprzedaż Yeezy w Ameryce Południowej, głównym rynku zbytu tej linii, spadła aż o 1/5.

adidasowi została teraz niemała sterta niesprzedanych butów, z którymi kojarzony jest Kanye. W swoich rocznych prognozach marka szacuje, że straci na nich 1 mld 200 mln euro, a jej zyski z tego powodu spadną aż o 500 mln euro. Łączna strata adidasa ma wynieść w 2023 roku aż 700 mln euro. Marka jest też w impasie – nie jest w stanie sprzedać butów Yeezy, ale i nie może ich zniszczyć, bo byłoby to wysoce nieekologiczne działanie. Prezes koncernu Björn Gulden zastanawia się więc nad możliwymi rozwiązaniami – myśli o tym, by obniżyć ceny butów, a zyski przeznaczyć na cele charytatywne. To nie rozwiąże problemu finansowego, ale przynajmniej poprawi PR adidasa.

A co u Kanye? Pod koniec marca raper zadeklarował, że nie jest już antysemitą. W zmianie poglądów pomógł mu… film ’21 Jump Street’ z Jonah Hillem.

Tekst: NS

TU I TERAZ