Previous Slide Icon Next Slide Icon
Play Daily Button Pause Daily Button
Exit Daily Button

Od secesji aż po minimalizm, czyli jak obiekty ukształtowały XX wiek

XX wiek był okresem intensywnego rozwoju i innowacji w dziedzinie designu, z wieloma stylami, które zdefiniowały epokę i wywarły trwały wpływ nie tylko na estetykę, ale także filozofię, styl życia i miejsce człowieka wśród otaczających go rzeczy.
Podstawowym założeniem art nouveau było połączenie sztuki i rzemiosła z codziennym życiem, aby uczynić piękno dostępnym dla każdego.

Art nouveau (secesja)

Art nouveau, znany również jako secesja, to styl w sztuce i designie, który rozkwitł pod koniec XIX i na początku XX wieku (około 1890-1910). Charakterystyczny dla tego stylu jest nacisk na płynne, naturalistyczne formy i motywy inspirowane naturą, co było reakcją na rosnącą industrializację i masową produkcję epoki wiktoriańskiej.

Art nouveau wyłonił się jako ruch przeciwstawiający się dominującym wówczas trendom w sztuce, które uznawano za przesadnie ornamentowane i sztuczne. Inspiracją dla twórców art nouveau była natura, z jej organicznymi kształtami i formami. Ruch ten odzwierciedlał rosnące zainteresowanie stylami orientalnymi, zwłaszcza japońskim malarstwem i grafiką, które wpłynęły na europejską sztukę dzięki swoim asymetrycznym kompozycjom i płynnym liniom. Styl ten rozwijał się w kontekście rosnącego zainteresowania romantyzmem i mistycyzmem, a także jako odpowiedź na zimny, mechaniczny, przemysłowy świat, który zaczynał dominować w ówczesnym społeczeństwie.

Podstawowym założeniem art nouveau było połączenie sztuki i rzemiosła z codziennym życiem, aby uczynić piękno dostępnym dla każdego. Styl ten opierał się na asymetrii, dynamicznych, falujących liniach, które często przedstawiały motywy roślinne, kwiaty, winorośle oraz inne elementy czerpiące z naturalnego świata. Art nouveau stawiało na unikalność i artystyczne rzemiosło, przeciwstawiając się dominacji masowej produkcji.

Chociaż art nouveau był popularny tylko przez około dwie dekady, jego wpływ na rozwój sztuki i designu jest trwały. Styl ten wpłynął na rozwój kolejnych ruchów artystycznych, w tym na modernizm i art deco. Art nouveau była również katalizatorem dla dalszych eksploracji w integracji sztuki z funkcją.

Banner Image

Najważniejsi twórcy i ich dzieła

Victor Horta – architekt belgijski, który jest uznawany za jednego z pionierów art nouveau. Jego projekt Hôtel Tassel w Brukseli jest często uważany za pierwszy prawdziwy budynek w stylu art nouveau, charakteryzujący się falującymi liniami, bogatym użyciem żelaza i szkła oraz otwartymi planami wnętrz.

Antoni Gaudí – hiszpański architekt, którego prace w Barcelonie, takie jak Park Güell, Casa Batlló i Sagrada Família, są wybitnymi przykładami art nouveau z jego unikalnym, organicznym podejściem do architektury, które doskonale integruje naturalistyczne motywy.

Alpfons Mucha – czeski malarz i grafik, znany z tworzenia plakatów, które stały się ikonicznymi przykładami art nouveau. Jego dzieła, takie jak seria plakatów 'The Seasons’, charakteryzują się ornamentowanymi, romantycznymi obrazami kobiet w bogato zdobionych sceneriach.

Louis Comfort Tiffany – amerykański artysta i projektant, znany przede wszystkim z lamp Tiffany, które charakteryzują się kolorowym, witrażowym szkłem i były szeroko popularne w epoce art nouveau.

Bauhaus promował ideę 'sztuki jako służby', co oznaczało, że projektanci i artyści powinni pracować razem nad tworzeniem przedmiotów, które byłyby zarówno piękne, jak i użyteczne.

