Paryskie muzea udostępniły online ponad 300 tys. prac. Część z nich można pobrać za darmo!

W wirtualnych zbiorach sukcesywnie pojawiają się kolejne dzieła sztuki. Na ten moment jest już ich dokładnie 328 481, z czego 154 070 udostępnionych jest w ramach domeny publicznej, czyli na licencji pozwalającej na ich dowolny prywatny ich użytek.
.get_the_title().

Badania dowodzą, że wizyty w galeriach sztuki, teatrach czy muzeach, wydłużają życie. Jednak nawet taki argument nie jest w stanie przekonać wszystkich do odwiedzania tych instytucji. Niekiedy kojarzą się one z nudą i zadęciem. Zdaje się, że w największym stopniu dotyczy to muzeów. Panujący w nich klimat często onieśmiela: ktoś wpatruje się w 15 minut w obraz, na który my ledwie rzuciliśmy okiem, ktoś inny prowadzi ze swoim towarzyszem dyskusję na temat zmieniającego się na przestrzeni lat stylu artysty, o którego istnieniu jeszcze chwilę temu nie wiedzieliśmy, a pod znanym nam obrazem, który naprawdę mieliśmy ochotę zobaczyć, kłębi się akurat wycieczka szkolna. Zamiast zniechęcać się do muzeów i ogólnie do obcowania ze sztuką, można urządzić sobie prywatną wystawę we własnym domu i na własnych zasadach.

To dzięki temu, że 14 paryskich muzeów udostępniło online setki tysięcy dzieł sztuki ze swoich kolekcji, z czego ponad 100 tys. trafiło do domeny publicznej.

Paul Cézanne (1839-1906). “Portret Ambroise Vollarda”, 1899/ Musée des Beaux-Arts de la Ville de Paris, Petit Palais
Henri Lebasque “L’été”, 1934/Musée d’Art moderne de Paris

Za tym przedsięwzięciem stoi Paris Musées – instytucja, która zrzesza 14 muzeów działających w stolicy Francji. Powstała ona po to, by te przybytki kultury miały spójny plan działania w ramach realizacji jednej misji, która zakłada przede wszystkim sukcesywne powiększanie, odpowiednią konserwację oraz prezentację zbiorów, a także wspólne działania na rzecz szerzenia kultury.

Kluczowy ich element stanowi digitalizacja i udostępnienie zbiorów, żeby dostęp do nich miało jak najszersze grono odbiorców.

Paris Musées wychodzi bowiem z założenia, że popularyzacja znajdujących się w paryskich muzeach dzieł sztuki będzie działała na korzyść zarówno tych instytucji, jak i miasta, które umocni swoją pozycję mekki spragnionych kulturalnych doznań turystów.

Victor Hugo. “The burg in the storm.”, 1857/Maison de Victor Hugo.

Dlatego to przedsięwzięcie prowadzone jest na tak dużą skalę i z wykorzystaniem najnowszych technologii. Strona z udostępnionymi zbiorami jest user friendly.

Można używać filtrów, które pozwolą odszukać dzieła m.in. po autorze, lokalizacji czy nawet kolorystyce lub materiale, z którego zostało wykonany.

Zalogowani użytkownicy mają możliwość zapisywania swoich ulubionych prac, tworząc tym samym prywatne zbiory dzieł sztuki. A zanim one powstaną można przejrzeć te przygotowane przez Paris Musées, które stworzyło online kilka gotowych kolekcji pogrupowanych tematycznie, np. Moda Kobieca czy Paryż podczas rewolucji.

Twórca anonimowy, 1933/Palais Galliera
Felix Ziem. 1945-1948/musée des Beaux-arts de la Ville de Paris, Petit Palais
Emile Levy, 1894/Musée Carnavalet, Histoire de Paris

Wszystkie udostępnione materiały są wysokiej rozdzielczości. O ile licencja na to pozwala, można je dowolnie użytkować prywatnie, a przede wszystkim – pobrać i wydrukować. Tak właśnie jest w wypadku ponad 100 tys. dzieł.

Przy każdej udostępnionej pracy znajdziemy informację o jej licencji, jak również kilka szczegółów dotyczących samego dzieła – jego autora, roku powstania czy nazwy muzeum, w którym się obecnie znajduje.

Claude Monet (1840-1926). “Impresja Wschód Słońca”/Musée des Beaux-Arts de la Ville de Paris, Petit Palais

Dodamy, że sukcesywnie mają się pojawiać online kolejne prace. A tych w zbiorach paryskich muzeów jest w sumie około miliona.

To czyja praca u was zawiśnie – Rembrandta czy Moneta?

Eugène Delacroix (1798-1863). “The Combat of Giaour and Pacha” 1835/Musée des Beaux-Arts de la Ville de Paris, Petit Palais

Wyświetl ten post na Instagramie.

Trésors du musée #Cernuschi ✨ 🏮Le saviez-vous ? Avec + de 3600 oeuvres, la collection japonaise constitue un tiers des collections du musée #Cernuschi ! . 💞Cette illustration issue de l'ouvrage "Shigure monogatari" ("L'ondée") date de la fin du XVIe siècle, et conte les amours impossibles de deux jeunes gens à la suite d’une rencontre au temple de Kiyomizu, à Kyōto, lors d’une averse. . L’essor de la prose narrative, à partir du Xème siècle, a été lié aux images. Les romans ou monogatari étaient lus à haute voix devant un auditoire qui suivait les épisodes sur des illustrations. . 🖼Shigure monogatari ("L'ondée"), Anonyme, Entre 1600 et 1650, M.C. 4740 . . #parismusees #muséecernuschi #cernuschi #artdaily #artasiatique #asianart #japaneseart

Post udostępniony przez Paris Musées (@parismusees)

Wirtualne zbiory Paris Musées znajdziecie tutaj.

Zdjęcia główne (od lewej): Roger Rouffiange, 1936/Palais Galliera; Felix Ziem. 1945-1948/musée des Beaux-arts de la Ville de Paris, Petit Palai; Emile Levy, 1894/Musée Carnavalet, Histoire de Paris
Tekst: KD

Banner Image Banner Image
AdvertisementAdvertisement
AdvertisementAdvertisement
Preloader spinner
Print
Print Text
Zobacz więcej
Wybierz region
Facebook
Age: