Advertisement
Advertisement

Medytacja pomaga dzieciom z presją w szkole. Zarówno społeczną, jak i związaną z nauką

Ekspert Will Williams opracował specjalny program medytacyjny Quiet Time. Zachęca ministrów edukacji państw na całym świecie do wprowadzenia go w szkołach podstawowych i licealnych.
.get_the_title().

Dorośli często marzą o tym, by móc cofnąć się w czasie i mieć tylko takie problemy, jakie się miało za młodu.

Z perspektywy czasu klasówka z matematyki wydaje się być śmiesznym powodem do zmartwień. Z czasem zdajemy się zapominać, że wówczas faktycznie było to źródłem prawdziwego stresu.

A poza wysiłkami o jak najlepsze wyniki w nauce, trzeba było mierzyć się również z presją społeczną, która obecnie jest jeszcze bardziej nasilona. Całodobowy dostęp do social mediów sprawia, że troski i konflikty, które uczniowie przeżywają w szkole, bez problemu mogą dosięgnąć ich również w domu. Will Williams, założyciel Beeja Meditation, przekonuje, że medytacja pomoże młodym ludziom radzić sobie z tymi problemami.

Wyświetl ten post na Instagramie.

#MeditateAnywhere….like this little guy Abbas does at school to help him focus and get the most out of his days. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ When we were teaching Years 3 & 4 at New North Academy in Islington last week, we were reminded of the words of Socrates: “Education is the kindling of a flame, not the filling of a vessel.” Teaching children practical skills such as Vedic meditation helps them to recognise and develop into their own unique essence and fullest potential. It helps to activate their creativity and problem solving skills, increases their brains' bandwith and soothes their nervous systems so that they are more resilient when dealing with stress. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ It is our hope that we can teach as many schools how to meditate for free as possible…this is just the start of what is shaping up to be a huge project that will help our future generations be the happiest, healthiest and most balanced they can be.

Post udostępniony przez Beeja Meditation (@beejameditation)

W dzisiejszym świcie mamy na co dzień do czynienia z trzydziestokrotnie większą ilością bodźców niż ludzie, który żyli 100 lat temu. Nasz mózg jest przytłoczony ilością napływających informacji. Dla młodych ludzi, u których ten narząd nadal się kształtuje, stanowi to ogromne wyzwanie – komentuje Williams.

Stres związany z nauką i relacjami społecznymi w szkole powoduje, że u dzieci i młodzieży nader często włączają się pierwotne reakcje typu „walcz, albo uciekaj”.

Prowadzą one do częstego, przedłużającego się poczucia stresu, który negatywnie odbija się na nastroju i zachowaniu, a w skrajnych wypadkach może prowadzić do zaburzeń i chorób psychicznych. Wystarczy spojrzeć na statystyki Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży, żeby przekonać się, jak często młodzi ludzie czują się bezsilni, zrezygnowani i przytłoczeni otaczającą ich rzeczywistością.

Will Williams jest zdania, że medytacja może łagodzić objawy stresu i sprawić, że najmłodsi będą lepiej sobie radzić w nauce i w kontaktach międzyludzkich. Dlatego opracował Quiet Time – specjalny program dla szkół, który zachęca do wprowadzenia do planu lekcji 15 minut dziennie na praktyki mindfullness.

To trening uważności obejmujący m.in. techniki właściwego oddychania, interpretowania swoich emocji i radzenia sobie z negatywnym myśleniem.

Jego metoda sprawdziła się w szkołach w San Francisco. Po dwóch latach praktykowania Quiet Time, uczniowie deklarowali obniżenie stresu czy myśli depresyjnych nawet o 40 proc. Ponadto u 10 proc. odnotowano poprawienie wyników w nauce.

Lesly Juarez/Unsplash

„Typowa medytacja polega na skupieniu całej uwagi na tym, jak oddech wpływa do naszego ciała i z niego wypływa. Skupienie się na każdym oddechu pozwala zaobserwować, jak myśli pojawiają się w twojej głowie, i stopniowo rezygnować z walki z nimi. Zdajesz sobie wtedy sprawę z tego, że myśli przychodzą i odchodzą z własnej woli – że ty to nie twoje myśli. (…) Przychodzą i odchodzą – i masz wybór, czy zrobisz tak, jak ci podpowiadają, czy też nie – czytamy w jednym z najpopularniejszych na rynku podręczników, dotyczących tego tematu,„Mindfullness. Trening uważności”, autorstwa Marka Williamsa i Danny’ego Penmana.

Obecnie Williams uczy medytować dzieci w brytyjskich szkołach. Ze swoim programem udało mu się dotrzeć już do 1,7 tys. uczniów.

O dobroczynnych skutkach medytacji mówi się w dzisiejszych czasach coraz więcej. Może więc faktycznie warto pamiętać o tym, że również najmłodsi mogą skorzystać z tych praktyk.

Źródło zdjęcia głównego: Jyotirmoy Gupta/Unspalsh
Tekst: KD

Preloader spinner
Print
Print Text
Zobacz więcej
Wybierz region
Facebook