Bauhaus z Niemiec

Styl Bauhaus, nazwany od niemieckiej szkoły projektowania, sztuki i architektury Bauhaus, stanowi jeden z najbardziej wpływowych ruchów w historii modernistycznego designu. Szkoła Bauhaus została założona w 1919 roku przez Waltera Gropiusa w Weimarze, a później przeniosła się do Dessau i na krótko do Berlina, zanim została zamknięta w 1933 roku pod naciskiem nazistowskiego reżimu. Mimo swojego krótkiego istnienia, Bauhaus miał trwały wpływ na światowe podejście do projektowania, sztuki i architektury.

Geneza Bauhausu wynikała z dążenia do zreformowania tradycyjnych podejść do sztuki i rzemiosła, które były dominujące w Europie na początku XX wieku. Walter Gropius, założyciel szkoły, miał wizję połączenia sztuki, rzemiosła i technologii, co miało prowadzić do stworzenia estetycznie funkcjonalnych przedmiotów i budynków, które byłyby dostępne dla mas. Gropius wierzył, że design powinien służyć społeczeństwu i być w pełni zintegrowany z potrzebami przemysłowymi, co oznaczało odrzucenie niepotrzebnego ozdobnictwa na rzecz prostoty i funkcjonalności.

Podstawowe założenia Bauhausu skupiały się na funkcjonalizmie, minimalizmie i użyciu nowoczesnych materiałów i technik produkcyjnych. Szkoła promowała ideę 'sztuki jako służby’, co oznaczało, że projektanci i artyści powinni pracować razem nad tworzeniem przedmiotów, które byłyby zarówno piękne, jak i użyteczne. Bauhaus zwracał się ku racjonalności i standardyzacji, co miało sprzyjać produkcji przemysłowej. Czyste linie, brak ornamentów i zastosowanie takich materiałów jak stal, szkło i beton stanowiły podstawę estetyki Bauhausu.

Bauhaus zdefiniował nowoczesny design i architekturę na wiele dziesięcioleci. Jego wpływ jest widoczny nie tylko w sztuce i architekturze, ale także w projektowaniu graficznym, wzornictwie przemysłowym, a nawet w edukacji artystycznej. Idee Bauhausu przyczyniły się do powstania wielu ruchów modernistycznych na całym świecie i zainspirowały pokolenia projektantów do myślenia o designie jako o integracji formy, funkcji i produkcji.

Banner Image

Najważniejsi twórcy i ich dzieła

Walter Gropius – założyciel Bauhausu i jego pierwszy dyrektor. Projektował budynki w stylu funkcjonalistycznym, w tym słynny budynek szkoły Bauhaus w Dessau.

Ludwig Mies van der Rohe – jego minimalistyczne podejście i słynne motto 'mniej znaczy więcej’ miały ogromny wpływ na modernizm. Projektował klasyczne dzieła architektoniczne, takie jak Pawilon Niemiecki w Barcelonie czy wieżowiec Seagram w Nowym Jorku.

Marcel Breuer – innowator w dziedzinie mebli z rur stalowych, twórca słynnego krzesła Wassily, które jest ikoną designu modernistycznego.

Paul Klee i Wassily Kandinsky – obaj artyści nauczały w Bauhausie i mieli duży wpływ na rozwój teorii koloru i formy, które miały znaczenie dla całościowego podejścia Bauhausu do sztuki i designu.

Motywy stosowane w art deco często zawierały ostre kąty, schodkowe linie nawiązujące do postępu i nowoczesności, a także odważne kombinacje barw i wzorów.

Art deco z Francji

Art deco, znany również jako styl dekoracyjny, to kierunek w architekturze, designie wnętrz, sztuce użytkowej, grafice oraz modzie, który zyskał popularność w latach 1920-1939. Charakterystyczne dla okresu międzywojennego, art deco łączyło nowoczesność z luksusem, przepychem oraz egzotyką, wprowadzając świeże, innowacyjne podejście do designu, które było jednocześnie odzwierciedleniem technologicznego postępu i optymizmu tamtych czasów.

Art deco wyłoniło się na początku lat 20. XX wieku we Francji i zyskało międzynarodową popularność po Wystawie Międzynarodowej Sztuki Dekoracyjnej i Wzornictwa Przemysłowego (Exposition Internationale des Arts Décoratifs et Industriels Modernes) w Paryżu w 1925 roku. Wystawa ta miała na celu pokazanie świata, w którym sztuka i przemysł łączą się, tworząc piękne, funkcjonalne przedmioty dostępne dla szerszej publiczności. Nazwa 'art deco’ pochodzi właśnie od tej wystawy.

