Od secesji aż po minimalizm, czyli jak obiekty ukształtowały XX wiek
Podstawowym założeniem art nouveau było połączenie sztuki i rzemiosła z codziennym życiem, aby uczynić piękno dostępnym dla każdego.
Art nouveau (secesja)
Art nouveau, znany również jako secesja, to styl w sztuce i designie, który rozkwitł pod koniec XIX i na początku XX wieku (około 1890-1910). Charakterystyczny dla tego stylu jest nacisk na płynne, naturalistyczne formy i motywy inspirowane naturą, co było reakcją na rosnącą industrializację i masową produkcję epoki wiktoriańskiej.
Art nouveau wyłonił się jako ruch przeciwstawiający się dominującym wówczas trendom w sztuce, które uznawano za przesadnie ornamentowane i sztuczne. Inspiracją dla twórców art nouveau była natura, z jej organicznymi kształtami i formami. Ruch ten odzwierciedlał rosnące zainteresowanie stylami orientalnymi, zwłaszcza japońskim malarstwem i grafiką, które wpłynęły na europejską sztukę dzięki swoim asymetrycznym kompozycjom i płynnym liniom. Styl ten rozwijał się w kontekście rosnącego zainteresowania romantyzmem i mistycyzmem, a także jako odpowiedź na zimny, mechaniczny, przemysłowy świat, który zaczynał dominować w ówczesnym społeczeństwie.
Podstawowym założeniem art nouveau było połączenie sztuki i rzemiosła z codziennym życiem, aby uczynić piękno dostępnym dla każdego. Styl ten opierał się na asymetrii, dynamicznych, falujących liniach, które często przedstawiały motywy roślinne, kwiaty, winorośle oraz inne elementy czerpiące z naturalnego świata. Art nouveau stawiało na unikalność i artystyczne rzemiosło, przeciwstawiając się dominacji masowej produkcji.
Chociaż art nouveau był popularny tylko przez około dwie dekady, jego wpływ na rozwój sztuki i designu jest trwały. Styl ten wpłynął na rozwój kolejnych ruchów artystycznych, w tym na modernizm i art deco. Art nouveau była również katalizatorem dla dalszych eksploracji w integracji sztuki z funkcją.
Najważniejsi twórcy i ich dzieła
Victor Horta – architekt belgijski, który jest uznawany za jednego z pionierów art nouveau. Jego projekt Hôtel Tassel w Brukseli jest często uważany za pierwszy prawdziwy budynek w stylu art nouveau, charakteryzujący się falującymi liniami, bogatym użyciem żelaza i szkła oraz otwartymi planami wnętrz.
Antoni Gaudí – hiszpański architekt, którego prace w Barcelonie, takie jak Park Güell, Casa Batlló i Sagrada Família, są wybitnymi przykładami art nouveau z jego unikalnym, organicznym podejściem do architektury, które doskonale integruje naturalistyczne motywy.
Alpfons Mucha – czeski malarz i grafik, znany z tworzenia plakatów, które stały się ikonicznymi przykładami art nouveau. Jego dzieła, takie jak seria plakatów 'The Seasons’, charakteryzują się ornamentowanymi, romantycznymi obrazami kobiet w bogato zdobionych sceneriach.
Louis Comfort Tiffany – amerykański artysta i projektant, znany przede wszystkim z lamp Tiffany, które charakteryzują się kolorowym, witrażowym szkłem i były szeroko popularne w epoce art nouveau.
Bauhaus promował ideę 'sztuki jako służby', co oznaczało, że projektanci i artyści powinni pracować razem nad tworzeniem przedmiotów, które byłyby zarówno piękne, jak i użyteczne.
Bauhaus z Niemiec
Styl Bauhaus, nazwany od niemieckiej szkoły projektowania, sztuki i architektury Bauhaus, stanowi jeden z najbardziej wpływowych ruchów w historii modernistycznego designu. Szkoła Bauhaus została założona w 1919 roku przez Waltera Gropiusa w Weimarze, a później przeniosła się do Dessau i na krótko do Berlina, zanim została zamknięta w 1933 roku pod naciskiem nazistowskiego reżimu. Mimo swojego krótkiego istnienia, Bauhaus miał trwały wpływ na światowe podejście do projektowania, sztuki i architektury.
Geneza Bauhausu wynikała z dążenia do zreformowania tradycyjnych podejść do sztuki i rzemiosła, które były dominujące w Europie na początku XX wieku. Walter Gropius, założyciel szkoły, miał wizję połączenia sztuki, rzemiosła i technologii, co miało prowadzić do stworzenia estetycznie funkcjonalnych przedmiotów i budynków, które byłyby dostępne dla mas. Gropius wierzył, że design powinien służyć społeczeństwu i być w pełni zintegrowany z potrzebami przemysłowymi, co oznaczało odrzucenie niepotrzebnego ozdobnictwa na rzecz prostoty i funkcjonalności.
Podstawowe założenia Bauhausu skupiały się na funkcjonalizmie, minimalizmie i użyciu nowoczesnych materiałów i technik produkcyjnych. Szkoła promowała ideę 'sztuki jako służby’, co oznaczało, że projektanci i artyści powinni pracować razem nad tworzeniem przedmiotów, które byłyby zarówno piękne, jak i użyteczne. Bauhaus zwracał się ku racjonalności i standardyzacji, co miało sprzyjać produkcji przemysłowej. Czyste linie, brak ornamentów i zastosowanie takich materiałów jak stal, szkło i beton stanowiły podstawę estetyki Bauhausu.
Bauhaus zdefiniował nowoczesny design i architekturę na wiele dziesięcioleci. Jego wpływ jest widoczny nie tylko w sztuce i architekturze, ale także w projektowaniu graficznym, wzornictwie przemysłowym, a nawet w edukacji artystycznej. Idee Bauhausu przyczyniły się do powstania wielu ruchów modernistycznych na całym świecie i zainspirowały pokolenia projektantów do myślenia o designie jako o integracji formy, funkcji i produkcji.
Najważniejsi twórcy i ich dzieła
Walter Gropius – założyciel Bauhausu i jego pierwszy dyrektor. Projektował budynki w stylu funkcjonalistycznym, w tym słynny budynek szkoły Bauhaus w Dessau.
Ludwig Mies van der Rohe – jego minimalistyczne podejście i słynne motto 'mniej znaczy więcej’ miały ogromny wpływ na modernizm. Projektował klasyczne dzieła architektoniczne, takie jak Pawilon Niemiecki w Barcelonie czy wieżowiec Seagram w Nowym Jorku.
Marcel Breuer – innowator w dziedzinie mebli z rur stalowych, twórca słynnego krzesła Wassily, które jest ikoną designu modernistycznego.
Paul Klee i Wassily Kandinsky – obaj artyści nauczały w Bauhausie i mieli duży wpływ na rozwój teorii koloru i formy, które miały znaczenie dla całościowego podejścia Bauhausu do sztuki i designu.
Motywy stosowane w art deco często zawierały ostre kąty, schodkowe linie nawiązujące do postępu i nowoczesności, a także odważne kombinacje barw i wzorów.
Art deco z Francji
Art deco, znany również jako styl dekoracyjny, to kierunek w architekturze, designie wnętrz, sztuce użytkowej, grafice oraz modzie, który zyskał popularność w latach 1920-1939. Charakterystyczne dla okresu międzywojennego, art deco łączyło nowoczesność z luksusem, przepychem oraz egzotyką, wprowadzając świeże, innowacyjne podejście do designu, które było jednocześnie odzwierciedleniem technologicznego postępu i optymizmu tamtych czasów.
Art deco wyłoniło się na początku lat 20. XX wieku we Francji i zyskało międzynarodową popularność po Wystawie Międzynarodowej Sztuki Dekoracyjnej i Wzornictwa Przemysłowego (Exposition Internationale des Arts Décoratifs et Industriels Modernes) w Paryżu w 1925 roku. Wystawa ta miała na celu pokazanie świata, w którym sztuka i przemysł łączą się, tworząc piękne, funkcjonalne przedmioty dostępne dla szerszej publiczności. Nazwa 'art deco’ pochodzi właśnie od tej wystawy.
