Umieszczanie w menu informacji o wpływie dań na środowisko skłania klientów do wyboru roślinnych alternatyw

Przeprowadzone w USA badanie wykazało taką zależność w przypadku co czwartego konsumenta.
.get_the_title().

Produkcja, transport i konsumpcja żywności pociąga za sobą znaczące skutki dla klimatu – przemysł spożywczy odpowiada za ponad 1/3 całkowitej rocznej emisji gazów cieplarnianych na świecie. Duża część emisji, za które odpowiada, związana jest z produkcją mięsa. Hodowla bydła, kurczaków i świń często wymaga wycinania dużych połaci lasów, powodując około dwukrotnie więcej emisji niż produkcja żywności pochodzenia roślinnego.

Konsumpcja mięsa w wielu krajach utrzymuje się mimo tego na wysokim poziomie – przeciętny Amerykanin zjadł go w 2020 roku prawie 120 kilogramów, a mieszkańcy takich krajów jak Chiny konsumują go z roku na rok coraz więcej.

Badania wykazały jednak, że wiele osób jest otwartych na przejście na wegetarianizm, aby pomóc środowisku. W tym kontekście dobrym sposobem na zmianę zachowań może być umieszczanie w menu informacji o wpływie przygotowania poszczególnych dań na środowisko (o podobnym rozwiązaniu, czyli wprowadzonych w norweskim supermarkecie paragonach klimatycznych, pisaliśmy tu).

Wieloetapowy eksperyment polegający na zbadaniu reakcji konsumentów na zawarte w restauracyjnych menu informacje przeprowadziła w USA organizacja badawcza World Resources Institute (WRI). W badaniu wzięło udział 6 tys. osób.

Zdjęcie: Alex Haney / Unsplash

‘Każdy z nas może zrobić coś dobrego dla naszej planety. Zamieniając jedno danie mięsne na roślinne, zmniejszamy emisję gazów cieplarnianych o ilość równoważną energii zużywanej do ładowania telefonu przez dwa lata. Twoja mała zmiana może zrobić wielką różnicę’ – to treść jednego z komunikatów umieszczonych w testowych kartach dań. Po jego przeczytaniu na potrawę wegetariańską zdecydowało się 25 proc. zamawiających. To ponad dwukrotnie więcej niż w przypadku osób, którym podano menu bez informacji dotyczących obciążenia dla klimatu.

Komunikaty dotyczące smaku potraw i potrzeby ochrony planety dla przyszłych pokoleń również przyniosły podobne rezultaty, co sugeruje, że wybory konsumentów mogą być w znacznym stopniu kształtowane poprzez odpowiedni sposób prezentowania menu.

Wiemy, że nauki behawioralne mają tu decydujące znaczenie – przyznaje Edwina Hughes, szefowa inicjatywy Cool food pledge organizowanej przez WRI i Organizację Narodów Zjednoczonych. – Świadomość tego, że metodą małych kroków osiągnąć możemy wielkie cele, a także poczucie przynależności sprawiły, że dieta roślinna staje się coraz bardziej popularna.

Hughes dodaje również, że używanie opisowych komunikatów, które wskazują na korzyści płynące z wyboru żywności pochodzenia roślinnego, może zachęcić ludzi do zmiany zachowania i wybierania dań mniej obciążających środowisko. Coraz częściej otwarci jesteśmy bowiem na tego rodzaju komunikaty i aktywnie poszukujemy marek, które oferują przyjazne dla klimatu produkty i usługi.

Zdjęcie główne: Dan Gold / Unsplash
Tekst: AD

Preloader spinner
Print
Print Text
Zobacz więcej
Wybierz region
Facebook