Art deco opierało się na symetrii, geometrycznych kształtach, używaniu nowych materiałów i technik produkcji. Motywy stosowane w art deco często zawierały ostre kąty, schodkowe linie nawiązujące do postępu i nowoczesności, a także odważne kombinacje barw i wzorów. Inspiracją dla art deco były zarówno motywy klasyczne, jak i wpływy kulturowe z całego świata, w tym egipskie, mezopotamskie, afrykańskie oraz azjatyckie.

Art deco miało ogromny wpływ nie tylko na sztuki wizualne, ale także na architekturę, design przemysłowy, modę i kinematografię. Stylem tym charakteryzują się liczne budynki, wnętrza, meble, dzieła sztuki oraz przedmioty codziennego użytku z tamtego okresu. Po drugiej wojnie światowej popularność Art Deco zmalała.

Banner Image

Najważniejsi twórcy i ich dzieła

Émile-Jacques Ruhlmann – francuski projektant, który jest uważany za jednego z wiodących przedstawicieli art deco w dziedzinie mebli. Jego prace charakteryzowały się luksusem i elegancją, często wykorzystywał drogie materiały, takie jak heban, kość słoniowa i lakier.

Tamara Łempicka – znana z portretów w stylu art deco, które charakteryzowały się czystymi liniami, odważnymi kolorami i silnie stylizowanym podejściem. Jej obrazy, takie jak 'Autoportret (Tamara w zielonym Bugatti)’, są ikonicznymi przykładami estetyki art deco.

René Lalique – mistrz szklanej biżuterii i ozdób, który zyskał sławę dzięki swoim innowacyjnym podejściom do szkła jako medium artystycznego. Jego prace, w tym wazy, lampy i ozdoby, są doskonałymi przykładami zastosowania motywów naturalnych przetworzonych przez pryzmat modernizmu.

William Van Alen – architekt, który zaprojektował jeden z najbardziej rozpoznawalnych budynków w stylu art deco – Chrysler Building w Nowym Jorku. Jego projekt odznacza się wyrafinowanymi dekoracjami i elegancką, opływową sylwetką.

Styl ten zyskał popularność na początku XX wieku i był dominującym trendem w architekturze i designie, szczególnie od lat 30. do połowy lat 70. XX wieku.

Funkcjonalizm i styl międzynarodowy

Funkcjonalizm to styl w designie i w architekturze (tutaj też nazywany stylem międzynarodowym), który kładzie nacisk na praktyczne i proste rozwiązania, przekładając funkcjonalność nad formę. Jego główne założenie mówi, że każdy element konstrukcyjny budynku lub przedmiotu powinien służyć praktycznemu celowi. Styl ten zyskał popularność na początku XX wieku i był dominującym trendem w architekturze i designie, szczególnie od lat 30. do połowy lat 70. XX wieku.

Funkcjonalizm wywodzi się z modernizmu, który narodził się jako reakcja na eklektyzm i nadmierną ornamentykę charakterystyczną dla epoki wiktoriańskiej i art nouveau. Zainspirowany przemysłową rewolucją i nowymi materiałami, jak stal, szkło i beton, modernizm i funkcjonalizm poszukiwały sposobów na racjonalne i ekonomiczne projektowanie przestrzeni. Wpływ na rozwój funkcjonalizmu miały także szybko rosnące miasta i potrzeba efektywniejszego wykorzystania przestrzeni urbanistycznych.

Założenia funkcjonalizmu są proste: Forma podąża za funkcją: To fundamentalna zasada funkcjonalizmu, według której wygląd obiektu powinien być bezpośrednio związany z jego użytkową rolą. Minimalizm: odrzucenie dekoracji na rzecz prostoty i minimalizmu w formie. Honesty in materials: użycie materiałów w sposób, który eksponuje ich naturalne właściwości, bez ukrywania ich za pomocą dekoracji czy ornamentów. Ergonomia i użyteczność: projektowanie z myślą o komforcie i łatwości użytkowania przez człowieka.