Art deco opierało się na symetrii, geometrycznych kształtach, używaniu nowych materiałów i technik produkcji. Motywy stosowane w art deco często zawierały ostre kąty, schodkowe linie nawiązujące do postępu i nowoczesności, a także odważne kombinacje barw i wzorów. Inspiracją dla art deco były zarówno motywy klasyczne, jak i wpływy kulturowe z całego świata, w tym egipskie, mezopotamskie, afrykańskie oraz azjatyckie.
Art deco miało ogromny wpływ nie tylko na sztuki wizualne, ale także na architekturę, design przemysłowy, modę i kinematografię. Stylem tym charakteryzują się liczne budynki, wnętrza, meble, dzieła sztuki oraz przedmioty codziennego użytku z tamtego okresu. Po drugiej wojnie światowej popularność Art Deco zmalała.
Najważniejsi twórcy i ich dzieła
Émile-Jacques Ruhlmann – francuski projektant, który jest uważany za jednego z wiodących przedstawicieli art deco w dziedzinie mebli. Jego prace charakteryzowały się luksusem i elegancją, często wykorzystywał drogie materiały, takie jak heban, kość słoniowa i lakier.
Tamara Łempicka – znana z portretów w stylu art deco, które charakteryzowały się czystymi liniami, odważnymi kolorami i silnie stylizowanym podejściem. Jej obrazy, takie jak 'Autoportret (Tamara w zielonym Bugatti)’, są ikonicznymi przykładami estetyki art deco.
René Lalique – mistrz szklanej biżuterii i ozdób, który zyskał sławę dzięki swoim innowacyjnym podejściom do szkła jako medium artystycznego. Jego prace, w tym wazy, lampy i ozdoby, są doskonałymi przykładami zastosowania motywów naturalnych przetworzonych przez pryzmat modernizmu.
William Van Alen – architekt, który zaprojektował jeden z najbardziej rozpoznawalnych budynków w stylu art deco – Chrysler Building w Nowym Jorku. Jego projekt odznacza się wyrafinowanymi dekoracjami i elegancką, opływową sylwetką.
Styl ten zyskał popularność na początku XX wieku i był dominującym trendem w architekturze i designie, szczególnie od lat 30. do połowy lat 70. XX wieku.
Funkcjonalizm i styl międzynarodowy
Funkcjonalizm to styl w designie i w architekturze (tutaj też nazywany stylem międzynarodowym), który kładzie nacisk na praktyczne i proste rozwiązania, przekładając funkcjonalność nad formę. Jego główne założenie mówi, że każdy element konstrukcyjny budynku lub przedmiotu powinien służyć praktycznemu celowi. Styl ten zyskał popularność na początku XX wieku i był dominującym trendem w architekturze i designie, szczególnie od lat 30. do połowy lat 70. XX wieku.
Funkcjonalizm wywodzi się z modernizmu, który narodził się jako reakcja na eklektyzm i nadmierną ornamentykę charakterystyczną dla epoki wiktoriańskiej i art nouveau. Zainspirowany przemysłową rewolucją i nowymi materiałami, jak stal, szkło i beton, modernizm i funkcjonalizm poszukiwały sposobów na racjonalne i ekonomiczne projektowanie przestrzeni. Wpływ na rozwój funkcjonalizmu miały także szybko rosnące miasta i potrzeba efektywniejszego wykorzystania przestrzeni urbanistycznych.
Założenia funkcjonalizmu są proste: Forma podąża za funkcją: To fundamentalna zasada funkcjonalizmu, według której wygląd obiektu powinien być bezpośrednio związany z jego użytkową rolą. Minimalizm: odrzucenie dekoracji na rzecz prostoty i minimalizmu w formie. Honesty in materials: użycie materiałów w sposób, który eksponuje ich naturalne właściwości, bez ukrywania ich za pomocą dekoracji czy ornamentów. Ergonomia i użyteczność: projektowanie z myślą o komforcie i łatwości użytkowania przez człowieka.
