Previous Slide Icon Next Slide Icon
Play Daily Button Pause Daily Button
Exit Daily Button

Nawet 2 mln kary za reklamę kwasu hialuronowego. Nowe prawo dotyczyć będzie także influencerów

Już 1 stycznia 2023 roku w życie wchodzą nowe przepisy o wyrobach medycznych i formie ich reklamowania. Dotyczyć będzie nie tylko mediów tradycyjnych, ale także internatu – w tym profili prowadzonych przez influencerów.
.get_the_title().

Jak podaje serwis prawo.pl: ’przepisy, które niedługo wchodzą w życie, zakazują pod groźbą kary do 2 milionów złotych reklamy sprzętów specjalistycznych, w tym implantów, wyrobów opartych na laserze czy kwasie hialuronowym’. Zmiany w ustawie o reklamowaniu wyrobów medycznych, czyli kluczowe artykuły 54-61, zaczną obowiązywać już od pierwszego dnia nowego roku, jednak czas na wprowadzenie zmian w reklamach, które rozpowszechniano przed 1 stycznia, będzie do 30 czerwca 2023 roku.

Do prawa będzie musiał dostosować się cały sektor medycyny estetycznej (lekarze, salony), ale także influencerzy, ponieważ reklamą jest każdy materiał, który zachęca do korzystania z usług.

Zdarza się, na co zwrócił uwagę Prezes UOKiK, że niektórzy influencerzy próbują swoją działalność prowadzić bez prawidłowego uwzględnienia przepisów prawa reklamy czy ustaw szczególnych kategorii takich produktów jak alkohole, czy produkty lecznicze. Reklama internetowa i w social mediach ma swoją specyfikę i charakter przy jednocześnie bardzo dużych zasięgach. Jednocześnie taka reklama podlega tym samym przepisom, co reklama w kanałach tradycyjnych. Jeśli nie można czegoś reklamować konsumentom w telewizji czy w radiu, to nie można tego reklamować także w Internecie. To nie podlega wątpliwości. Pytanie brzmi, czy treść, którą otrzymuje konsument, jest, czy nie jest reklamą, ale to już jednak inny temat – mówi serwisowi prawo.pl dr Joanna Uchańska, radczyni prawna, partnerka Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy.

Do tej pory zarówno specjaliści, jak i klienci mogli dosyć swobodnie opisywać zabiegi i użyte do nich narzędzia, środki i techniki. Oskar Luty z kancelarii prawnej Fairfield precyzuje, że faktycznie ’reklama wyrobów medycznych była oceniana jako bardziej liberalna, zatem można było działać nieco swobodniej’. Tymczasem od nowego roku wskazanie, że do osiągnięcia określonego efektu użyto np. kwasu hialuronowego, podlegać będzie karze nawet do 2 mln złotych.

Ekspert podkreśla również, że zakaz reklamowania działalności leczniczej obowiązywał od dawna, jednak do tej pory nie była to kwestia podlegająca nadzorowi, a i kary nie były wysokie. Teraz lepiej być czujnym.

Tekst: AC
Zdjęcie: Unsplash/Sam Moghadam Khamseh

TU I TERAZ