Funkcjonalizm znacząco wpłynął na rozwój designu i architektury w XX wieku, promując idee, które są aktualne do dzisiaj, szczególnie w kontekście zrównoważonego rozwoju i projektowania przyjaznego użytkownikowi. Wiele z zasad funkcjonalizmu jest widocznych w współczesnym minimalizmie i designie zorientowanym na użytkownika, a idee te przewijają się także w projektowaniu oprogramowania i usług cyfrowych, gdzie użytkownicy cenią prostotę i funkcjonalność ponad estetyczne, ale niepraktyczne rozwiązania.

Banner Image

Najważniejsi twórcy i ich dzieła

Le Corbusier – jego podejście do designu jako 'maszyny do mieszkania’ miało olbrzymi wpływ na funkcjonalizm. Jego projekt Ville Savoye we Francji jest ikoną funkcjonalistycznego designu, charakteryzującym się prostymi liniami, otwartymi przestrzeniami i dużymi oknami.

Ludwig Mies van der Rohe – kolejna kluczowa postać w rozwoju funkcjonalizmu, znany ze swojego minimalistycznego podejścia i wykorzystania nowoczesnych materiałów. Jego projekt Farnsworth House w Illinois, USA, to przykład doskonałego zastosowania zasady 'mniej jest więcej’.

Alvar Aalto – fiński architekt i projektant, który wniósł do funkcjonalizmu bardziej organiczny, humanistyczny element. Jego projekty, takie jak Villa Mairea, łączyły funkcjonalizm z naturalnymi formami i materiałami.

Postmodernizm wprowadził większą swobodę, różnorodność form, kolorów i materiałów, często w ironiczny i zabawny sposób łącząc różne style historyczne i kulturowe. To jemu właśnie zawdzięczamy świadomy kicz.

Postmodernizm

Postmodernizm to ruch w architekturze i designie, który narodził się jako reakcja na surowe, funkcjonalne i często monotonne formy modernizmu, dominujące przez większość XX wieku. Jego początki można datować na lata 60., natomiast największą popularność osiągnął w latach 70. i 80. Postmodernizm wprowadził większą swobodę, różnorodność form, kolorów i materiałów, często w ironiczny i zabawny sposób łącząc różne style historyczne i kulturowe.

Ruch postmodernistyczny rozwinął się jako krytyka i odrzucenie zasad modernizmu, który promował 'formę wynikającą z funkcji’ oraz ideę uniwersalnego stylu odpowiedniego dla każdej sytuacji. Postmoderniści odrzucili te idee, twierdząc, że modernizm jest zbyt ograniczający i nie bierze pod uwagę kontekstu kulturowego oraz historycznego w projektowaniu. Zamiast tego postulowali powrót do ornamentacji, różnorodności i odwołań do historii, które były odrzucane przez modernistów.

Podstawowe założenia postmodernizmu obejmują ironię i humor, czyli zawieranie elementów, które są świadomie kiczowate lub teatralne. Historycyzm: czerpanie z różnorodnych stylów historycznych i łączenie ich w niespodziewane konfiguracje. Heterogenność i różnorodność: mieszanie różnych materiałów, stylów i technik w jednym projekcie. Kompleksowość i sprzeczność: odrzucenie prostoty modernizmu na rzecz bardziej złożonych i sprzecznych form. Ornament i odniesienia: powrót do zdobniczości i ornamentów, które mają charakter symboliczny lub dekoracyjny.

Postmodernizm miał znaczący wpływ na teorię i praktykę projektową w wielu dziedzinach, od architektury po grafikę i design produktów. Chociaż jego popularność zmalała na rzecz nowszych ruchów takich jak dekonstruktywizm czy minimalizm w końcu XX wieku, wpływ postmodernizmu wciąż jest widoczny w eklektycznym podejściu do designu, które pozwala projektantom czerpać inspiracje z bogatej palety stylów i kultur.

Banner Image

Najważniejsi twórcy i ich dzieła

Robert Venturi – jeden z ojców postmodernizmu, który w swojej książce Learning from Las Vegas współtworzonej z Denise Scott Brown argumentował na rzecz przyjmowania złożoności i sprzeczności w architekturze. Jego budynek Vanna Venturi House jest często uważany za jedno z pierwszych dzieł postmodernistycznych.