Funkcjonalizm znacząco wpłynął na rozwój designu i architektury w XX wieku, promując idee, które są aktualne do dzisiaj, szczególnie w kontekście zrównoważonego rozwoju i projektowania przyjaznego użytkownikowi. Wiele z zasad funkcjonalizmu jest widocznych w współczesnym minimalizmie i designie zorientowanym na użytkownika, a idee te przewijają się także w projektowaniu oprogramowania i usług cyfrowych, gdzie użytkownicy cenią prostotę i funkcjonalność ponad estetyczne, ale niepraktyczne rozwiązania.
Najważniejsi twórcy i ich dzieła
Le Corbusier – jego podejście do designu jako 'maszyny do mieszkania’ miało olbrzymi wpływ na funkcjonalizm. Jego projekt Ville Savoye we Francji jest ikoną funkcjonalistycznego designu, charakteryzującym się prostymi liniami, otwartymi przestrzeniami i dużymi oknami.
Ludwig Mies van der Rohe – kolejna kluczowa postać w rozwoju funkcjonalizmu, znany ze swojego minimalistycznego podejścia i wykorzystania nowoczesnych materiałów. Jego projekt Farnsworth House w Illinois, USA, to przykład doskonałego zastosowania zasady 'mniej jest więcej’.
Alvar Aalto – fiński architekt i projektant, który wniósł do funkcjonalizmu bardziej organiczny, humanistyczny element. Jego projekty, takie jak Villa Mairea, łączyły funkcjonalizm z naturalnymi formami i materiałami.
Postmodernizm wprowadził większą swobodę, różnorodność form, kolorów i materiałów, często w ironiczny i zabawny sposób łącząc różne style historyczne i kulturowe. To jemu właśnie zawdzięczamy świadomy kicz.
Postmodernizm
Postmodernizm to ruch w architekturze i designie, który narodził się jako reakcja na surowe, funkcjonalne i często monotonne formy modernizmu, dominujące przez większość XX wieku. Jego początki można datować na lata 60., natomiast największą popularność osiągnął w latach 70. i 80. Postmodernizm wprowadził większą swobodę, różnorodność form, kolorów i materiałów, często w ironiczny i zabawny sposób łącząc różne style historyczne i kulturowe.
Ruch postmodernistyczny rozwinął się jako krytyka i odrzucenie zasad modernizmu, który promował 'formę wynikającą z funkcji’ oraz ideę uniwersalnego stylu odpowiedniego dla każdej sytuacji. Postmoderniści odrzucili te idee, twierdząc, że modernizm jest zbyt ograniczający i nie bierze pod uwagę kontekstu kulturowego oraz historycznego w projektowaniu. Zamiast tego postulowali powrót do ornamentacji, różnorodności i odwołań do historii, które były odrzucane przez modernistów.
Podstawowe założenia postmodernizmu obejmują ironię i humor, czyli zawieranie elementów, które są świadomie kiczowate lub teatralne. Historycyzm: czerpanie z różnorodnych stylów historycznych i łączenie ich w niespodziewane konfiguracje. Heterogenność i różnorodność: mieszanie różnych materiałów, stylów i technik w jednym projekcie. Kompleksowość i sprzeczność: odrzucenie prostoty modernizmu na rzecz bardziej złożonych i sprzecznych form. Ornament i odniesienia: powrót do zdobniczości i ornamentów, które mają charakter symboliczny lub dekoracyjny.
Postmodernizm miał znaczący wpływ na teorię i praktykę projektową w wielu dziedzinach, od architektury po grafikę i design produktów. Chociaż jego popularność zmalała na rzecz nowszych ruchów takich jak dekonstruktywizm czy minimalizm w końcu XX wieku, wpływ postmodernizmu wciąż jest widoczny w eklektycznym podejściu do designu, które pozwala projektantom czerpać inspiracje z bogatej palety stylów i kultur.
Najważniejsi twórcy i ich dzieła
Robert Venturi – jeden z ojców postmodernizmu, który w swojej książce Learning from Las Vegas współtworzonej z Denise Scott Brown argumentował na rzecz przyjmowania złożoności i sprzeczności w architekturze. Jego budynek Vanna Venturi House jest często uważany za jedno z pierwszych dzieł postmodernistycznych.