Philip Johnson – architekt, który zaprojektował AT&T Building w Nowym Jorku (obecnie Sony Building), znany ze swojej szczytowej świątyni z łukami w stylu neoklasycznym, co było zabiegiem typowo postmodernistycznym.

Michael Graves – projektant Portland Building, który jest przykładem postmodernistycznego designu, wykorzystującego kolorowe fasady i dekoracyjne elementy.

Charles Moore – jego Piazza d’Italia w Nowym Orleanie jest ikoną postmodernistycznego designu, demonstrującą łączenie klasyki z popkulturą.

Ponadto Philippe Starck, Michele De Lucchi, Borek Sipek, Lars Bülow, Tom Dixon, Ettore Sottsass, Philippe Starck czy Peter Shire.

Minimalizm dominował w latach 60. i 70. XX wieku, a jego wpływ trwa do dziś, przekształcając się i adaptując do współczesnych potrzeb w projektowaniu.

Minimalizm

Minimalizm w designie to ruch charakteryzujący się prostotą, klarownością formy i funkcji oraz ograniczoną paletą kolorów. Styl ten zyskał na popularności w połowie XX wieku, głównie jako reakcja na przesadną dekoracyjność i złożoność, które charakteryzowały wcześniejsze style, takie jak art deco czy nawet niektóre aspekty modernizmu. Minimalizm dominował w latach 60. i 70. XX wieku, a jego wpływ trwa do dziś, przekształcając się i adaptując do współczesnych potrzeb w projektowaniu.

Minimalizm jako styl w designie wywodzi się z różnych źródeł kulturowych i artystycznych, w tym z japońskiej estetyki zen, która ceni prostotę, naturalność i skromność. W kontekście zachodnim ruch zaczął nabierać kształtów w reakcji na komercjalizację i nadmiar konsumpcjonizmu, jaki charakteryzował społeczeństwa po II wojnie światowej, szczególnie w Stanach Zjednoczonych i Europie. W architekturze i sztukach wizualnych minimalizm stał się świadomym odejściem od subiektywizmu i ekspresjonizmu, kładąc nacisk na obiektywizm, prostotę i czystość formy.

Kluczowe założenia minimalizmu obejmują redukcję do istoty, czyli odrzucenie zbędnych ozdób, akcentowanie potrzeby powrotu do podstawowych, funkcjonalnych elementów. Czystość formy: linie są proste, przestrzenie otwarte, a detale ograniczone do minimum. Forma powinna wynikać z potrzeb funkcjonalnych, a nie z ozdobników. Neutralna paleta kolorów: dominacja bieli, czerni i odcieni szarości, czasem z akcentami bardziej stonowanych barw. Wykorzystanie materiałów: materiały takie jak szkło, stal nierdzewna, beton i drewno są często wykorzystywane w naturalnej formie, co podkreśla ich jakość i estetykę.

Minimalizm wywarł głęboki wpływ na projektowanie produktów, architekturę wnętrz, modę i grafikę. Jego podstawowe założenia, takie jak redukcja, funkcjonalność i elegancja, znalazły odzwierciedlenie w szerokiej gamie współczesnych projektów.

Banner Image

Najważniejsi twórcy i ich dzieła

Ludwig Mies van der Rohe – jego motto 'mniej jest więcej’ jest jednym z najbardziej znanych określeń minimalizmu. Jego projekty, takie jak Pawilon Barceloński czy Farnsworth House, to przykłady skrajnej prostoty i elegancji.

Dieter Rams – Niemiecki projektant industrialny, którego prace dla firmy Braun przyniosły mu uznanie jako jednego z największych minimalistów. Stworzył słynne dziesięć zasad dobrego designu, które są podstawą filozofii minimalizmu.

John Pawson – brytyjski architekt, znany z realizacji takich jak Dom na Wybrzeżu w Walii, charakteryzujących się ekstremalną prostotą i dbałością o detale.

Tadao Ando – kapoński architekt, którego prace często charakteryzują się prostymi, betonowymi strukturami, dużą ilością światła naturalnego i integracją z naturalnym środowiskiem.

Jonathan Paul 'Jony’ Ive – brytyjski projektant i Główny Projektant Apple Inc. Jest odpowiedzialny za projektowanie produktów, a także interfejs urządzeń.

KULTURA I SZTUKA