Philip Johnson – architekt, który zaprojektował AT&T Building w Nowym Jorku (obecnie Sony Building), znany ze swojej szczytowej świątyni z łukami w stylu neoklasycznym, co było zabiegiem typowo postmodernistycznym.
Michael Graves – projektant Portland Building, który jest przykładem postmodernistycznego designu, wykorzystującego kolorowe fasady i dekoracyjne elementy.
Charles Moore – jego Piazza d’Italia w Nowym Orleanie jest ikoną postmodernistycznego designu, demonstrującą łączenie klasyki z popkulturą.
Ponadto Philippe Starck, Michele De Lucchi, Borek Sipek, Lars Bülow, Tom Dixon, Ettore Sottsass, Philippe Starck czy Peter Shire.
Minimalizm dominował w latach 60. i 70. XX wieku, a jego wpływ trwa do dziś, przekształcając się i adaptując do współczesnych potrzeb w projektowaniu.
Minimalizm
Minimalizm w designie to ruch charakteryzujący się prostotą, klarownością formy i funkcji oraz ograniczoną paletą kolorów. Styl ten zyskał na popularności w połowie XX wieku, głównie jako reakcja na przesadną dekoracyjność i złożoność, które charakteryzowały wcześniejsze style, takie jak art deco czy nawet niektóre aspekty modernizmu. Minimalizm dominował w latach 60. i 70. XX wieku, a jego wpływ trwa do dziś, przekształcając się i adaptując do współczesnych potrzeb w projektowaniu.
Minimalizm jako styl w designie wywodzi się z różnych źródeł kulturowych i artystycznych, w tym z japońskiej estetyki zen, która ceni prostotę, naturalność i skromność. W kontekście zachodnim ruch zaczął nabierać kształtów w reakcji na komercjalizację i nadmiar konsumpcjonizmu, jaki charakteryzował społeczeństwa po II wojnie światowej, szczególnie w Stanach Zjednoczonych i Europie. W architekturze i sztukach wizualnych minimalizm stał się świadomym odejściem od subiektywizmu i ekspresjonizmu, kładąc nacisk na obiektywizm, prostotę i czystość formy.
Kluczowe założenia minimalizmu obejmują redukcję do istoty, czyli odrzucenie zbędnych ozdób, akcentowanie potrzeby powrotu do podstawowych, funkcjonalnych elementów. Czystość formy: linie są proste, przestrzenie otwarte, a detale ograniczone do minimum. Forma powinna wynikać z potrzeb funkcjonalnych, a nie z ozdobników. Neutralna paleta kolorów: dominacja bieli, czerni i odcieni szarości, czasem z akcentami bardziej stonowanych barw. Wykorzystanie materiałów: materiały takie jak szkło, stal nierdzewna, beton i drewno są często wykorzystywane w naturalnej formie, co podkreśla ich jakość i estetykę.
Minimalizm wywarł głęboki wpływ na projektowanie produktów, architekturę wnętrz, modę i grafikę. Jego podstawowe założenia, takie jak redukcja, funkcjonalność i elegancja, znalazły odzwierciedlenie w szerokiej gamie współczesnych projektów.
Najważniejsi twórcy i ich dzieła
Ludwig Mies van der Rohe – jego motto 'mniej jest więcej’ jest jednym z najbardziej znanych określeń minimalizmu. Jego projekty, takie jak Pawilon Barceloński czy Farnsworth House, to przykłady skrajnej prostoty i elegancji.
Dieter Rams – Niemiecki projektant industrialny, którego prace dla firmy Braun przyniosły mu uznanie jako jednego z największych minimalistów. Stworzył słynne dziesięć zasad dobrego designu, które są podstawą filozofii minimalizmu.
John Pawson – brytyjski architekt, znany z realizacji takich jak Dom na Wybrzeżu w Walii, charakteryzujących się ekstremalną prostotą i dbałością o detale.
Tadao Ando – kapoński architekt, którego prace często charakteryzują się prostymi, betonowymi strukturami, dużą ilością światła naturalnego i integracją z naturalnym środowiskiem.
Jonathan Paul 'Jony’ Ive – brytyjski projektant i Główny Projektant Apple Inc. Jest odpowiedzialny za projektowanie produktów, a także interfejs urządzeń.